kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Lex Horn

Lex Horn (1916-1968)

De naam Lex Horn is tegenwoordig geen bekende. Er was een tijd -nog niet eens zo lang geleden- waarin de Amsterdamse beeldend kunstenaar Lex Horn toonaangevend was in Nederland. In de jaren vijftig is Lex Horn een veel gevraagd beeldend kunstenaar voor monumentale kunst in tal van nieuwbouwprojecten. Hij realiseert indrukwekkende sgraffito's (betonreliëfs), glasappliqué's en wandtapijten. Onder andere een sgraffito in De Koperen Kop op de Hoge Veluwe (vernietigd), glasappliqué ramen ten behoeve van het beursgebouw in Emmeloord, wandtapijten voor het provinciehuis van Zuid Holland en voor het Paleis van Justitie in Arnhem.
Wanneer in de jaren zestig de abstracte kunst meer en meer in de mode komt, raken Horn en andere figuratief werkende kunstenaars ten onrechte in de vergetelheid.

Lex Horn is als monumentaal kunstenaar opgeleid aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Nog voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kreeg hij er les van professor Campendonk, die zelf een vakkundig monumentaal kunstenaar was maar tegelijkertijd veel belang hechtte aan het vrije kunstenaarschap. Ook Horn houdt te zeer van zijn vrije teken- en schilderkunst om deze geheel terzijde te kunnen schuiven en te kiezen voor een abstracte monumentale kunst, zoals die in de jaren zestig meer en meer in de mode komt. De abstracte kunst brengt Horn echter wel aan het twijfelen, zoals hij in zijn dagboeken schrijft, en weerhoudt hem om zonder meer door te gaan met zijn expressionistische landschapschilderkunst uit de jaren vijftig. In de laatste vier jaren van zijn leven maakt Horn dan ook robuust geschilderde doeken met een sterk symbolische lading.
De wandtapijten van Lex Horn zijn van een hoge kwaliteit. Het lukt Horn om deze kunstvorm te bevrijden van enige vorm van decoratie, waarmee textielkunst in het algemeen zo vaak wordt verbonden. Ieder tapijt van Horn is een groots autonoom kunstwerk.

Lex Horn: "Ik wil mijn leven, dat wat ik beleef, onderga, omzetten in vormen (kleuren-lijnen-vlekken, “beelden”) die er de weerspiegeling, de afbeelding van zijn. Ik wil vanuit het universum-ik, creëren, iets uit niets maken, al is het maar een indruk, een afdruk, een suggestie. Ik wil dat - zo is mijn aard - met “heel mijn wezen”. Integraal, helemaal. Alles wat ik beleef, ken, vermoed, wil ik verwerken." (uit het dagboek van Lex Horn, 7 december 1965).

2003 Museum Henriette Polak
Op de overzichtstentoonstelling van Lex Horn in het Museum Henriette Polak in 2003 zullen drie wandtapijten te zien zijn, waaronder zijn laatste, dat hij in 1968 in opdracht van de Gemeente Nijverdal ontwierp. Inzicht in zijn monumentale kunst wordt gegeven aan de hand van foto's en ontwerptekeningen van sgraffito's, glasappliqué's en wandtapijten. Het hart van de tentoonstelling wordt gevormd door een overzicht van zijn geliefde vrije werk, met circa 40 schilderijen en krijttekeningen. Vrijwel alle schilderijen op de tentoonstelling zijn niet eerder aan het publiek getoond en komen uit gesloten particuliere collecties.
Bij deze eerste overzichtstentoonstelling van het oeuvre van Lex Horn verschijnt een boek, ca 50 blz. met ca 30 afbeeldingen in kleur, een biografie en een kunsthistorisch essay. De publicatie is de tweede in de Polakreeks, een reeks waarin het Museum Henriette Polak aandacht besteedt aan kunstenaars die na 1945 de figuratieve kunst trouw bleven.
Naar de sterke overtuiging van het Museum Henriette Polak is Lex Horn een ten onrechte vergeten kunstenaar, die in de jaren vijftig een belangrijke bijdrage leverde aan de vernieuwing van de figuratieve kunst in Nederland.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 82.

Tweets by kunstbus