kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Joshua Rozenman

Joshua Rozenman: “Zonder gebruiker bestaat het kunstwerk niet”

Joshua Rozenman woont en werkt sinds 1979 in Amsterdam en volgde de opleiding schilderen aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten aldaar.

In 1994 presenteerde hij het project Under Cover. Het bestond uit veertien post-modern beschilderde dekens (circa 3,30x2,50). waaronder op zijn verzoek bevriende personen een of enkele nachtjes hadden geslapen. Rozenman: “Ik wilde hiermee het taboe “niet-aanraken” van het schilderij doorbreken en het letterlijk los van de wand halen. Naast het intellectueel en emotioneel contact wilde ik via het kunstwerk ook het lijfelijk contact met de kijker tot stand brengen”. De reacties van de slapers in dit project werden vast- gelegd in de uitgave Under Cover. Was de opzet geslaagd? Rozenman: “Ten dele. De gebruikers bleven de deken in het algemeen toch als “onaantastbaar” kunstwerk beschouwen”.

1997 Joshua Rozenman presenteerde met succes zijn fraaie 'Zinnebeelden' in zeep, chocola en epoxy-hars in het Stedelijk Museum Amsterdam. kunstenaar naar de vergankelijkheid door middel van verschillende materialen en teksten.

14-1-1999 Israëlische kunstenaars in Pulchri
Joshua prikte voor de tentoonstelling 'Toekomst' in de Haagse Pulchri Studio, een blanco krant aan de muur. De voorpagina, gedateerd op 21 juni 2025, wacht geduldig op nieuws.
Schokkende of vrolijke berichten, wie zal het zeggen? "Wacht en zie, de tijd is aan ons", fluistert de kunstenaar ons toe. Hij vult onze onzekere toekomstverwachtingen met Nostradamus, de Kaballah, I Tjing, George Orwell en overstelpend veel krantenknipsels. De media hebben immers veel invloed op ons toekomstbeeld. Lees er de koppen die Rozenman verzamelde maar op na: 'Internet maakt depressief', 'Koude oorlog kan terugkeren', 'Israël bouwt 5.000 huizen op de Golan.'

2000 [ Bewegende beelden ] Duur: 26 minuten
Basis van de film is een vastgelegde performance in een kille kale fabrieksruimte. Een naakte man houdt zich bezig met het betasten en aftasten van zijn levenloze evenbeeld, uitgevoerd in chocola. De omtrekkende bewegingen van de levende mens lijken geen invloed te hebben op de verbeelde mens die weliswaar reacties uitlokt.
Met deze film, die al eerder dit jaar was te zien in het Groninger Museum, slaat Rozenman een brug tussen verschillende artistieke disciplines. Film, theater, muziek, literatuur en beeldende kunst ontmoeten elkaar in zijn productie op sobere en indringende wijze. Naast Rozenman, leverden schrijver Peter Verhelst, componist Willem Jeths, violist Bas Wiegers, verteller Carel Alphenaar en acteur Ingejan Lighthart Schenk een essentiële bijdrage. Rozenman zelf blijft in zijn productie buiten beeld, in tegenstelling tot zijn collega kunstenaars die zelf een prominente rol in hun performance spelen.

2001 [ The Art of Leaving mee ] Categorie: documentaire, Duur: 48 min.
Het verhaal gaat over de Amerikaanse kunstenaar Chris Tanner die in New York woont en werkt. Het geeft een beeld hoe een zoekende Amerikaan in New York zijn leven in het teken stelt van beroemd worden en de opofferingen die hij zich getroost. Hij is verlaten door zijn vriend en probeert dit verlies te verwerken. Gelijktijdig bereidt hij zich voor op de première van zijn musical ³One must do, what one must do² in het La MaMa-theatre in the Village New York.

2002 glazen kas worden zeven kastjes geplaatst waarin evenveel essentiële oliën hun geur verspreiden. De kunstenaar maakt een compositie met geuren, die bij iedere bezoeker hun eigen associaties en fantasieën oproepen, b.v. herinneringen aan bepaalde gebeurtenissen, een bepaalde plek of aan bepaalde personen.

Eind 2003 werd het Under Cover-project in de Gallery Nachshon in Israël gepresenteerd De aanpak was geheel anders dan de eerste keer. . De dekens waren aan één punt opgehangen en hingen in plooien aan de muur. Belangstellende bezoekers mochten de dekens een weeklang mee naar huis nemen en kregen een fotocamera mee om hun experimenten met de deken in beeld te brengen. Rozenman: “Het resultaat was verbazingwekkend. De schilderijen waren gebruikt, zoals mij voor ogen stond. De mensen hebben in hun privé-omgeving autonome kunstwerken gecreëerd en in foto's vastgelegd.” Het Under Cover-project werd eerder geëxposeerd in het Textiel museum van Barcelona, Spanje.

Joshua Rozenman heeft verschillende projecten tentoongesteld o.a. in het Stedelijk museum Amsterdam, Groninger museum voor moderne kunst, museum voor Schone Kunsten in Hasselt, België en het Israël museum te Jeruzalem. .


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 879.