kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Laura Owens

Amerikaanse kunstenares (1970 Euclid, Ohio). Woont en werkt in Los Angeles.

Laura Owens

Er zijn momenteel niet veel schilders die in hun werk zulke verre horizonten en gevoel van vrijheid weten op te roepen als de Amerikaanse Laura Owens. Laura Owens laat de tradities van de kunstgeschiedenis versmelten met die van abstracte thema’s en de toegepaste en naïeve kunst. In plaats van het schilderkunstig verleden als een last te ervaren, weet Owens in haar werk de geschiedenis van "het maken van afbeeldingen" als een kracht in te zetten.

Vanaf midden jaren negentig heeft Laura Owens’ werk een nieuw kritisch terrein opengelegd voor de schilderkunst wat haar op de onwaarschijnlijk jonge leeftijd van 32 jaar een overzichtstentoonstelling in het Museum of Contemporary Art in Los Angeles opleverde. Haar werk biedt weerstand tegen monolithisch denken, is stelselmatig diffuus en behandelt een breed scala aan onderwerpen die deels inherent zijn aan schilderkunst: zoals de formele werking van perspectivische ruimte, maar ook meer algemeen, zoals het vertellen van verhalen en de cyclische patronen van de natuur.

Owens virtuoze beheersing van het métier roept veel bewondering op evenals haar inventieve toe-eigening van beelden en beeldsystemen uit alle tijdvakken, categorieën en windstreken. Van 18e eeuwse borduurkunst, Chinese landschapsschilderkunst, Japanse prentkunst, Op art, Color Field painting, textielpatronen, volkskunst en haar eigen fotografie. Owens’ gewoonte om van landschap naar abstractie te wisselen, naar figuratie en weer terug, zet de kijker aan tot vrije associaties.

Ze brengt het formalisme van de grote - haast sublieme - kleurvlakken van de Colour Field Painting verrassend samen met een figuratie die herinnert aan de pop art. In haar schilderijen verschuift de ironie van de pop art als verwijzing naar de dagelijkse realiteit van de consumptiemaatschappij, naar een open aanzet tot communicatie en reflectie.

Laura Owens is gefascineerd door verftexturen van uiteenlopende materialiteit die ze op de vaak erg grote doeken aanbrengt. Zinderend van licht spelen suggestieve kleurcontrasten een spel van doorschemeren en opaciteit. Met een fantasierijke speelsheid versmelt de kunstenares representatie en expressieve abstractie. Dit maakt dat haar werken eerder suggereren of evoceren dan werkelijk vertellen. Ze lijkt het macroscopische en het micro-scopische gelijktijdig in beeld te willen brengen. Door dit in- en uitzoomen is de grens tussen het herkenbare en het abstracte voortdurend in beweging.

Werken van Owens lijken gemaakt om te behagen, maar verkennen steeds nieuw terrein. Met haar terloopse eclecticisme en uiteenlopende samenwerkingsverbanden - ze maakte werken samen met andere kunstenaars, organiseerde tentoonstellingen zoals Cavepainting met Peter Doig en Chris Ofili (2002) - biedt Owens tegengas aan traditionele ideeën over heroïsch isolement en egogerichte signature style. Zo creëert ze een gevoel van collectieve creativiteit en "voor elk wat wils", met odes aan het tapijt van Bayeux, decoratieve bloemstillevens en sfeervolle sprookjestaferelen. Wat in de schilderkunst niet gezien of ondergewaardeerd werd, brengt zij in haar werk op de voorgrond.

De manier waarop de schilderijen zich inschrijven in hun fysische omgeving, alsook de wijze waarop de toeschouwer ze ervaart, zijn erg belangrijk voor Owens. Een ambiguïteit gebaseerd op figuratie buigt ze in haar doeken om tot een driedimensionaal spel waarbinnen het lichaam van de kijker geïntroduceerd wordt. Bij deze confrontatie zijn noties als het ‘sublieme’ of ‘overweldigende’ niet veraf.

Met het medium schilderkunst gaat Owens op een erg eigenzinnige manier om: I think that a lot of artists use a painting to point out a reference - a quote, an anecdote, or an idea - and that reference becomes more interesting than the work. I would much rather have a reference generating a painting. Door al haar schilderijen eenvormig ‘Untitled’ te noemen, legt ze dan ook eerder de nadruk op het ervaarbare resultaat dan op het zogenaamde concept dat aan de grondslag van het werk zou liggen.

Laura Owens woont en werkt in Los Angeles. Ze studeerde aan de Rhode Island School of Design, Providence (1992) en de Skowhegan School of Painting and Sculpture and the CalArts (1994).

Ze had belangrijke solotentoonstellingen in Amerika, Japan en Europa o.a. in het Museum of Contemporary art, Los Angeles, Aspen Museum, Aspen, (2003), Shiseido Gallery, Japan (2005), Douglas Hyde Gallery, Dublin (2006).

Haar werk is vertegenwoordigd in collecties van onder meer: Guggenheim Museum New York; Museum of Contemporary Art, Los Angeles; Metropolitan Museum of Art, New York; Arts Institute of Chicago en Centre Georges Pompidou, Parijs.

Schilderijen & studies 1994 - 2006
29.05.07 – 19.08.07
Grenzeloze schilderkunst in Bonnefantenmuseum Maastricht schilder Peter Doig in gesprek zijn met Laura Owens. Thema's zijn o.a. Owens' werk en de positie van schilderkunst tegen de achtergrond van de ontwikkelingen in de hedendaagse kunst. Gespreksleider is conservator Paula van den Bosch.
Gedurende de tentoonstelling zullen Focusrondleidingen verzorgd worden door conservator Paula van den Bosch (3 juni) en cultuurfilosoof dr. Guido Goossens (8 juli & 5 augustus) om 15.00 uur (Nederlandstalig). Kosten: € 2,50 exclusief entree museum. I.v.m. beperkte capaciteit (25 deelnemers) adviseren wij u zich vooraf aan te melden. Dit kan telefonisch via 043 329 0111 (di t/m vrij) of per e-mail: reservations@bonnefanten.nl
De tentoonstelling is voorbereid en georganiseerd door de Kunsthalle Zürich.
Een rijk geïllustreerde oeuvrecatalogus is gepubliceerd door de Kunsthalle Zürich i.s.m. JRP ¦ Ringier. Teksten van Gloria Sutton, Rod Wengham, Beatrix Ruf en Laura Owens in gesprek met kunstenaar-collega's, 224 pp. ISBN 10:3-905770-11-3. € 47,-


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 82.

Tweets by kunstbus