kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Joost Conijn

Nederlands kunstenaar, geboren in 1971 te Amsterdam.

film. Bevlogen, bewust onbevangen. "Mijn werk begint bij de onbedwingbare wil me te verplaatsen en gaat over het eigenhandig maken van mogelijkheden, het verwezenlijken van plannen, het alles in werking zetten voor een volkomen moment." Centraal in zijn werk staat de vraag waar de mens stopt en de machine begint. Grenzen worden verlegd en projecten die onmogelijk lijken, worden gerealiseerd. Experiment, risico en innovatie zijn sleutelwoorden in zijn werk.

Joost Conijn plaatst een poort in de woestijn die automatisch opent als hij er met zijn auto opafrijdt C'est une Hek (1997). Stijgt met een zelfgebouwd vliegtuig [op] in de Sahara, ontwierp een achteruittrapfiets, reist met een op hout gestookte auto door Rusland tot in de zone van Tsjernobyl. Filmt een jaar lang zijn buurkinderen aan de rand van de beschaving. Verbetert zijn vliegtuig, vertrekt voor een lange reis, en stort neer. Fietst door het Marokkaanse Rifgebergte met twee vrienden; ze worden warm onthaald en communiceren met handen en voeten over wat er in de wereld gaande is. Van zijn reizen en zelfgebouwde voertuigen maakt hij filmopnamen.

Hij stelde zijn werk tentoon in onder andere Miro Foundation Barcelona, Lisson Gallery London, Ibid. Projects Vilnius, Manifesta Ljubljana, De Fabriek in Eindhoven.

Tommy Wieringa maakte voor zijn bestseller Joe Speedboot dankbaar gebruik van Conijn's expertise als selfmade vliegtuigbouwer.

Levensloop
Joost Conijn bracht een deel van zijn jeugd door in Brabant. Hij zegt van kinds af aan iedere gelegenheid aangegrepen te hebben om te reizen. Dit resulteerde onder andere in een fietstocht per ligfiets naar India na zijn middelbare schooltijd Athenaeum B (1984-1990).

Joost Conijn ging na zijn eerste verre reis naar de Gerrit Rietveld Academie (1992-1995) en het Sandberg Instituut (1995-1997) in Amsterdam. Tijdens zijn studie aan de Rietveld Academie en het Sandberg Instituut in Amsterdam bouwde hij een achteruitrijfiets en zette hij een auto op het dak van de school.

Het filmpje ‘Auto op dak’ (2 min.) lijkt een promotiefilmpje voor doe-het-zelf-ers. Zo is de ‘auto’ samengesteld uit fietswielen en een brommermotor. De kunstenaar zelf neemt plaats tussen de wielen en vormt de carrosserie van het vervoermiddel. De video laat vervolgens de testrit van de auto op een plat dak zien. Op dat moment waan je je bovenop de Fiat fabriek van Matté Trucco in Turijn, waar zich een testcircuit voor auto’s bevindt. De machine wordt een verlengstuk van het menselijk lichaam, een idee dat niet zou misstaan in de lofrede op de machine van de Futuristen, zoals verkondigd in een van hun manifesten.

* ‘C’est une hek’ (1997).
Deze video verhaalt over de reis die Conijn maakte naar Marokko om midden in de woestijn een hek te plaatsen dat automatisch opent wanneer een auto het nadert.

De fascinatie voor het zich verplaatsen bereikte december 1999 een climax toen Joost Conijn met een zelfgebouwd vliegtuig het luchtruim koos. Dit vliegtuig bouwde hij in 1999 op het dak van het kunstenaarsinitiatief De Fabriek in Eindhoven. Deze machine bestaat uit verschillende onderdelen afkomstig van onder andere een fiets, kruiwagen en motor met als complementerend onderdeel de kunstenaar zelf als piloot.

* Vliegtuig (film, 29 minuten, 2000)
Een film over het verlangen om op eigen kracht te vliegen. Joost Conijn werkte een jaar lang aan de bouw van zijn eigen vliegtuig. In plaats van het bij een kunstwerk te laten vertrok hij in 1999 naar de Marokkaanse woestijn om zijn vliegtuig ook daadwerkelijk uit te testen. Hij vindt vele tegenslagen op zijn weg, krijgt motorpech en belandt in een zandstorm. Maar uiteindelijk krijgt hij het vliegtuig los van de grond en maakt de langverwachte vlucht.

Conijn was winnaar van de Charlotte kohler prijs 2000.

In de herfst van 2001 reed Joost Conijn rond in een op hout gestookte, houten auto. Het is een methode die uit de tweede wereldoorlog stamt en waarbij de auto hout als brandstof gebruikt. Die auto staat nu geparkeerd in de museumtuin van het Centraal Museum. De kunstenaar Joost Conijn zette met deze auto koers richting de bossen van Oost Europa, raakte verzeild in onherbergzame gebieden en verbleef onder andere twee dagen in Tsjernobyl.

* Hout Auto (film, 31 minuten, 2001)
Een roadmovie waarin Joost Conijn met zijn zelfgebouwde op hout gestookte auto een reis door Midden Europa maakt. Met hout als leidraad, zich bewegend onafhankelijk van benzine, voerend door bossen en langs houtzagerijen, buiten de gebaande wegen. Een zoektocht naar hout tijdens welke zich steeds onverwachte situaties en spontane ontmoetingen voordoen en waarbij gaandeweg een heel ander gezicht van Het Zwarte Gat van Europa zichtbaar wordt. Overal waar hij gaat krijgt hij hulp van vreemdelingen die hij tijdens zijn reizen door Tsjechië, Hongarije, Slowakije en Roemenië ontmoet.

Bonanza - Het volkomen moment (film, 30 minuten, 2001)
Een portret van Joost Conijn, gemaakt door Gabriëlle Provaas voor VPRO's kunstrubriek Bonanza. Provaas filmde Joost Conijn op het voormalige ADM-terrein in Amsterdam, waar hij woont en zijn eigen vliegtuig aan het bouwen is. In de documentaire komt ook 'Hout auto' aan de orde, op dat moment zijn meest recente project.

Siddieqa, Firdaus, Abdallah, Soelayman, Moestafa, Hawwa en Dzoelkifl (2004)
Siddieqa, Firdaus, Abdallah, Soelayman, Moestafa, Hawwa en Dzoel-kifl zijn zeven kinderen uit een autochtoon Nederlands gezin dat leeft naar de leer van de Islam. De jongste is drie, de oudste veertien jaar oud. Ze wonen onder de rook van Amsterdam aan de rand van een gekraakt haventerrein. De film volgt de kinderen bij hun verkenningen van het ruige gebied dat bouwrijp wordt gemaakt voor oprukkende bedrijfspanden. Elke dag ondernemen de wolfskinderen een onnavolgbare ontdekkingstocht. Ze maken hutten, strippen een caravan, vinden een boom. Op een dag trekken ze eropuit om een bezoek te brengen aan de snoep- en worstschappen van de benzinepomp, het eerste station van de beschaving.
De kinderen groeien op in grote vrijheid. Vindingrijk geven ze inhoud aan hun spel, ongedwongen vinden ze hun weg. Maar tegenover hun autonomie bestaat het reële gevaar van uitsluiting. De film is, meer dan een kritisch vertoog, een ode aan de poëzie van het ongerijmde.

Cobra Kunstprijs Amstelveen 2005. Ook was hij in dat jaar genomineerd voor de Prix de Rome 2005.

* Olland - (film, 50 minuten 2007)
In Olland maakt kunstenaar Joost Conijn met twee vrienden een fietstocht door de binnenlanden van Marokko waar ze voortdurend warm worden onthaald door de bewoners, ook al kunnen ze elkaar nauwelijks verstaan

Websites: www.vpro.nl/programma/hollanddoc, www.digischool.nl, www.joostconijn.org


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 22.