kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Kan Xuan

Kan Xuan (Beijing, 1972)

Kan Xuan Studeerde aan de Academie in China (2001), woont en werkt in Shanghai and Beijing.

Xuan Kan maakt video's met de volgende uitgangspunten (van zelfdiscipline) in haar werk:
1 Do not be artful. This is to avoid any kind of 'over-ingeniousness' in the conceptualization and production of my work.
2 Do not fake. This means not to lie.
3 Do not impoverish. This is to avoid making empty statements and grandiose rhetoric.
4 Do not only mouth the nicest things. This means not to make works which only seem good, balanced, professional and formidable on the outside.
5 Do not pretend. This is to avoid affectedness and pretentiousness.
6 Do not indulge in rhetorical extravagance. This is to say that one should not indulge in the auto-gratification of toying with ideas.
7 Do not be over-sweet. This is to avoid kitsch; not to cater to the popular taste of any social group.

Woonachtig in Nederland sinds 2002. Thans Sandberg Instituut, Amsterdam

Rijksacademie voor beeldende kunst te Amsterdam.

Kan Xuan gebruikt afhankelijk van wat zij wil maken, de mogelijkheden van fotografie, video of installatiekunst. Een aantal video's vormen vooral het verslag van een performance; andere opnames brengende manier waarop mensen leven en hun relaties vorm geven in beeld.

Afschuw hebben terwijl ook schoonheid wordt ervaren is een terugkerend element in haar werk. Zo liet ze een grote spin de lichamen van een naakte man en vrouw verkennen en toonde in doorzichtig plastic gevilde kikkers. Ze registreert, vaak naar aanleiding van performances, op onderzoekende, enigszins afstandelijke manier de reactie van haarzelf en die van omstanders. De afstand geeft de video's een meditatief karakter en dat biedt ruimte voor vragen als: waar sta je als mens in de wereld? Alleen, bekeken of als deelnemer?

Shortlist Prix de Rome 2005
De eindrondedeelnemers van de Prix de Rome hebben tot half april 2005 de beschikking over een atelier op de Rijksakademie. Na ruim drie maanden spreekwoordelijk opgesloten te hebben gezeten in haar atelier, presenteert Kan Xuan zich nu in De Appel. Van de twaalf kunstenaars op de longlist bleven uiteindelijk vier vrouwen over: Yael Bartana, Lonnie van Brummelen, Esther Tielemans en Kan Xuan. Vanaf half januari kregen ze drie maanden de tijd om speciaal voor de Prix de Rome werk te maken. Behalve Tielemans trokken alle kunstenaars eropuit. De 'resultaten' zijn te zien in De Appel. Behalve de jury kreeg ook het publiek de tijd haar stem uit te brengen.

De Chinese Kan Xuan onderzoekt schoonheid en afschuw en hoe deze twee elkaar kunnen beïnvloeden (veelal in performancevorm). Voor de Prix de Rome heeft ze van haar eigen verzameling boeddhabeeldjes mansgrote foto's gemaakt. De portretten zijn tot trillen gebracht waardoor er heftig bewegende beelden ontstaan. Er gaat een hypnotiserende werking van uit.

Basisprijs Prix de Rome 2005

http://www.prixderome.nl/genomineerden/


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 45.