kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Jan van de Pavert

Jan van de Pavert (1960)

Nederlandse beeldhouwer, schilder en tekenaar,

Johannes Antonius van de Pavert, 10-5-1960 geboren te Zeist,

Jan van de Pavert is geboren in Zeist op 10 mei 1960. Na de Academie Sint Joost in Breda ging hij naar Ateliers '63 in Haarlem. Vanaf 1984 heeft Van de Pavert deelgenomen aan meer dan zeventig tentoonstellingen in binnen en buitenland, zowel solo als in een breder verband.

Prix de Rome Beeldhouwen (1987)

Waarschijnlijk was Jan van de Pavert altijd al een idealist. Alleen liet hij het niet zo merken. Zijn vroege beelden, die ontstonden aan het einde van de jaren tachtig, waren typische 'tijdsbeelden': sober en minimalistisch, vol verwijzingen naar architectuur. Ze waren duidelijk geïnspireerd op kunstenaars als Donald Judd, Sol LeWitt en Dan Graham, met dat verschil dat Van de Paverts beelden net een tikje praktischer waren dan die van zijn voorgangers. Beelden om in te wonen waren het, alleen kwam aan het einde van de 'greedy eighties' de nadruk als vanzelf meer op de (verkoopbare) beelden te liggen dan op het (idealistische) wonen.

Maar dat veranderde. Aan het begin van de jaren negentig maakte Van de Pavert kennis met de moderne computertechnieken en toonde hij zijn ruimtes steeds vaker in de vorm van animaties en computer-stills. In zijn werk concentreert Jan van de Pavert zich veelal op achitectuur. Met behulp van computerprogramma's tekent en creëert hij animaties van ideaal-typische driedimensionale ruimtes. Hierin zien we bijv. ruimtes van een verlaten ondergrondse of van een leeg betonnen gebouw. Langzaam het verlangen om de wanden van die ruimtes te vullen. Met muurschilderingen, nog wel. Vanaf dat moment maakte Van de Paverts oeuvre een forse omslag: van sober en kaal naar weelderig en figuratief.

Van de Pavert deed mee aan het prestigieuze Sonsbeek 1993.

In 1994 organiseerde het Centraal Museum in Utrecht een grote eenmanstentoonstelling.

Van de Pavert woont en werkt sinds augustus 1998 in Rotterdam. Daarvoor woonde en werkte hij in Utrecht.

Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst (1998)
Van 25 september tot en met 18 oktober 1998 vindt in Arti et Amicitiae te Amsterdam de tentoonstelling HUISTAPEMUUR van Jan van de Pavert plaats. Op 24 september ontvangt de beeldend kunstenaar de Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst 1998 uit handen van ZKH Prins Claus. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 100.000 gulden, een tentoonstelling in Arti et Amicitiae en een publicatie. De publicatie en de tentoonstelling worden begeleid door het Centraal Museum.
De jury motiveert de toekenning als volgt: 'Jan van de Pavert is een kunstenaar met een herkenbaar en persoonlijk oeuvre. De afgelopen veertien jaar heeft hij zich ontwikkeld tot een veelzijdige en uitgesproken persoonlijkheid met een rijk en gevarieerd palet. Dat palet is zelfs zo kleurrijk dat hij van schilder beelhouwer is geworden, van beeldhouwer computerkunstenaar en van computerkunstenaar aquarelist. Daar heb je een bijzonder palet voor nodig.' 'Van de Pavert laat zich inspireren door het idee van het ideaal. Daarmee maakt hij werk dat ontegenzeggelijk optimistisch van aard is, en waarmee hij bewijst dat de beeldende kunst ook vandaag de dag van grote maatschappelijke waarde is.'

Van de Pavert heeft in gedachten, met liefde voor de architectuur, een imaginaire villa ontworpen: Villa Naispier. Met kunstobjecten is hij deze villa aan het bouwen en aan het inrichten. Alle kunstuitingen past hij daarbij toe. Hij maakt de villa op deze wijze meer tastbaar. Met tekeningen, muurfresco's, beelden, maquettes en computeranimaties creeert hij de kamers, patio's en tuinen van zijn villa.

Met zijn kunst schept Van de Pavert de mogelijkheid voor mensen zijn villa te komen bezichtigen. Zijn fascinatie voor dit project maakt hem niet alleen fantasierijk, maar ook prikkelend voor bezoekers.

De digitale prints van de wandschilderingen in fictieve gebouwen zijn onverbloemd figuratief, op het knullige af. Zachte kleuren, bloemen en tekeningen die stilistisch goed zouden passen op de cover van semi-realistische kinderboeken vanaf veertien jaar. Maar Van de Pavert heeft er duidelijk een bedoeling mee. Kunst voor het volk, zo veel mogelijk op het niveau van het volk. Hij wil aansluiten bij de aloude traditie van schilders als Rivera, Majakovsky en Léger, die begin vorige eeuw hun utopische idealen uitdroegen door enorme muurschilderingen. Deze kunstenaars probeerden zich af te zetten tegen de autonomie van de kunst.

Aanvankelijk maakte Van de Pavert historiserende beelden, maar die hebben plaats gemaakt voor taferelen waar rockgroepen en andere jeugdige personen het toneel innemen. We zien imams op hippe gymschoenen, maar ook 'iconen' uit de jaren zestig als Heintje, Johan Cruijff en de popgroep Shocking Blue, inclusief een lonkende (en dunne) Mariska Veres. Zijn tekeningen doen denken aan de muurschilderingen van Diego Rivera en Fernando Leal, waarmee in de jaren twintig van de vorige eeuw de revolutie in Mexico gepropageerd werd.

Van de Pavert denkt de kunst een maatschappelijke betekenis toe zonder dat zijn werk moraliserend is. Hij wil een alternatief bieden voor de al bestaande openbare kunst en vraagt zich daarom af hoe openbare kunst er qua voorstelling heden ten dage uit kan zien, geïnspireerd door de idealistische avant-garde stromingen van begin deze eeuw.

Het werk van Jan van de Pavert wordt gekenmerkt door een diepgaande interesse in architectuur en kunstgeschiedenis. In zijn sculpturen, waarin architectuur(theorie) en de relatie tussen architectuur en de mens als gebruiker centraal staat, wordt vaak verwezen naar ideologische symbolen van klassieke Italiaanse bouwkunst en de moderne architectuur. De gebouwde omgeving, uiteenlopende bouwstijlen en de sociale en symbolische functie van architectuur vormen zijn inspiratiebronnen. Het beeld dat hij in 2000 voor het Sokkelplan heeft gemaakt is geïnspireerd op de in de jaren 70 gebouwde flat van de ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie in Den Haag.

2004 - Werkt aan een (video)animatie van een opblaasbaar huis geïnspireerd op de opblaasbare overkappingen van bijvoorbeeld tennisbanen die in de jaren zeventig populair waren. In de (video)animaties worden we virtueel door ruimtes geloodst waarvan een aantal wanden muurschilderingen bevatten. De geschilderde voorstellingen uit de (video)animaties maken wezenlijk deel uit van zijn oeuvre.

Zijn werk is verworven door o.m. het Rijksmuseum Kroller-Muller, de Rijksdienst Beeldende Kunst, het Centraal Museum, het Van Abbemuseum, het Museum for Gegenwartskunst in Zurich en recentelijk door de Ferens Art Gallery in Kingston upon Hull.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 501.