kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Louise Bourgeois

Frans-Amerikaanse beeldhouwster, grafisch kunstenares en schilderes, geboren 25 december 1911 in Parijs, woont in new York.

Vrouwen zijn zeldzaam in de 'top' van de beeldende kunst. Louise Bourgeois is een uitzondering. Met succes weidde ze haar leven aan de abstracte beeldhouwkunst. In een symbolische beeldtaal richt Bourgeois zich op thema's als angst, vervreemding, dreigende seksualiteit, feminisme en onderdrukking.

Biografie
De Franse beeldhouwster Louise Bourgeois werd in 1911 in Parijs geboren. De familie van Louise bourgeois zat in de restauratie van tapijten. Louise werkte ook in dit bedrijf. Zij tekende ontwerpen voor de ontbrekende tapijtstukken. Haar vader raakte in de Eerste Wereldoorlog gewond en na de oorlog verhuist het gezin naar een groot huis in Antony waar de ellende begint.

Het universum van Bourgeois is gebaseerd op een huiselijke, familiale situatie. De kleine Louise Bourgeois was erg aan haar vader gehecht, op een haast ziekelijke wijze, maar ontwikkelde een even ziekelijke haat tegen hem toen ze te weten kwam dat hij een affaire had met de kinderjuf.
Haar jeugdervaringen speelden een grote rol in haar werk. Seks werd niet verborgen gehouden in het ouderlijk huis. Begrippen als overspel, schuld en macht werden de belangrijkste elementen in het werk van de beeldhouwster.
Haar werk is sinds de jaren 1930 doordrenkt van een even onvoorwaardelijke liefde als haat tegen de vaderfiguur. Als gevolg hiervan mag ze in haar werk graag commentaar leveren op de strijd tussen de seksen en de narigheid die daarvan het gevolg is ('mijn werk gaat over pijn, verdriet, angst, agressie, liefde, verlangen, de angst om te falen en verlatenheid').

Hoewel ze constant omringd was door kunstobjecten is ze niet altijd van plan gewest kunstenares te worden. Louise Bourgeois heeft eerst nog wiskunde gestudeerd aan de Sorbonne met de gedachte dat wiskunde haar leven orde en logica zou geven. Uiteindelijk gaf ze de mathematica op om de reden dat ze de stof te theoretisch begon te vinden.

Na de dood van haar moeder begon ze in 1936 kunst te studeren in Parijs, o.a. bij Ecole du Louvre, Académie des Beaux-Arts, Académie Julian, en Atelier Fernand Léger en Bissiere.

maar verhuisde in 1938 met haar man, de Amerikaanse kunsthistoricus Robert Goldwater, naar New York waar ze haar studie continueerde aan de Art Students League en zich serieus aan haar sculpturen ging wijden, in hoge geinspireerd door het Europese surrealisme.

Ze begint een galerie en ontmoet de Amerikaanse kunsthistoricus Robert Goldwater met wie ze trouwt; in 1938 verhuizen ze naar New York. Haar echtgenoot, die promoveerde op ‘Primitivism in Modern Painting’ zou later directeur worden van het Museum of Primitive Art in New York.

Omdat ze bang is dat ze geen kinderen kan krijgen adopteren ze een jongen; al snel krijgen ze er twee zonen bij.

Louise Bourgeois ontmoette in New York de kunstenaars André Breton en Marcel Duchamp.

Louise lijdt aan slapeloosheid, ze schildert en maakt prenten.

In 1945 had Louise Bourgeois haar eerste expositie in de Bertha Schaefer Gallery, New York.

Het vroege werk van Louise Bourgeois bestond uit komposities van gegroepeerde abstracte en organische vormen.

Ze geeft les aan het Pratt Institute, de School of Visual Arts en de Universiteit van New York.

In 1949 zegt ze de schilderkunst vaarwel en richt zich voornamelijk op de beeldhouwkunst.

Het leven van Louise Bourgeois bleef traumatisch en kon haar genoeg inspireren in haar kunst. De kunst van Bourgeois moet geinterpreteerd naar aanleiding van de persoonlijke gevoelens van haarzelf, en niet naar die van de wereld.

In de jaren zestig begon ze te werken met rubber, brons en steen, werden de objecten groter en reflecteerden meer het dominante thema in haar werk, haar jeugd en sexualiteit.

Louise Bourgeois publiceert verschillende essays.

Hoewel Louise Bourgeois haar hele leven in dienst stelde van de kunst, werd zij pas eind jaren ’60 ontdekt en werd ze een boegbeeld voor het feminisme. Zelf zegt zij hierover: ‘The feminists took me as a role model, as a mother. I am not interested in being a mother. I am still a girl trying to understand myself.’

In 1977 ontvangt ze een eredoctoraat aan de Yale-universiteit, en later verscheidene andere eerbetonen. Haar eerste grote tentoonstelling kwam er in 1982 in New York, toen was ze 71.

In 1992 ontwerpt ze het Amerikaanse paviljoen voor de biennale van Venetie en neemt ze deel aan documenta 9 in Kassel.

Het najaar van 2007 brengt Tate Modern haar 70-jarige loopbaan in beeld aan de hand van ruim tweehonderd werken.

Websites: www.nrc.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 10.