kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 20-10-2008 voor het laatst bewerkt.

Kenneth Noland

Amerikaans kunstschilder, geboren 10 april 1924 te Asheville (North Carolina).

Noland komt in het Black Mountain College te North Carolina in contact met de Europese moderne kunst via zijn docent Albers, die van 1920-32 aan het Bauhaus les gaf. Hij bezoekt Parijs in 1949. Van 1958-62 maakt hij concentrische cirkels die hij "Schietschijven" noemt. Dit zijn nadrukkelijke verwijzingen naar de kleurencirkels van Delaunay en Kupka. Na 1968 vervaardigt hij een reeks werken met horizontale strepen. Deze kleurenbanen vullen het hele monumentale beeldvlak. Noland bekent: "Het gaat alleen om de kleur en het oppervlak, meer niet". Later experimenteert hij met vormen van het doek en andere geometrische motieven. (Leinz 135)

Met Morris Louis de voornaamste vertegenwoordiger van de Colour Painting, een typische kleuringtechniek waarbij hij het doek met sterk verdunde acrylverf instrijkt en dus niet langer op een gegrondeerd doek werkt, maar de aard en structuur van de drager tot een bestanddeel van de kleur maakte. Cyclische strenge motieven, concentrisch zoals schietschijven, daarop het V-motief in stroken opgebouwd, later nog parallel lopende horizontale banen. Grote, maar ook onregelmatige en smalle, langgerekte formaten. (25 eeuwen 373)

Representant van de postpainterly abstraction, werkt in reeksen, waarin noch de kleur noch de vorm overheerst. Hij streeft naar een duidelijke compositie. Ook moet de schildering als geheel een relatie hebben tot de rand van het schilderij, waardoor o.a. symmetrie in zijn werk vaak een rol speelt. Hij schildert op ongeprepareerd linnen en met verdunde verf, zodat deze geheel in het doek wordt opgezogen. In zijn vroegere werken hield hij vast aan de vierkante vorm van het schilderij. Daarbinnen experimenteerde hij eerst met gekleurde, concentrische cirkels, geplaatst rond het middelpunt van het doek (Target series, 1959–1961), nadien met ellipsen, in het centrum of excentrisch. Daarna volgde een periode waarin Noland met chevrons (kleurbanen in V-vorm) werkte (1963–1964). Uitgaande van deze V-vorm ging hij met de lijstvorm experimenteren: diagonaal geplaatste ruiten en vierkanten (Diamond series, 1964–1965, Vertical diamond series, 1967). Een verdere ontwikkeling leidde tot zeer langgerekte horizontale doeken, waarop banden geschilderd zijn van gelijke of ongelijke dikte in verschillende (pastel)kleuren. (Encarta 2001)

Websites:
. Provence, 1960, acryl op doek, 91x91, Keulen, Museum Ludwig
In de periode 1958-1962 verdiepte Noland zich in het motief concentrische cirkels. Hij noemde de reeks schilderijen Schietschijven. In Provence cirkelen een blauwe, een gele en een groene ring om een in het centrum geplaatste rode cirkel. De ringen lijken naar binnen toe smaller te worden, een effect dat nog wordt versterkt door de witte afscheidingen tussen de ringen. De in het vierkante beeldvlak zwevende schijf doet, net als in het werk van Jasper Johns, aan een schietschijf denken. Door het opzettelijk zachte koloriet en de onregelmatige buitenrand van de blauwe ring krijgt het een roterende dynamiek. De geometrische opbouw van het werk verwijst uitdrukkelijk naar de kleurcirkels van Delaunay en Kupka. (Elviera 52; Leinz 137)

. Gift (gave), 1962, acryl op linnen, 183x183, Londen, Tate Gallery
Noland is leerling van Josef Albers, die zelf vanuit het Bauhaus kwam. De concentrische cirkels van Gift zijn waarschijnlijk onder invloed van Albers ontstaan (cfr. De gelijkenis met Hommage aan het vierkant), maar, als dat zo is, dan is dat toch wel het enige verband met Europa. De gecentraliseerde ‘targetcompositie toont een zeer Amerikaanse wens om het asymmetrische evenwicht te vermijden dat door de eeuwen heen in Europa vervolmaakt was. Nolands verfijnd kleurgevoel kwam voort uit de majestueuze kleurvelden van Newman en Rothko. Zijn techniek van het direct aanbrengen van verf is aan Pollock ontleend. (Measham 12)

. Graded exposure, 1967, acryl op doek, 255x582, Chicago, Verzameling Mrs. Samuel G. Rautbord

. Via blues, 1967, olieverf op doek, 229x671, Pasadena, privé-verzameling


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 39.