kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 10-12-2008 voor het laatst bewerkt.

Julius Bissier

Duitse schilder, geboren 3­ december 1893 in Freiburg im Breisgau - overleden 18 juni 1965 in Ascona.

Biografie
Julius Heinrich 'Jules' Bissier studeerde kunstgeschiedenis in Freiburg en bezoekt in 1914 de Kunstacademie in Karlsruhe. Omdat deze kunststudie reeds na enkele maanden door de Eerste Wereldoorlog werd onderbroken, kan hij als autodidact worden beschouwd.

1914-1918 Militaire dienst.

In 1918 neemt hij aanvullende lessen in schilderkunst in München.

In 1919 raakt hij bevriend met de sinoloog Ernst Grosser.

In de jaren twintig schilderde Julius Bissier stillevens, landschappen en portretten in de sobere stijl van de Neue Sachlichkeit.

Vanaf 1927 werd zijn werk, door zijn vriendschap met de sinoloog Ernst Grosse, sterk beïnvloed door de spirituele kunst uit Oost-Azië. In deze periode leerde hij Willy Baumeister kennen die hem er toe bracht afstand te doen van de figuratieve schilderkunst.

Julius Bissier zoekt in het spoor van Klee en Baumeister naar de archetypen, maar op een heel andere schaal. ‘Na jarenlange inspanning tegenover de Natuur was het enige resultaat dat ik in het conflict geraakte tussen het gezag der dingen en de diepste, onontkoombare wetmatigheid van het schilderij. De wereld der voorbeelden stortte in, en de afgrond opende zich voor mijn blikken’. In deze periode, omstreeks 1929/30, spreekt Willi Baumeister, die tot zijn dood met Bissier bevriend is geweest, het verlossende woord en maakt hem duidelijk, dat hij ‘in wezen’ al een abstracte kunstenaar is. - (zie verder op vriendschap met Baumeister en Brancusi gaf hij zijn tot dan dicht bij de Nieuwe Zakelijkheid staande schilderwijze op en ging hij over op niet-figuratieve composities. Van grote invloed was daarbij ook dat hij zich intensief bezighield met de Oostaziatische kunst en wijsbegeerte.

Hij experimenteerde met diverse schilder- en tekentechnieken, vooral met Oostindische inkt.

Van 1929 tot 1933 heeft hij een leerstoel aan de universiteit van Freiburg waar in 1934 al zijn vroege grotere schilderijen zijn vernietigd door een brand.

In 1930 kwamen zijn eerste kalligrafische composities van symbolische tekens tot stand. Tussen 1930 en 1946 maakte Bissier vele gewassen pentekeningen die zijn opgebouwd uit Chinese symbolen.

Van 1935 tot 1938 maakt hij verschillende reizen naar Italië.

In 1939 verhuist hij naar Hagnau aan het Bodenmeer.

Vanaf 1945 ontwikkelt hij een individuele, kalligrafische beeldtaal van tekens die doen denken aan de Oosterse inkttekenkunst en een grote invloed op de eerste generatie informele kunstenaars in Duitsland zou uitoefenen.

Na de Tweede Wereldoorlog maakte hij eerst zwart-witte en daarna kleurige monotypen, opnieuw met ritmisch geplaatste symbolische tekens.

Kleur gaat een belangrijkere rol in zijn werk spelen en vanaf 1955/1956 schilderde hij miniaturen op ei of oliebasis.

Na ca. 1956 werd zijn werk bepaald door een streven naar analoge vormen, dat verband houdt met een intensieve betrokkenheid bij de levensvraagstukken die door het zen-boeddhisme bij hem werden opgeroepen.

In 1959 en 1964 neemt hij deel aan Documenta 2 en 3 in Kassel en in 1960 krijgt hij een eervolle vermelding op de 30e Biënnale van Venetië.

Websites:
. http://members.home.nl/kunstna1945/teken%20in%20de%20kunst.htm


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1211.