kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 05-10-2009 voor het laatst bewerkt.

Krijn de Koning

Geboren in Amsterdam.

Studies:
1983–88 Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam; afdeling Audiovisuele Vormgeving.
1988–90 Ateliers '63, Haarlem.
1991-93 Institut des Hautes Etudes en Arts Plastiques, Parijs.

Sinds het begin van de jaren negentig realiseert Krijn de Koning - vaak tijdelijke - beelden die 'site-specific' zijn. Zijn beelden bouwt hij op als vloeren, muren en doorgangen. Soms in felle kleuren, soms in smetteloos wit maar altijd in relatie met de omliggende ruimte. De Koning onderzoekt hoe de architectonische omgeving als een materiële werkelijkheid invloed uitoefent op onze mentale gesteldheid. Hij bestudeert de wijze waarop architectuur ons conditioneert en beperkt; de beleving van de schoonheid is hierbij belangrijk.

1995-2000 Lid Commissie Dienst Culturele zaken Utrecht, Opdrachten in de Openbare Ruimte.

1996-1998 Part-time docent Monumentale vormgeving AKI, Enschede.

1996-1999 Advieswerk voor architectonische herinrichting en verbouwing Centraal Museum Utrecht.

1998 - solo - Slewe Galerie, Amsterdam

Stedelijk Museum Bureau Amsterdam (SMBA) 1998
Krijn de Koning en Gladstone Thompson - A collaborative work.

1998-1999 Part-time docent Ecole Des Baux Arts, Rennes, Frankrijk.

Sinds 1999 is in het Centraal Museum in Utrecht het permanente 'Beeld voor het Centraal Museum' te zien.

EXPOSITIE De Vleeshal 2000 - De Werkelijkheid - groepstentoonstelling
Krijn de Koning heeft speciaal voor De Vleeshal een nieuw werk gerealiseerd. Meteen bij binnenkomst in De Vleeshal zal een lange smalle gang naar het achterste deel van de ruimte leiden, waar De Koning een architectonisch beeld heeft opgebouwd uit een stelsel van wanden, doorgangen, vensters en deuren. Met oog op de bijzondere, maar dwingende Gotische architectuur heeft hij de relatie tussen zijn werk en de ruimte waarvoor het is gemaakt als het ware omgekeerd. We zien niet een beeld in de ruimte, maar de ruimte vanuit het beeld. Hiermee voorziet De Koning tegelijk een parcours in de anders zo open ruimte van De Vleeshal. De maten zijn 6 m. breed, 10 m. lang en 2,60 m. hoog.
Architecten Van de broek en Bakema, rijksgebouwendiest

2000 Ecole de Beaux Arts de Nîmes, gastlessen
2000 AKI Enschede, gastlessen

2001 - solo - Begane Grond/BAK, Utrecht
- Hotel st Livier, FRAC Lorraine, Metz, Frankrijk

Museum - Leporello - Multiple, 2001
Verworven met subsidie van de Mondriaan Stichting. De Konings werken hebben zelf vaak een opvallende aanwezigheid, door hun maat, hun volume en door de sterke kleuren die hij gebruikt, maar hun werking berust toch vooral op de relatie die ze aangaan met de omgeving waarin ze geplaatst zijn. Meestal zijn ze voor een speciale plek ontworpen, in een gebouw of erbuiten. Wat hij doet met die architecturale omgeving, een zaal in een museum, een galerieruimte, de zijkant van een middeleeuwse kerk, is een soort stalken, een hinderlijk volgen in beeldende vorm. De architectuur wordt er niet vreselijk door aangetast maar ze lijkt zich wel ongemakkelijk te voelen door die opdringerige aandacht. Dat maakt het samengaan van bestaand en nieuw tot een prikkelende ervaring voor de toeschouwer. Ook als De Koning werk maakt dat niet voor een bepaalde plek is ontworpen en dat verplaatsbaar is, grijpt het flink in op de omgeving waarin het terecht komt.De grote blokvormige leunstoel die hij enkele jaren geleden voor de Stichting Zetel ontwierp, zal zelfs in het modernste interieur zich niet makkelijk in het geheel voegen. En hoe doet Multiple het in een museumzaal? Het museum is er voor de kunst, maar zal het dit werk temmen en verhinderen om een beetje hinderlijk te zijn voor de andere kunst? Hopelijk niet.

2001-2002 diverse Workshops TU eindhoven, industrial design

2002 - solo - Le Grand Café, St-Nazaire, Frankrijk
- Galerie Site Odeon 5, Parijs
- FRAC Pays de Loire, Nantes, Frankrijk
- Galerie Slewe, Amsterdam
2003 - solo - CBK Deventer/Architectuurcentrum Rondeel, Deventer
- Château des Adhémar, montelimar, Frankrijk

2003-2005 Lid commisie Stroom, Den Haag

2003 - Diaconaissenhuis Leiden, SKOR
- Ontwerpschetsen Drenthepark, Zuid-as, Amsterdam, Virtueel Museum Zuid-as/Amsterdamse
fonds
2004 - Beeld bij Penitiare inrichting Zwolle, rijksgebouwendienst

2004 - solo - Galerie Slewe, Amsterdam

EXPOSITIE De Vleeshal 2004 - De Werkelijkheid - groepstentoonstelling
Speciaal voor De werkelijkheid maakte Krijn de Koning een nieuw beeld. Net als in zijn andere werken, dwingt ook deze architectonische compositie ons opnieuw te kijken. Het middendeel van De Koning?s installatie vormt een chaotische cluster van wanden en doorgangen, dat steeds gepasseerd moet worden om in de volgende tentoonstellingsruimte te komen. Het beeld van De Koning is zowel een autonoom werk, als drager van de werken van de andere kunstenaars in de tentoonstelling.
De andere kunstenaars zijn Fischli & Weiss, Germaine Kruip, Sharon Lockhart en Janice McNab.

Expositie Het Mondriaanhuis Van 16-5 t/m 7-1-2006
De tentoonstelling bestaat uit een speciaal voor het Mondriaanhuis opgebouwde constructie van de kunstenaar Krijn de Koning, die zich heeft laten inspireren door de reconstructie van Mondriaans Parijse atelier. Dit werk, Atelier – Werk voor het Mondriaanhuis, Amersfoort 2005, is een zogenaamde site-specific constructie, een werk dat is gemaakt voor een specifieke plaats. Doordat De Koning met zijn werk ingrijpt in de bestaande ruimte, bekijkt de bezoeker de bekende ruimte op een geheel nieuwe manier en ontstaat een fysieke ervaring van de ruimte. Het samenspel met de reconstructie van het atelier van Mondriaan voegt daar een extra dimensie aan toe.
Het werk van Krijn de Koning is beïnvloed door de helderheid van Mondriaans werk. Ook De Koning zoekt in zijn werk naar schoonheid, maat en evenwicht. Zijn sculpturen zitten vaak echter gecompliceerder in elkaar dan op het eerste oog lijkt. De uiterlijke verschijningsvorm is vanuit een statisch oogpunt meestal helder, maar als men om de constructies heen loopt wordt men zich ervan bewust dat er een grotere complexiteit aan ten grondslag ligt.

05.10.09 Opening onderstation ProRail van kunstenaar Krijn de Koning
Is het een gebouw of is het een kunstwerk? Op vrijdag 9 oktober wordt het Onderstation ProRail van kunstenaar Krijn de Koning in de Amsterdamse Zuidas officieel geopend. Het dertien meter hoge Onderstation, dat de treinen van energie voorziet, is het eerste, echte gebouw in het oeuvre van de internationaal opererende kunstenaar.
De markante verschijning staat bovenop het al eerder opgeleverde 10KV-gebouw van Liander, waarvoor De Koning de kleurige gevel heeft ontworpen, en dat energie levert aan huishoudens en bedrijven. De gebouwen van De Koning staan aan de Europaboulevard, achter station RAI.

Krijn de Koning maakte het ontwerp van het Onderstation in opdracht van ProRail en in samenwerking met Liander, Zuidas Amsterdam en het Virtueel Museum Zuidas. ProRail-gebouw en 10KV-gebouw maken deel uit van een totaalontwerp van De Koning voor het oostelijk entreegebied van de Zuidas. Daarin zullen bestaande gebouwen worden hersteld en opgeknapt, en figureren op een groot zwart plein. Een folly op het eindhalteplein van tramlijn 4 zal te zijner tijd het entreegebied markeren.

Krijn de Koning maakt werk waarin de ervaring van ruimte en de verhouding tussen mensen en ruimte centraal staat. Hij zet architectuur, functie en kleur in om toegankelijke en betreedbare, gebouwde kunstwerken te maken die in nauwe wisselwerking met de omgeving tot stand komen. Vanwege deze benadering en zijn fascinatie voor complexe ontwerpopgaven heeft het Virtueel Museum Zuidas De Koning in 2003 uitgenodigd om een ontwerp te maken voor Vivaldi, het nieuwe, oostelijke entreegebied van de Zuidas, naast station Rai.

Over de totstandkoming van het ProRail-gebouw is een film gemaakt door kunstenaar Richtje Reinsma en documentairemaakster Katelijne Schrama.

Voor meer info: www.virtueel-museum.nl www.krijndekoning.nl

Zie ook: CV


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 26.