kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 16-04-2011 voor het laatst bewerkt.

Joaquin Torres-Garcia

Joaquín Torres-García

Uruguayaans schilder en theoreticus, geboren 28 juli 1874 te Montevideo, gestorven 8 augustus 1949 in Montevideo.

Joaquín Torres García wordt tegenwoordig gezien als een van de meest invloedrijke kunstenaars van de vroege 20ste eeuw uit Latijns-Amerika. Hij is het bekendst als oprichter van een abstracte, symbolische schilderbeweging, die hijzelf betitelde als Universalismo Constructivo. Zijn werk bracht een nieuwe dimensie in het modernistische schilderen en hij had een bepalende invloed, in het bijzonder op de Latijns-Amerikaanse avant-garde.
Hij exposeerde met beroemde kunstenaars uit zijn tijd, waaronder Pablo Picasso, Piet Mondriaan, Theo van Doesburg en Jacques Lipchitz in Parijs en Marcel Duchamp in New York.

Biografie
Joaquín Torres García geboren in 1874 in Montevideo in Uruguay emigreert in 1891 met zijn familie naar Catalonië in Spanje, het vaderland van zijn vaders familie.

De familie verhuist naar Barcelona, waar hij aan de Escuela de Bellas Artes en de Academia Baixas studeert. Ook studeert hij aan de Cercle Artistic de Sant Lluc. Hij ontmoet de broers Joan en Julio González.

Vanaf 1896 begint hij zich af te zetten tegen het conservatisme van de academie en onderzoekt het impressionisme evenals het post-impressionisme. Zijn werken reflecteren de invloed van Henri de Toulouse Lautrec. Vanaf 1897 werkt hij als illustrator voor religieuze tijdschriften zoals het 'Revista Popular' en verschillende boeken.

In 1903 assisteert Torres Garcia Antoni Gaudi bij het ontwerp van de glas in loodramen voor de kathedraal van Palma de Mallorca en later met de ramen voor de Sagrada Familia in Barcelona. In deze periode maakt hij ook verscheidene opdrachten voor muurschilderingen.

In 1907 ziet hij de tekeningen van Puvis de Chavannes voor diens muurschilderingen in het Pantheon van Parijs op een expositie van Franse kunst en hij ontdekt de vroege Italiaanse Renaissance schilders en de Hellenistische kunst. Hij gaat les geven aan de progressieve school Mont d'Or, waar voor het eerst modeltekenen wordt geïntroduceerd.

In 1909 trouwt hij met Manolita Piña de Rubiés met wie hij vier kinderen krijgt en in 1910 bezoekt Torres-Garcia de muurschilderingen van Puvis de Chavannes in Parijs. In 1912 gaat hij fresco schilderen studeren in Florence en in Rome.

In 1913 publiceert Torres Garcia zijn eerste kunsttheoretische boek Notes sobre Art, een aanmoediging tot de terugkeer naar de Grieks-Romeinse traditie. In hetzelfde jaar voltooit hij een fresco voor de San Jorge Salon getiteld La Cataluńa eterna en sticht hij in Sarria, samen met een groep jonge leerlingen, de Escuela de Decoración (school voor decoratieve kunsten). De bedoeling is een school te stichten van muurschilders en decorateurs die zijn theorieën in praktijk brengen.

In de periode 1914-1917 verlaat hij Barcelona en vestigt zich in Tarrasa in Villa Mon Repos.

In 1917 ontmoet hij de Uruguyaanse kunstenaar Rafael Barradas en publiceert hij het manifest Art evolutió. Joan Miro begint hem te bezoeken.

In 1920 verlaat hij Spanje om naar New York te gaan via Parijs, waar hij Pablo Picasso bezoekt, en Brussel. Van 1920-22 woont Torres-García in New York, waar hij Max Weber, Edgar Varèse, Jean Xceron en de gezusters Whitney, de schilders Joseph Stella, David Karfunkle, Marcel Duchamp en het echtpaar Tawsend ontmoet, die hem in contact brengen met de Society of Independent Artists, gesticht door onder meer Katherine Sophie Dreier, Marcel Duchamp en Man Ray. In 1922 heeft hij zijn eerste solotentoonstelling in Gallery Herfstaengel in New York.

Omdat hij geen inkomen heeft besluit hij terug te keren naar Europa en vestigt zich in Italië, waar Torres-García zich toelegt op het maken van speelgoed. Hij maakt een collectie houten speelgoed bestaande uit blokken die je op verschillende manieren in elkaar kunt zetten om verschillende soorten mensen, dieren of taferelen te maken. Hij sticht de Aladdin Toy Company en ontvangt belangrijke orders van het Nederlandse warenhuis Metz & Co.

In 1924 verhuist hij naar Villefranche-sur-mer in Zuid Frankrijk en in 1926 naar Parijs, waar hij een solotentoonstelling heeft in Galerie Fabre en via Julio González de schilder Luis Fernandez leert kennen.
In 1928 organiseren Torres-García, Jean Hélion, Alfred Aberdam, Pierre Daura en Ernest Engel Rozier de expositie 'Cinq refusés par le jury du salón d’Automne' (vijf geweigerd door de jury van de Herfstsalon). Onder de bezoekers bevindt zich Theo Van Doesburg, met wie hij een goede vriendschap en uitgebreide samenwerking ontwikkelt die zijn leven lang zal duren. Hij bezoekt de expositie 'Les artes anciens de l'Amérique' in het Musée des Arts Décoratifs.

In 1929 ontmoet Torres García Piet Mondriaan, Georges Braque, Juan Gris, Jacques Lipchitz, Le Corbusier en Michel Seuphor. Hij laat zijn kinderen studeren bij Amedée Ozenfant. Hij begint zich te interesseren voor het purisme en hij schildert zijn eerste constructivistische werken. In dezelfde periode introduceert Michel Seuphor hem bij Jean en Sophie Arp, Adya en Otto Van Rees, Luigi Russolo en Georges Vantogerloo.
Torres García wordt al snel uitgenodigd voor regelmatige bijeenkomsten geleid door Piet Mondriaan. Tijdens deze bijeenkomsten is de groep Cercle et Carré bedacht en opgericht. Door deze groep is ook in 1930 de eerste expositie van constructivistische en abstracte kunst georganiseerd zowel als de publicatie van het gelijknamige tijdschrift Cercle et Carré.
Torres García's bijdragen aan de Cercle et Carré richten zich op de orde en logica zoals te vinden in de regels van compositie zoals de gulden snede en de opname van symbolische figuren die de mens, kennis, wetenschap en de stad voorstellen.

In 1932 verhuist hij met zijn familie naar Madrid, waar hij zonder succes moderne kunst probeert te introduceren. Ook lukt het hem niet een een school voor constructivistische kunst te vormen.

In 1934 keert hij met zijn familie terug naar Montevideo en schrijft zijn autobiografie Historia de mi vida. In hetzelfde jaar wordt hij benoemd tot ereprofessor van de Faculteit van Architectuur van Montevideo en in 1935 publiceert hij zijn boek Estructura. Torres García sticht de Asociación de Arte Constructivo (AAC)(Asociation of Constructive Art).

In 1936 begint de publicatie door de AAC van 'Círculo y Cuadrado', de tweede serie van Cercle et Carré. Tussen 1936 en 1938 worden zeven uitgaven van de Círculo y Cuadrado' gepubliceerd, gevolgd door een speciale laatste uitgave in december 1943.

In 1940 publiceert de AAC published het boek 500a Conferencia, waarin alle lezingen van Torres García bijeengebracht zijn die hij sinds zijn terugkeer in Montevideo heeft gegeven.

In 1943 sticht hij de workshop school El Taller Torres-García (TTG). In 1944 onderneemt Torres Garcia samen met zijn studenten de opdracht om constuctivistische muurschilderingen te maken in het Martirené paviljoen van St. Bois ziekenhuis in Montevideo. Ze voltooien 35 muurschilderingen, waarvan Torres Garcia de zeven grootste maakt en over de andere supervisie heeft.

Eveneens in 1944 publiceert Torres García zijn artikel Universalismo Constructivo dat een grote invloed op andere kunstenaars en de Latijns-Amerikaanse kunstwereld heeft.

Naast de creatie van vele van zijn belangrijkste werken, brengt hij zijn jaren in Montevideo door met het geven van openbare lezingen, het schrijven van krantenartikelen en het schrijven van boeken over moderne kunst en kunstenaars en het organiseren van culturele evenementen. Voorts doceert hij en is een inspiratie voor de jonge kunstenaars uit de regio.

Op 8 augustus 1949 sterft hij in Montevideo.

websites:
. Museo Torres Garcia
. Cronología del Taller Torres Garcia


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 2100.