kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 15-03-2011 voor het laatst bewerkt.

Joseph Stella

Brooklyn Bridge, ca. 1919-20. Olieverf op doek. (213.36 x 193.04 cm). Gift of Collection Société Anonyme. Yale University Art Gallery, New Haven

Amerikaans schilder van Italiaanse afkomst, geboren 13 juni 1877 in Muro Lucano, gestorven 5 november 1946 in New York.

Stella is het bekendst om zijn door het kubisme en het futurisme geïnspireerde schilderijen gemaakt rond de jaren '20. Deze werken drukken het vibrerende en dynamische leven van New York uit. De bekendste van deze groep is het futuristische schilderij The Bridge van de serie New York Interpreted.

Biografie
Joseph Stella wordt geboren op 13 juni 1877 in het bergdorpje Muro Lucano niet ver van Napels. Wanneer hij tiener is wordt hij laureaat schilder van Muro Lucano met zijn voorstelling van de lokale heilige in de dorpskerk.

In 1896 emigreert Stella naar de V.S., waar zijn oudere broer Antonio Stella al eerder naar toe geëmigreerd is en als arts werkt. Hij studeert medicijnen en farmacologie, maar besluit daarnaast in 1897 te gaan studeren aan de Arts Students League. Van 1898 tot 1901 studeert hij aan de New York School of Art onder William Merritt Chase. Onder Chase's invloed bewondert Stella de werken van Nederlandse, Duitse en Vlaamse meesters, die hij kon bekijken in het Metropolitan Museum of Art. In 1901 volgt hij de zomercursus van Chase in Shinnecock, Long Island.

Van 1900 tot 1905 woont hij in de Lower East Side in Manhattan.

Stella begint als academisch realist maar zijn rijpere werk is in een modernistischer stijl. Hij schildert graag het ruwe straatleven van de immigranten, waar hij zelf ook toe behoort.

Van 1905 tot 1909 werkt Stella als illustrator en publiceert hij zijn realistische tekeningen in tijdschriften. In 1905 worden zijn tekeningen van immigranten gepubliceert in het populaire maatschappelijk hervormende tijdschrift 'Outlook'. Kort daarna raakt Stella betrokken bij de immigratie problemen die de natie overspoelen. Opkomend voor de gelijke behandeling van immigranten, voltooit hij opdrachten voor meer sociaal hervormende tijdschriften, zoals de 'Charities' en de 'Commons'.

Hij blijft ook schilderen en in 1906 wordt zijn schilderij The Old Man tentoongesteld op een expositie van de Society of American Artists in New York.

In 1907/1908 werkt hij voor het tijdschrift 'Survey' en ontstaan zijn eerste industriële landschappen. De 'Survey' stuurt hem in 1907 naar Monongah, West Virginia om de mijnramp te illustreren en in 1908 krijgt hij de opdracht om tekeningen te maken van het industriële landschap van Pittsburgh. Hij slaagt erin de pathos van de staalarbeiders en het landschap van Pittsburgh te portretteren.

In de periode 1909/1910 reist hij naar Europa, in het bijzonder Italië, waar hij in contact komt met de futuristen. In 1910 heeft hij een solotentoonstelling van tekeningen in het Carnegie Institute te Pittsburgh. De tentoonstelling reist naar Chicago en New York.

In 1911 verhuist Stella naar Parijs, waar hij avant-garde kunstenaars ontmoet als Modigliani en Matisse. In de Galerie Bernheim-Jeune in 1912 ziet hij de werken van zijn landgenoten de futuristen Carlo Carra, Umberto Boccioni en Gino Severini. Hij exposeert met eigen werk op de Salon des Indépendants.

Tijdens zijn driejarig verblijf in Europa associeert Stella zich met de Italiaanse futuristen, die moderne technologie en de kracht van snelheid verheerlijken. Het heeft een diepgaand effect op zijn schilderkunst. Wanneer hij in 1912 terugkeert naar New York begint hij grote schilderijen te maken van het New Yorkse landschap, doortrokken met licht, kleur en beweging.

Terug in New York neemt hij in 1913 deel aan de Armory Show in New York. Stella schildert Battle of Lights, Mardi Gras, Coney Island, een van zijn eerste futuristische werken. Hij is gefascineerd door de Brooklyn Bridge, een symbool van de Amerikaanse technologie en zijn schilderij Brooklyn Bridge (1919) is een icoon van het Industriële tijdperk en een van zijn meest geliefde werken.

In 1914 wordt zijn schilderij Battle of Lights, Mardi Gras, Coney Island tentoongesteld in een groepstentoonstelling in Montross Gallery in New York. In de zomer reist hij naar Europa.

In 1915 ontmoet Stella Francis Picabia en Marcel Duchamp in het appartement van Walter en Louise Arensberg (Arensberg’s collectie wordt de kern van de permanente collectie van het Philadelphia Museum of Art).

In 1919-1920 heeft hij tentoonstellingen in de Bourgeois Gallery in New York, waaronder een retrospectief in 1920. Katherine Dreier benoemd Stella, samen met Duchamp en Man Ray, tot tentoonstellingscommissie van het Société Anonyme. In 1921 heeft hij een expositie in de Whitney Studio Club.

In de vroege jaren '20 krijgt hij de reputatie van een belangrijke figuur in de Amerikaanse moderne kunst. In 1921 publiceert hij zijn eerste van vele lezingen over kunst in het tijdschrift Broom. Hij werkt ook als directeur van de Society of Independent artists en van de Salons van Amerika.

Zijn ambitieuze werk New York Interpreted (bestaande uit vijf panelen), geïnspireerd door La Ville de Paris van Robert Delaunay wordt geëxposeerd tijdens zijn solotentoonstelling in 1923 in de Société Anonyme.

In 1925 heeft hij een solotentoonstelling in Dudensing Galleries in New York.

In 1926 reist Stella weer naar Europa en verblijft de een jaar in Napels. De komende acht jaar maakt hij regelmatig uitstapjes naar Frankrijk en Noord-Afrika. Hij verblijft vooral in Parijs, waar hij exposeert in Galerie Sloden en Galerie Jeune Peinture. Hij exposeert in de Valentine Gallery in New York, waar hij solotentoonstellingen heeft in 1928 en 1931.

In 1934 vestigt Stella zich in de Bronx met zijn vrouw Mary French Stella. In 1935 werkt hij twee jaar voor de easel division van het Works Progress Administration’s Federal Art Project.

In 1936 heeft hij een solotentoonstelling in de Cooperative Gallery in Newark (wordt later bekend als Rabin & Krueger)

In 1937 - 1939 maakt Stella een reis naar Barbados en maakt uitstapjes naar Parijs en Italië. In 1939 heeft hij een overzichtstentoonstelling in het Newark Museum in New Jersey.

Na zijn terugkeer in New York en schildert hij bloemen en stillevens tot aan het einde van zijn leven.

In 1940 reist hij naar India. Hij wordt benoemd tot lid van de American Federation of Painters and Sculptors. In 1942 heeft hij een solotentoonstelling in de Knoedler Galleries in New York.

Op 5 november 1946 sterft Joseph Stella aan een hartaanval en wordt begraven in Woodlawn Cemetery in de Bronx, New York.

In 1963 heeft hij een overzichtstentoonstelling in het Whitney Museum of American Art in New York.

websites:
. Artnet
. Hollis Taggart Galerie
. San Francisco MoMA


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 432.