kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 13-06-2011 voor het laatst bewerkt.

Jorg Doring

Jörg Döring

2005, courtesy V!P's Rotterdam

De Duitse schilder Jörg Döring lijkt geobsedeerd door de Amerikaanse cultuur waarin alles draait om roem, schoonheid en maatschappelijk succes maar ook in de tragiek die daarvan onvermijdelijk de keerzijde is. Zijn bekendste werk wordt gevormd door reeksen schilderijen van Mickey Mouse en Donald Duck, waaronder enkele close-ups op enorme formaten. Ze zijn de Amerikaanse droom in zijn meest gecondenseerde vorm, samengevat in een tekenfilmfiguur. Op de schilderijen van Jörg Döring zijn ze afgebeeld met een Duits gevoel voor drama, in felle kleuren en met zware schaduwen.

De zeefdrukken op linnen die Döring daarna begon te maken, hebben hun grote formaten en ook hun thematiek met de schilderijen gemeen, maar ogen lichtvoetiger. De onderwerpen: Marilyn Monroe, wolkenkrabbers, filmstills die in één beeld een heel verhaal vertellen. Ze zijn uitgevoerd in verraderlijke pastelkleuren, en combineren foto’s met ruw geschilderde oppervlakken en met typografie en geschreven teksten, waarvan vorm en inhoud voor Döring even belangrijk zijn.
De zeefdrukken werkt hij vaak met de hand bij, waardoor ze ondanks hun seriematige productie toch een individueel karakter krijgen. Döring beschouwt zijn zeefdrukken dan ook als een voortzetting en een uitbreiding van geschilderde werk, niet als een afgeleide ervan.

Door de onderwerpen en de gebruikte technieken doen de zeefdrukken op het eerste oog sterk denken aan de klassieke popart uit de jaren vijftig en zestig, maar volgens Döring is die overeenkomst niet meer dan oppervlakkig: ‘Er zijn veel stijlelementen uit die tijd maar in feite gaat het om nieuw en origineel materiaal. In tegenstelling tot de klassieke popart, laat ik niet alleen het beeld zien maar ik voeg er een nieuwe inhoud aan toe – over hedendaagse, zelfs actuele onderwerpen. Op die manier krijg je een interessante dubbele bodem. Soms zag die er zo vanzelfsprekend uit, dat je niet eens besefte dat een tandpasta met de merknaam Wisdom een bedenksel was. Wijsheid is een mooie metafoor, en zo tegelijk zo onwerkelijk dat het vermakelijk wordt!’

Exposities:
2005 - Gallery VIP's - Jörg Döring - American Dreams

Websites:
* www.joerg-doering.de


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 92.