kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 28-03-2011 voor het laatst bewerkt.

Leopold Survage

Léopold Survage

Franse schilder, decorontwerper en illustrator van Fins-Deense afkomst, geboren 31 juli 1879 te Willmanstrand, Finland, gestorven 30 oktober 1968 te Parijs.

Naamsvarianten: Léopold Sturzwage, Leopold Sturwage, Leopoldij Sturzwasgh, Leopoldij Lvovich Sturzwage.

Biografie
Léopold Survage, geboren in 1879, wordt opgeleid om in dienst te treden van de pianofabriek waar zijn Finse vader werkt. Naast het volgen van pianolessen behaalt hij in 1897 een commercieel diploma.

Op zijn 22ste jaar wordt hij ernstig ziek en besluit een andere carrière te kiezen. In 1901 gaat Survage aan de kunstacademie van Moskou studeren bij Constantin Korovine en Leonid Pasternak waar hij onder meer Larionov, David Bourlyuk, Sapounov en Malevich leert kennen. Door de collecties van Sergei Schukin en Ivan Morosov leert hij de moderne beweging kennen met werken van Manet, Gauguin, de Impressionisten, Matisse enz. Hij sluit zich aan bij de Moskouse avant garde en tegen 1906 is hij bevriend met de cirkel verbonden aan het tijdschrift Zolotoye runo.

Survage leert eveneens Alexander Archipenko kennen met wie hij samen exposeert in het gezelschap van David Burlyuk, Vladimir Burlyuk, Mikhail Larionov en Natalja Goncharova. Met Hélène Moniuschko, die hij op 20 januari 1908 huwt, reist hij naar West-Europa en bezoekt in juli van datzelfde jaar Parijs. In augustus vestigt het paar zich in Parijs, waar Survage als pianostemmer werkt bij Maison Pleyel en korte tijd cursussen volgt aan de Académie Matisse en de Académie Colarossi. Hij leert Cézanne kennen, onder wiens invloed hij een kubistische schilderstijl ontwikkelt. In 1911 zal het paar scheiden.

In 1910 exposeert Survage met de "Jack of Diamonds" groep. In 1911 ontmoet hij onder meer Guillaume Apollinaire, André Salmon, Picasso, Gino Severini, Robert Delaunay en Sonia Delaunay. Eveneens in 1911 neemt hij deel aan de Salon d'Automne en in 1912 aan de Salon des Indépendants.

Vanaf 1912 creëert Survage abstracte composities getiteld Rythme coloré of Coloured Rhythm, welke hij tot leven wilde brengen door middel van film, daarbij gebruik makend van kleur en ruimtelijke beweging om de sensatie overeenstemmend met muziek op te roepen. Hij stelt zich deze abstracte afbeeldingen voor als samenvloeiend tot de vorm 'symphonies in colour', maar hij exposeert enkele van ze apart op de Salon d'Automne in 1913 en de Salon des Indépendants in 1914. Artikelen over deze werken worden door Guillaume Apollinaire in Paris-J. op 15 juli 1914 en door Survage zelf in Soirées Paris op 26-7 juli-augustus 1914 gepubliceerd.
Om zijn idee te ontwikkelen vraagt Survage in juni 1914 patent aan bij de Gaumont Filmmaatschappij, die echter niet wordt gehonoreerd. Was het hem later gelukt om genoeg geld bij elkaar te brengen dan zou hij Viking Eggeling en Hans Richter (in 1920) voorgegaan zijn als de eerste die abstracte film ontwikkelde.

Omdat hij tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn interesse in film niet kan volgen, richt hij zich op een intuïtieve vorm van kubisme, beïnvloedt door concepten uit films gehaald. Terwijl hij vlakbij Nice woont, creëert Survage de komende acht jaar zeer gestructureerde olieverf werken en werken op papier, met elkaar verbonden door een serie leidmotieven, herhalingen van groepen symbolische elementen - man, zee gebouw, blad, bloem, raam, gordijn, vogel, schaduw - alsof ze hoofdrolspelers zijn in een serie bewegende beelden. Bijvoorbeeld Villefranche-sur-Mer (1915) en een portret van de Baroness d’Oettingen (1917), beiden in het Centre Pompidou te Parijs. Hij leert Modigliani kennen, die zijn portret schildert.
In 1917 heeft hij zijn eerste solotentoonstelling met 32 afbeeldingen in de Galerie Bougard in Parijs, gesigneerd met Survage op aandringen van Apollinaire, die de inleiding schrijft in de vorm van ideogrammem.

In 1919 is hij als secretaris betrokken bij de herleving van de Section d'Or samen met Albert Gleizes en Archipenko. Op 7 juli 1920 trouwt hij met de pianiste Germaine Meyer. In 1920 heeft hij een solotentoonstelling in de Galerie de l'Effort Moderne van Léonce Rosenberg en in 1921 neemt hij deel aan de expositie " les Maîtres du cubisme " in deze galerie. In 1922 exposeert hij wederom in de galerie van Léonce Rosenberg en neemt hij deel aan de eerste tentoonstelling van de Section d'Or in Rome; daarna volgt een groepstentoonstelling in Galerie Weill met Henri Hayden, Auguste Herbin, Irène Lagut, Jean Metzinger en Severini.

Tegen 1922 begint hij zich af te keren van het kubisme ten faveure van een vorm van neo-classicisme, zoals in Bathers (1928). Hierin is hij misschien beïnvloed door opdrachten van de balletten van de Ballets Russes van Serge Diaghilev.
Survage maakt zijn eerste decorontwerpen en kostuumontwerpen voor de opera buffa Mavra van Igor Stravinsky geproduceerd door Diaghilev in Parijse Opera in 1922.

In 1925 exposeert hij in de Chicago Arts Club; in 1927 in de Kraushaar Gallery in New York; in 1928 neemt hij deel aan "Modern French Painting" te Moskou; in 1929 exposeert hij in de Knoedler Gallery te New York; in 1930 neemt hij deel aan "Painting in Paris" in het MoMA in New York; en in 1933 aan "Avant-Garde Artists" in Tokio.

Hoewel Survage vooral een schilder is blijft hij decorontwerpen maken, zoals in 1923 voor Le Coeur à gaz van Tristan Tzara. In 1930 maakt hij religieuze composities voor de kathedraal van Turku in Finland.
Voorts maakt hij ontwerpen voor stoffen, bijvoorbeeld in 1933 voor Chanel en tapijten voor Gobelins in 1957, illustreert hij boeken en maakt hij twee monumentale muurschilderingen voor het Palais des Chemins de Fer op de Exposition Internationale des Arts et Techniques dans la Vie Moderne (Wereldtentoonstelling) in Parijs in 1937.

Zijn schilderijen van de vroege jaren '30 reflecteren de invloed van het surrealisme. door zijn contact met André Masson, raakt hij in de latere jaren '30 meer gecharmeerd van symbolische en mystieke thema's, zoals in Val van Icarus in 1939.
Na de Tweede Wereldoorlog experimenteert hij ook met caseïne of kaasstof.

In 1960 ontvangt hij de Guggenheim-prijs. In 1963 ontvangt hij de Légion d'Honneur. In 1965 maakt Survage illustraties bij boeken van Cocteau en Balzac en in 1966 heeft hij een overzichtstentoonstelling in het Musée Galliéra te Parijs en in 1993 in het Musée d'Art Moderne in Troyes.

Op 30 oktober 1968 sterft Léopold Survage te Parijs.

websites:
. MoMA
. artnet


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 780.