kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Jan Snoeck

Nederlands beeldhouwer, keramist, graficus, schilder en textielkunstenaar geboren 5 maart 1927 te Rotterdam. Jan werkt afwisselend in Nederland en Frankrijk.

Websites: keramische beelden van Jan Snoeck zijn nauwelijks meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Talloze pleinen, vijvers en parken zijn door deze kunstenaar van levendige en kleurrijke accenten voorzien. Vaak zijn het gestileerde mens- en diervormen, zitters, liggers of lopers met uitvergrote hoofden en neuzen. Soms maakt hij keramische zuilen waarop door middel van figuren een verhaal wordt verteld.
Snoecks gemodelleerde figuren lijken uit een kinderlijke fantasie te zijn ontsproten. Meestal zijn de figuren nog herkenbaar, soms heeft de kunstenaar een vrijere interpretatie van de werkelijkheid gegeven.
De mens is een steeds terugkerend thema in het werk van Snoeck. Dat is geen bewuste keuze. "Als ik aan het kneden ben, komen er om de een of andere reden altijd mensfiguurtjes uit mijn handen."

Biografie
Jan Cornelis Snoeck studeerde beeldhouwen aan de Koninklijke Academie in Den Haag waar hij in 1949 afstudeerde. Na enige jaren als beeldhouwer in Nederland te hebben gewerkt verbleef hij in 1956 een jaar bij Zadkine in Parijs.

Aanvankelijk werkte hij vooral met materialen als steen, beton en metaal maar in de jaren '60 ontstond zijn passie voor klei, een materiaal dat zich goed leent voor zijn organische vormentaal, die leidde tot een groot en veelgeprezen oeuvre.
De techniek, waarmee zachte en kneedbare klei onder invloed van vuur verandert in hard en steenachtig materiaal, is in wezen eenvoudig. De ervaring, materiaalkennis en visie van de kunstenaar, die nodig zijn om deze techniek effectief te hanteren, zijn echter complex en vaak zelfs ongrijpbaar.

Typerend voor zijn werk is het gebruik van primaire kleuren en zeer heldere vormen. Wie één beeld van Snoeck heeft gezien, zal volgend werk onmiddellijk herkennen. Soms ontbreken ledematen geheel. Neus en lippen zijn vaak overgeproportioneerd aanwezig. De wakkere, parmantige figuren ontplooien altijd een activiteit. Ze lopen, staan, liggen of zitten, waarbij een bed of stoel centraal staan. Ze versmelten met deze voorwerpen, in volume of door op het beeld aangebrachte lijnen.
Is het niet om de vorm, dan is het om de sfeer, die door Snoeck als het belangrijkste element van zijn beelden wordt gezien. De sfeer rond Snoeks sculpturen is helder en vrolijk. Ze kenmerken zich door een kinderlijke onbevangenheid, zorgeloosheid en speelse lichtheid. Zijn figuren zinderen van energie, zonder zwaarwichtig of tragisch te zijn. Dit is ook Snoecks bedoeling en vaak geciteerd is zijn opmerking: “De essentie van mijn werk is het poëtische karakter en verder wil ik de dingen absoluut niet gewichtiger maken dan ze zijn.”

De in klei gemaakte, en later in beton gegoten beelden, werkt hij af met geglazuurde kleurvlakken die van elkaar gescheiden zijn door verdiepte lijnen. Jan Snoeck gebruikt veelal felle, primaire kleuren. Geel, blauw, rood, oranje, groen, maar ook wit en zwart geven zijn beelden die opvallend positieve uitstraling. “Ik kleur de vorm niet”, zegt Snoeck zelf. “Maar kleur lijkt in vorm te veranderen en leeft zijn eigen tweedimensionale leven. Heeft de vorm kleur? Nee, de kleur heeft vorm.”
De monochrome glazuren die op de ondergrond van klei in vlakken worden aangebracht bepalen uiteindelijk sterk het gezicht van Snoecks sculpturen. De kleurvlakken worden door contouren van elkaar gescheiden. Het aanbrengen van een “laagje glas” gevolgd door het voor een tweede keer bakken bij een temperatuur van rond de 1200 graden Celsius maakt de keramische beelden vochtwerend. Het is daardoor mogelijk om de sculpturen van Jan Snoeck ook buiten te plaatsen, zelfs in het vochtige, Nederlandse klimaat.

Naast monumentaal werk voor bedrijven en openbare ruimtes ontwerpt en vervaardigt Jan Snoeck ook kleine keramische objecten. Deze worden dikwijls in series gevormd of gegoten met behulp van een gipsen mal. Doordat op elk beeld een andere tekening of een ander glazuur wordt aangebracht, ontstaan ook bij deze werkwijze unieke beelden.

Het Gezin, 1979
keramiek en beton, 3 x 3 x 2,5 meter

kunstenaar Jan Snoeck over zijn kunstwerk Het Gezin in Almere Haven.
Al in 1979, toen Almere nog maar drie jaar bestond, werd Het Gezin op de Markt in Almere Haven gerealiseerd. Het was daarmee het eerste kunstwerk in de openbare ruimte van de stad. De gestileerde mensfiguren zitten in een cirkel tegenover elkaar op betonnen ‘bankjes’. Hun lichamen zijn gereduceerd tot lange rupsachtige vormen. Het Gezin verwijst naar de prille stad waar veel jonge families met name vanuit Amsterdam naartoe trokken.

Sinds enkele jaren maakt Snoeck ook monumentale menhirachtige sculpturen.

In 2007 heeft Jan Snoeck de Aart van den IJsselprijs. De Aart van den IJsselprijs is de kunstprijs van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Deze prijs wordt eens per drie jaar toegekend aan een professionele beeldend kunstenaar als blijk van bijzondere waardering voor zijn of haar totale oeuvre. De kunstprijs bestaat uit een geldbedrag van € 5.000,- en een glazen kleinplastiek, vervaardigd door de Voorburgse kunstenaar Ming.

Sinds kort werkt Jan Snoeck ook weer in metaal. De sculpturen in metaal zullen te zien zijn in een solo-tentoonstelling in het museum Beelden aan Zee te Scheveningen die 22 juni 2007 opent. Ter gelegenheid van deze expositie heeft Jan Snoeck een website ontworpen: Atelier Struktuur 68
Belangrijk voor Jan Snoeck is de samenwerking met het atelier Struktuur 68. Dit atelier stelt beeldend kunstenaars in staat om grote ontwerpen in keramiek uit te voeren. De enorme omvang van Snoeck's werk stelt bijzondere eisen aan de opbouw, versnijding en het drogen, bakken en glazuren van zijn beelden.

Het monumentale werk van Snoeck is te vinden zowel binnen Nederland als in het buitenland. Onder andere maakte hij de bedden voor het Westeinde ziekenhuis in Den Haag. Ook exposeerde hij in veel vooraanstaande galeries in Nederland en daarbuiten. Daarnaast bevindt zijn werk zich in het Stedelijk Museum in Amsterdam, het Gemeentemuseum in Den Haag, het Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam, het Frans Halsmuseum in Haarlem en het Princessehof in Leeuwarden.

Websites: www.struktuur68.nl, www.voorburg.nl www.ontwerpwerk.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 2025.