kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

John Baldessari

Amerikaanse fotograaf en multi-media kunstenaar, geboren in 1931 in National City (Californië), woont in Santa Monica (Californië).

John Baldessari wordt beschouwd als een vroege vertegenwoordiger van de conceptuele kunst in de VS. Baldessari heeft op meerdere plekken les gegeven in en rond Los Angeles en is momenteel verbonden aan de University of California.

Biografie
Van 1949 tot 1953 studeerde hij schilderkunst aan het San Diego State College.

In de periode 1953/1954 was hij directeur van de Fine Arts Gallery in San Diego.

Van 1955 tot 1968 doceerde hij aan verschillende scholen en universiteiten in San diego, Berkeley en Los Angeles.

In 1960 had hij zijn eerste solotentoonstelling in het Art Center van La Jolla, Californië.

Van 1962 tot 1970 doceerde hij aan de University of California in San Diego, en aan het Hunter College in New york.

In de jaren '60 en beginjaren '70 maakten veel kunstenaars videofilms omdat dat medium de meeste mogelijkheden bood. Dit gold ook voor John Baldessari, wiens Het vouwen van een hoed (1970) gaat over het ontstaan van een plastiek. De video toont een half uur lang een close-up van een kunstenaar die een hoed vasthoudt, die hij vouwt, vormt, bewerkt en als speelgoed gebruikt. Het werk is intrinsiek verweven met video, ofschoon dat niet meteen duidelijk is. Het is geen gefilmde documentaire, noch resulteren Baldessari's handelingen daadwerkelijk in een plastiek: het gaat om de interactie tussen de kunstenaar en videocamera. Omdat hij de opgenomen beelden direct kon terugspoelen, kon hij de verschijning van zowel het object als van zichzelf op ieder moment bijstellen. Daaron verbeeldt Het vouwen van een hoed zowel de creatie van een plastiek als een tweedimensionele beeldcompositie.

In 1972 en in 1982 nam Baldessari deel aan documenta 5 en 7 te Kassel.

John Baldessari verbrandde al zijn schilderijen om zich vervolgens toe te gaan leggen op de fotografie. Het tentoonstellen van de as van zijn verbrande schilderijen, zoals Baldessari deed, werd gezien als een typisch voorbeeld van anti-kunst.

Vanaf 1980 richtte hij zich op fotografie; hij rangschikte zijn foto's in meerdelige composities.

Baldessari is een kunstenaar die vaak combinaties maakt met teksten uit de kunstgeschiedenis en plaatjes uit de massa-media. Met behulp van eigentijdse beelden, vaak foto's uit Hollywoodfilms, laat Baldessari zien hoe woorden de betekenis van afbeeldingen kunnen beinvloeden.

In 1990 had hij een tentoonstelling in het Musée d'Art Contemporain te Lyon en in 1992 in Montreal.

In zijn eigen foto's, posters en reclameborden bracht Baldessari veranderingen aan, meestal overschilderingen met eenvoudige kleurstippen, die waren bedoeld als een commentaar op de rol van de kunst en de kunstenaar in de samenleving.

2007: Bonnefantenmuseum - John Baldessari laureaat voor kunstprijs Bonnefantenmuseum
Afgelopen weekend is de Amerikaan John Baldessari gekozen tot B.A.C.A. Laureaat 2008.
Volgens de jury, bestaande uit Bice Curiger, Robert Storr en Alexander van Grevenstein, vormt Baldessari een belangrijke brug tussen de beeldcultuur van de Pop Art en Nouveau Realisme en de lichting kunstenaars/fotografen die tot een jongere generatie behoort.

B.A.C.A. International 2008 is bedoeld voor een artist-artist: een kunstenaar die volop naam gemaakt heeft in de wereld van de beeldende kunst maar niet noodzakelijkerwijze bekend is bij een groter publiek; bovenal geldt hij/zij als middelpunt en stuwende kracht van nieuwe ontwikkelingen. In dit kader past de toevoeging van een MasterClass, die aansluitend aan de prijsuitreiking begin oktober 2008 in Maastricht zal plaatsvinden.

De jury heeft Baldessari unaniem gekozen als Laureaat voor de eerste B.A.C.A. nieuwe stijl. Bice Curiger, Robert Storr en Alexander van Grevenstein gaven elkaar de opdracht te zoeken naar kandidaten die binnen het profiel van het Bonnefantenmuseum passen. Het museum spitst zijn beleid immers toe op zogeheten artist-artists. Het gaat hierbij om kunstenaars die weliswaar een grote invloed hebben op hun (jongere) collegae, maar niet noodzakelijkerwijze bekend zijn bij het grote publiek.

De jury is van mening in John Baldessari een kunstenaar te hebben gevonden, die een brug vormt tussen de beeldcultuur van de Pop Art en Nouveau Realisme en de grote lichting van kunstenaar / fotografen die tot een jongere generatie behoort. Baldessari is een van de belangrijke protagonisten van de minimal art en concept art. Hij is de kunstenaar die binnen fotografie serialiteit en mathematische reeksen confronteerde met subjectieve keuzemomenten en meerduidige betekenislagen. Zijn ars combinatoria met fotografische middelen heeft geresulteerd in een oeuvre dat zich heeft ontwikkeld via ondoorgrondelijke, vrije, zelf genererende, poëtische banen. De enorme vlucht die de fotografie in de kunst heeft genomen is dan ook mede aan Baldessari te danken.

TATE Modern bereidt een overzichtstentoonstelling van zijn werk voor, die verwacht wordt in 2009.

John Baldessari brengt verschillende lagen van de gereproduceerde werkelijkheid op een losse en ontspannen manier in één werk samen. Achter die bedrieglijke eenvoud gaat een uiterst beheerste en talentvolle omgang met beeldmiddelen schuil. Vergelijk het met een tekenaar die een 'treffende' lijn trekt. De kracht van zijn werk ligt dan ook meer in de ruimte tussen de afbeeldingen dan in de letterlijke foto's afzonderlijk. Deze tussenruimte is als een vrijstaat waar meerdere betekenissen samenkomen. Het werk van de typische Westcoast kunstenaar John Baldessari is daarbij niet gespeend van humor, is anti autoritair en staat ver van het "kanonieke" van de Pop Art. Zijn werk geeft en opent ruimte en speelt daarmee een sierlijk spel.

Masterclass
Baldessari oefent al decennia lang invloed uit op jongere generaties. Vele jaren van lesgeven hebben daar zeker aan bijgedragen. Het museum prijst zich dan ook gelukkig dat Baldessari kort na de prijsuitreiking de B.A.C.A. Masterclass zal leiden. Het werk van vier tot zes jonge kunstenaars afkomstig van een aantal post-graduate en tweede fase opleidingen in Nederland wordt daartoe in de tentoonstelling opgenomen. De namen van deze kunstenaars zullen voor de zomer 2008 bekend gemaakt worden.

Over de Jury
De Amerikaan Robert Storr is freelance tentoonstellingsmaker, criticus, kunstenaar én getalenteerd schrijver van monografische studies. Van 1990 tot 2002 was Storr curator bij MoMA New York, in 2007 leidde hij de Biënnale van Venetië en sinds 2006 is hij Dean van de gereputeerde Yale School of Art.

De Zwitserse Bice Curiger is vooral bekend als hoofdredacteur van het kunsttijdschrift Parkett en als uitgever van het museumtijdschrift TATE ETC. Curiger combineert deze werkzaamheden met die van conservator bij Kunsthaus Zürich.

Initiatiefnemer van de B.A.C.A. is Alexander van Grevenstein directeur van het Bonnefantenmuseum Maastricht.

Support
Voor de organisatie van B.A.C.A. International weet het Bonnefantenmuseum zich verzekerd van de royale steun van twee toonaangevende multinationals met Limburgse wortels. Met Océ NV en DSM NV is een sponsorovereenkomst gesloten voor de organisatie van meerdere edities van deze ambitieuze prijs. De B.A.C.A. International wordt verder gesteund door de Gemeente Maastricht en de Provincie Limburg, die hiermee beide het internationale belang van deze kunstprijs voor stad en provincie onderstrepen.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 271.