kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 26-10-2008 voor het laatst bewerkt.

Jan Janssens

Gentse tekenaar en schilder van religieuze taferelen, te Gent geboren op 7 augustus 1590, overleden na 1650.

Naamsvarianten: Joannes Janssens, Johannes Janssens,
Geboorteplaats/datum: Gent 1590 – 1590-08-07 7 augustus 1590 gedoopt
Sterfplaats/datum: 1650 – 1670 na 1650
Plaats/periode van werkzaamheid: Gent 1621 - 1650
Stroming: Caravaggisten
Navolger van Dirck van Baburen en Gerard van Honthorst

Na een verblijf van enkele jaren te Rome, keerde hij in 1621 terug naar Gent. Daar was hij verantwoordelijk voor tal van godsdienstige taferelen in kerken binnen het graafschap Vlaanderen. Een thema waarmee hij veel succes oogstte was de 'Doornenkroning van Christus', waar hij sterke clair-obscurcontrasten met realistische gezichten opleverde.

De boodschap aan Maria, 258.5 x 220.5 cm, olieverf op doek (realisme en de krachtige, theatrale clair-obscureffecten in van de Italiaanse schilder Caravaggio: ‘caravaggisme’ is dan ook de naam van de stijl.
De engel Gabriël – op z’n vleugels na lijkt hij een volkse jongen – kondigt Maria haar moederschap aan van Jezus, de zoon van God. Tegelijk daalt de Heilige Geest al over haar neer, in de gedaante van een duif. Maria knielt voor haar bidstoel en vouwt haar handen voor haar borst, een teken van nederige aanvaarding. De ruimte is opvallend kaal. Het tafereel lijkt zich op een podium af te spelen.
In Gent schildert Jan Janssens (1590-ca. 1650) in de stijl van Caravaggio en vooral van de Hollandse caravaggist Hendrik Terbrugghen (1588-1629). In zijn geboortestad en omgeving geniet hij faam als schilder van religieuze taferelen In De boodschap aan Maria zit Maria geknield voor haar bidstoel, waarop het boek met de profetie van Jesaja geopend ligt: ‘Een maagd is zwanger en zal een zoon baren.’ Terwijl de engel - hier een typisch volkse jongeling in de stijl van Caravaggio - haar de boodschap brengt, daalt de Heilige Geest in de gedaante van een duif over Maria neer. De houding van Maria’s handen (de humiliatio-houding) wijst op onderwerping en aanvaarding, vertolkt door de woorden uit het evangelie: ‘Zie, de dienstmaagd des Heren.’ - (Jan Janssens, zoon van een geneesheer, werd te Gent gedoopt op 7 augustus 1590. In 1619-1620 verbleef hij in Italië, maar in 1621 was hij terug in Gent waar hij werd opgenomen in het schildersambacht. Op 21 juli 1650 wordt hij voor het laatst vermeld in Gent.
Stilistisch sluit de kunst van Janssens volledig aan bij zijn grote inspiratiebron, de Italiaanse schilder Caravaggio (1573-1610), de meester van het clair obscur. Janssens behandelt bij voorkeur religieuze onderwerpen. Zijn stijl verandert echter niet. Gezochte lichteffecten, boertige personages en heftige handelingen maken hem tot een der opvallendste Vlaamse caravaggisten.

Websites:
. Het schilderij “De doornenkroning” van Jan Janssens - (Hiëronymus luisterend naar de bazuin van het Laatste Oordeel (1621) in de Sint-Niklaaskerk te Gent, de Doornenkroning (1627) in de Sint-Pieterskerk te Gent, de Verrijzenis (1640) in de Sint-Salvatorkerk te Brugge, de Boodschap van de Engel in het Museum voor Schone Kunsten te Gent, de Marteldood van de Heilige Adriaan in de Sint-Martinuskerk te Ekkergem, de Doornenkroning in de Sint-Michielskerk te Roeselare, een Caritas Romana in de Academia de San Fernando te Madrid, de Marteldood van de Heilige Barbara in de Sint-Pieterskerk te Gent, de Verlossing van Petrus in de Sint-Pieterskerk te Gent.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1263.