kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 21 10 2016 021:42 voor het laatst bewerkt.

Liubov Popova

Russisch schilder en designer, geboren Ivanovskoje in 1889, gestorven Moskou 1924.

Naamsvarianten: Lyubov Popova, Ljubow Popowa, Lioubov Popova, Ljoebov Popova.

Ze verbleef in 1912/13 in Parijs en werkte later in Moskou met Tatlin samen. Popova legde zich toe op de schilder- en reliëfkunst in kubofuturistische stijl, die ze uitbreidde tot een experimentele abstractie. Haar ‘architectonische schilderkunst’ getuigt van een krachtig dynamisch temperament. (Leinz 110)

Biografie
Lyobov Popova werd geboren als de dochter van Sergei Maximovich Popov, textielfabrikant en hartstochtelijk kunstliefhebber. Na het gymnasium voltooid te hebben, studeert Popova literatuur en neemt in 1907 lessen in schilderkunst bij Stanislav Zhukovsky (of Stanislav Joukovski) en bij Konstantin Yuon en Ivan Dudin in 1908 in Moskou.

In 1910 reist Popova naar Italië, waar zij kennis maakt met de werken van Giotto en Pintoriccio. De rest van dat jaar en en in 1911 reist de kunstenares naar St. Petersburg, Rostov, Yaroslavl, Suzdal, Pereslavl en Kiev, waar zij het werk van Vrubel en de ikoonschilderkunst ontdekt.

Sketch for portrait, 1915

In 1912 begint Popova, samen met haar vriendin Nadezhda Udaltsova een studio in Moskou en gaan ze samen werken in
in atelier de Toren in Moskou, met Vladimir Tatlin en andere kunstenaars. Hier ontmoet zij haar levenslange vriend Vesnin. Ook bezoekt zij Sergei Shchukin's privécollectie, met schilderijen van Cézanne, Georges Braque en Pablo Picasso.

In de winter van 1912 bezoekt Popova Parijs, waar zij gaat studeren bij Henri Le Fauconnier, Jean Metzinger en André Dunoyer de Segonzac aan Académie de la Palette. Ook leert zij hier Zadkine en Archipenko kennen. Zij schildert haar eerste kubistische werken.

Na haar terugkeer in Moskou in 1913 raakt ze geïnteresseerd in het futurisme en werkt ze met Tatlin, Udaltsova en de Vesnin Broers. Een jaar later, net voor de oorlog, reist ze weer naar Frankrijk en Italië.

In haar werk van 1912 tot 1915 houdt Popova zich bezig met de kubistische vorm en de voorstelling van beweging. In 1915 ontwikkelt zij haar eigen variant van non-objectieve kunst die de invloed van de ikoonschilderkunst verraadt.

In 1916 toont Popova haar non-figuratieve composities onder invloed van Malevich, samen met Malevich en Tatlin in Moskou. Zij wordt lid van Supremus georganiseerd door Kazimir Malevich. Zij noemt haar composities Painterly Architectonics.

Painterly Architectonics, 1917

In 1918 trouwt zij met de kunsthistoricus Boris von Eding en krijgt een zoon. Samen met Vesnin gaat zij les geven aan Svomas (vrije kunst studio's). Tijdens een uitstapje naar Rostov aan de Don in 1919, loop haar man Eding tyfus op en sterft. Hoewel Popova ook besmet wordt keert zij terug naar Moskou en hersteld van de ziekte.

In 1919 neemt Popova deel aan de nationale tentoonstelling 'Non-objectieve kunst en Suprematisme' en in 1921 aan de tentoonstelling '5 x 5 = 25' in Moskou.

Van 1920 tot 1923 doceert zij aan de Vkhutemas kunstschool en is zij lid van Inkhuk, een centrum voor constructivistische theorieën. Vanaf 1921 geeft zij haar schilderkunst op om zich volkomen aan industriële vormgeving te wijden en ontwerpt zij stoffen, kleding, boeken, posters, porselein, kostuums en decors.

In 1922 neemt Popova deel aan de 'Erste russische Kunstausstellung' onder auspiciën van het Russische gouvernement, in Galerie Van Diemen in Berlijn.

Een jaar voor haar dood werd Popova benoemd tot hoofd van de Design Studio aan de Eerste Staats Textiel Print Fabriek in Moskou. Zij blinkt uit in de vormgeving van kleding en stoffen, produceert posters, boekontwerpen, keramiek en fotomontages.

decor voor 'The Magnanimous Cuckold'

Zij is bovendien zeer succesvol als decorontwerpster. Haar eerste decor en kostuum ontwerpen waren voor Tairov's productie van Romeo en Julia (1920). Hoewel Tairova haar ontwerpen niet gebruikte bleef haar interesse. In het jaar erop creëert Popova de decors voor Lunacharsky's The Locksmith en de Chancellor en in 1922 voor Vsevolod Meyerhold's producties van Crommelynck's Magnanimous Cuckold. Zij blijft samenwerken met Meyerhold, waarbij ze in 1923 de decors ontwerpt voor Zemlya Dybom (Earth in Turmoil) van Sergei Tretyakov.

In mei 1924 sterft haar zoon aan roodvonk en op 25 mei datzelfde jaar sterft zijn besmette moeder op vijfendertigjarige leeftijd eveneens aan roodvonk.
In 1924/25 is er een grote Postume overzichtstentoonstelling van Popova's werken in het Stroganov-Instituut in Moskou.

Lyubov Popova ondergaat in haar verschillende creatieve fases de invloed van het kubisme, het suprematisme en het constructivisme.

websites:
. Portret van een meisje voor een kachel, 1909, olie op doek, 62x45, Moskou, Tretsjakov Galerij
. Bomen, 1910, Indische inkt op papier, 36x23, Moskou, Tretsjakov Galerij
. Compositie met figuren, 1913, olie op doek, 160x124, Moskou, Tretsjakov Galerij
. Italiaans stilleven, 1914, olie, gips en papier op doek, 62x49, Moskou, Tretsjakov Galerij
. ‘s Morgens vroeg (Early morning), 1914, olieverf op doek, 71x89, New York, Museum of Modern Art, Riklis Collection of the Mc Crory Corporation

. Zonder titel, 1914-16, gouache, 46x34, privé-verzameling
Een voorbeeld van ‘architectonische schilderkunst’. (Leinz 110)

. Viool, 1915, olie op doek, 89x71, Moskou, Tretsjakov Galerij
. Stilleven, 1915-1916, olieverf op doek, 54x36, Gorki, Staatsmuseum voor de Kunst
. Kopie van een ornament op een oosterse tegel, Samarkands, 1916, gouache op papier, 24x34, Moskou, Tretsjakov Galerij
. Schilderkunstige architecturen, 1916-1917, collage van gekleurd papier op papier, 38x28, Moskou, Tretsjakov Galerij
. Schilderkunstige architecturen, 1917, olie op doek, 71x48, Moskou, Tretsjakovgalerij
. Schilderkunstige architecturen, 1917, olieverf op doek, 106x88, Krasnodar, Kowalenkomuseum
. Schilderkunstige architecturen, 1916-1917, olie op doek (dubbelschilderij), 159x125, Moskou, Tretsjakov Galerij
. Schilderkunstige architecturen, 1918, olie op doek, 62x45, Moskou, Tretsjakovgalerij
. Schilderkunstige architecturen, 1918, olie op karton, 60x48, Moskou, Tretsjakovgalerij
. Schilderkunstige constructie, 1920, olie op doek (dubbelschilderij), 1959x125, Moskou, Tretsjakovgalerij
. Constructie met een witte halve maan, 1920-1921, gouache en lak op bruin papier, 34x28, Moskou, Tretsjakovgalerij
. Constructie met ruimtelijke kracht, 1921, bronspoeder en olie op vernis, 70x52, Moskou, Tretsjakovgalerij

. Zittende man met een piala (uit “Sprookjes” van Diez/G. Dobrgynsky), 1920, gouache en carbonpapier op papier, 26x21, Moskou, Tretsjakovgalerij

. Constructie met ruimtelijke kracht, 1921, gouache, lak en grafische pen op grijs papier, 53x40, Moskou, Tretsjakovgalerij

. Ontwerp voor het decor van “The Magnanious Cuchold” van F. KROMMELINK, 1922, Indische inkt, pen, waterverf, collage, lak en tekenmateriaal op papier, 50x69, Moskou, Tretsjakovgalerij

. Afdrukken van materialen, 1923-1924, bedrukte stof, 28x23, Moskou, Tretsjakovgalerij


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1487.