kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Jeremy Deller

Britse kunstenaar, geboren in 1966 te London. Woont en werkt in London.

Website: kunstgeschiedenis aan de Courtauld Institute of Art.

Jeremy Deller begeeft zich op verschillende vlakken van de beeldende kunst. Hij houdt zich bezig met performance, video, fotografie en schrijft ook boeken. Participatie, ‘samenwerking’ en ‘inspraak’, staat centraal in Dellers werk. Hij is werkzaam als curator, archivaris, antropoloog, onderzoeker en onafhankelijk kunstenaar. Deller is vooral geïnteresseerd in de verborgen sociale geschiedenis van het mainstream publiek. In zijn recente projecten benadrukt Deller het culturele landschap van een specifieke plaats. Hij probeert de Angelsaksische cultuur te begrijpen door in te gaan op plaatselijke gewoonten en geschiedenissen, bijvoorbeeld in de acid housescene van Manchester (Acid Brass, 1997) of op het platteland van Texas waar George W. Bush is opgegroeid (Memory Bucket, 2004).

'The Battle of Orgreave' (2002) (www.kunstbus.nl/agenda/2004/1253596.html)
De projecten van de Britse kunstenaar Jeremy Deller lijken in eerste instantie vaak vrij recht door zee, maar in feite bestaan bijna al zijn installaties en videowerken uit meerdere lagen en wil hij er altijd wel een zekere boodschap in verwerken. Zo ook in The Battle of Orgreave.
In 1984 vond er in Yorkshire een grote staking plaats onder mijnwerkers. Deze duurde ongeveer een jaar en was de grootste in haar soort sinds 1926. In het plaatsje Orgreave bereikte de staking een climax. Wat begon als een klein opstootje op een veld naast de mijn, eindigde in een ware veldslag tussen stakers en politie.
Deze gewelddadige confrontatie staat centraal in deze film. Hij maakte een reconstructie van het historische moment en liet deze naspelen door mijnwerkers en leden van het politiekorps die de slag in 1984 daadwerkelijk hebben meegemaakt. Tussen de filmbeelden uit 2001 door heeft Deller foto’s van de slag in 1984 gemonteerd, samen met televisiebeelden van Thatcher die spreekt over de ‘enemy within’ en de ‘aanval op de democratie’. Deller brengt het documentaire feit en de verhalende fictie dichter bij elkaar maar benadrukt ook het contrast – tussen feit en fictie, tussen toen en nu. Zo worden na uitvoerige gesprekken met rechtstreeks betrokkenen kleine ‘foutjes’ in de mediaverslaggeving van destijds rechtgezet.
Het is Deller niet te doen om een nauwgezette reconstructie maar om de dialoog over deze gebeurtenis opnieuw op gang te brengen. In zijn film neemt hij de argumenten die destijds door verschillende partijen werden gebruikt, onder de loep. De feitelijke heropvoering van de veldslag is uiteindelijk minder belangrijk en ontaardt in een enigszins jolige gebeurtenis; des te interessanter is de aanloop er naar toe en de mensen die hun verhaal doen. Er is commentaar te horen van een politieman die er destijds bij betrokken was en die details van de voorbereiding door de politie op deze actie onthult. David Douglas van de National Union of Mineworkers vertelt over de betekenis van deze confrontatie voor de vakbonden in Engeland. Ook wordt duidelijk hoezeer deze dag, 18 juni 1984, het familieleven van de mijnwerkers heeft bepaald.
The Battle of Orgreave, Jeremy Deller en Howard Giles, is geregisseerd door Mike Figgis voor Artangel Media en Channel 4 en werd voor het eerst uitgezonden op 20 oktober 2002.

Turner Prize 2004
Jeremy Deller won in 2004 de prestigieuze Turner Prize voor onder meer de documentaire 'Memory Bucket' over de geboorteplaats van George W. Bush, het Texaanse stadje Crawford. Deller droeg de prijs op aan "everyone who cycles in London, everyone who looks after wildlife and bats, the Quaker movement and everyone I've worked with".
De kinderjury die het Britse dagblad The Times had ingesteld was minder te spreken over het werk van Jeremy Deller en noemde het 'een verkwisting van ruimte'. Opvallend was dit jaar dat alle genomineerden video kunst presenteerden als onderdeel van een mixed media installatie en dat internationale politiek hoog op de agenda stond.

'Life is to blame for everything' is de titel van een pocket-boekje van Jeremy Deller. Er staan verschillende projecten in zoals een van zijn eerste tentoonstellingen die hij in het huis van zijn ouders organiseerde (zonder hun aanwezigheid) en het project Acid Brass in samenwerking met een fanfarekorps die Acid House volksliederen speelde.
Het boekje documenteert ook allerlei stickers, flyers en posters die verloren zijn gegaan.

Samen met Alan Kane heeft Deller een expositie rondom het Folk Archive (kunst verzameld. Dit om een alternatieve kijk te geven op de cultuur.
In mei 2005 opent in de Barbican zijn Folk Archive, een reizende tentoonstelling van voorwerpen, foto's en documenten uit alle uithoeken van Groot-Brittannië en Ierland. ‘Warhol zei dat pop art ging over leuke dingen, terwijl voor mij volkskunst over liefde gaat’, aldus de Turner Prize-winnaar. Het archief, vijf jaar geleden voor het eerst getoond in Tate Britain, is een werk in opbouw.

Skulptur Projekte Münster 07 - Speak to the Earth and it will tell you (Sprich zur Erde, sie wird es dir sagen) (www.skulptur-projekte.de)

Websites: www.metropolism.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 542.