kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 05-11-2008 voor het laatst bewerkt.

James Rosenquist

geboren: 29 november 1933 Grand Forks North Dakota

Rosenquist is een Amerikaans beeldend kunstenaar die een eigen iconografie ontwikkelde, ontleend aan het Amerikaanse stadsleven waarmee hij één van de belangrijkste Amerikaanse Poptical-art kunstenaars werd.

In 1944 verhuisde de familie Rosenquist naar Minneapolis.

Wandschildering, Wereldtentoonstelling

James Rosenquist begon in 1948 een kunstopleiding aan het Art Institute.

Hij vervolgde zijn studie van 1953 tot 1955 aan de University of Minnesota.

In 1954 kreeg hij zijn eerste opdracht voor het schilderen van een aanplakbiljet.

In 1957 in New York leerde Rosenquist Jasper Johns, Ellsworth Kelly, Robert Rauschenberg en Nicolas Krushen kennen.

Van 1957-59 begon hij weer met studeren aan de Art Students' League in New York waar hij George Grosz en Robert Indiana leerde kennen.

Rosenquist huurde een atelier op Broadway en schilderde veel aanplakbiljetten. Met dit werk stopte hij rond 1960. Daarna verdiende hij enige tijd de kost als etaleur voor onder meer Bonwit Teller en Tiffany.

De eerste solo-expositie van James Rosenquist vond plaats in galerie Green in 1962.

In 1963 maakt hij een wandschildering voor het New York State Pavilion in opdracht van architect Philip Johnson, dat deel uit maakt van de wereldtentoonstelling.

F-111, 1964–65 (detail)

In 1964 maakt hij zijn gigantische muurschildering F-111 van 3 bij 26 meter.

In 1967 verhuisde Rosenquist naar East Hampton.

De eerste overzichtstentoonstelling van het werk van de kunstenaar vond in 1968 plaats in Ottawa in de National Gallery of Canada.

In 1968 en 1977 neemt Rosenquist deel aan de Documenta 4 en 6 van Kassel.

In 1969 experimenteert hij met filmtechnieken.

In 1970 maakt hij zijn eerste videowerken.

Rosenquist verhuist in 1973 naar Florida.

In 1973 koopt hij een gebouw in de binnenstad van New York.

In de jaren '70 is Rosenquist actief in de vredesbeweging en strijdt voor de rechten van de kunstenaar in een democratische samenleving.

Aan het einde van de jaren tachtig organiseren zes Amerikaanse musea grote overzichtstentoonstellingen, waarin de volledige ontwikkeling van de kunstenaar te zien is.

Rosenquist maakt gebruik van geschilderde collages waar vaak menselijke ledematen op worden voorgesteld zonder enige logische samenhang. Hij stelt zijn werken ook voor in groot formaat, met plexiglas en neonbuizen, waarmee hij assemblages en sculpturen maakt.

website: www.jimrosenquist-artist.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 40.