kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 01-06-2008 voor het laatst bewerkt.

Lucio Fontana

Geboren: Rosario Argentinië, 19 februari 1899
Gestorven: Comabbio Italië, 7 september 1968
Italiaanse schilder, beeldhouwer en theoreticus van Argentijnse afkomst

Concetto spaziale, Nature, 1959-60

Fontana's vader was een beeldhouwer en zijn moeder een actrice. In 1905 verhuist hij met zijn familie naar Milaan, waar hij naar school gaat. Al in 1910 wordt hij leerling in zijn vaders atelier.

Fontana studeert in 1914-15 aan het Istituto Tecnico Carlo Cattaneo voordat hij vrijwillig dienst neemt in de Eerste Wereldoorlog. Hij raakt gewond, wordt ontslagen uit het leger, krijgt een zilveren medaille voor zijn moed, hervat zijn studies en behaalt zijn diploma.

In 1922 keert hij terug naar Rosario in Argentinië waar hij beeldhouwersassistent is in het atelier van zijn vader. Later begint hij zijn eigen studio. In 1926 maakt Fontana het monument voor Juana Blanco in Salvador's begraafplaats, Rosario.

In 1928 keert Fontana terug naar Milaan in Italië, waar hij tot 1930 aan de Accademia di Brera studeert bij de beeldhouwer Adolfo Wildt.

In 1930 heeft hij een solo-expositie in de galerie Milione en neemt hij deel aan de Biënnale van Venetië.

In 1934 richt Lucio Fontana de vereniging van abstracte-kunstenaars op en in 1935 sluit hij zich aan bij de Parijse Abstraction–Création groep en neemt deel aan de groepsexposities van Corrente.

Concetto spaziale: Expectations, 1959

In 1936 neemt hij deel aan de Triënnale van Milaan. Fontana begint in keramiek te werken, eerst in Albisola en daarna in 1937 in de Sèvres Fabriek, waar hij verscheidene kleine sculpturen voltooid welke hij exposeert en verkoopt in Parijs. Inmiddels werkt hij nauw samen met avant-garde architecten. Hij werkt aan het manifest van de italiaanse abstracte-kunst.

In 1939 neemt hij deel aan de Quadriënnale van Rome en de expositie van Corrente. In 1940 keert Fontana terug naar Argentinië en vestigt zich in Buenos Aires, waar hij van 1940-1947 woont.

In Buenos Aires is Fontana docent beeldhouwen aan de Kunstacademie en in 1946 zet hij samen met de kunstenaars Jorge Romero Brest en Jorge Larco een privéschool op, de Academie Altamira geheten, wat een belangrijk centrum voor de promotie van cultuur zou worden. Hij heeft hier constant contact met jonge kunstenaars en intellectuelen en formuleert zijn theorieën over kunst onderzoek, wat in 1946 leidt tot de publicatie van het Manifesto Blanco.

Ondanks zijn neigingen tot abstractie creëert hij tot aan 1947 alleen figuratieve werken. In 1947 keert Fontana terug naar Milaan en sticht de Movimento Spaziale. Hij publiceert zijn Primo Manifesto dello Spazialismo (zijn eerste ruimtelijke manifest, waarop vele zullen volgen). Hierin ontwikkelt Fontana de ideeën van het Manifesto Blanco, uitgebracht op de Academie Altamira het jaar ervoor. Daar had hij opgeroepen tot een kunst die wetenschap en technologie omhelst en gebruik maakt van dingen als neon licht, radio en televisie.

Concetto spaziale, mezzogiorno a Piazza San Marco, 1961

Ook gaat hij weer keramische sculpturen maken in Albisola en gaat weer met architecten werken.

In 1948 publiceert hij zijn Secondo Manifesto dello Spazialismo.

In 1949 exposeert Fontana zijn L'ambiente spaziale a luce nera (de ruimtelijke omgeving in black light). Het bestond uit een abstract object geschilderd met fosforiserende verf en opgelicht door een neonlicht en was een baanbrekend voorbeeld van wat bekend werd als installatie kunst.

In datzelfde jaar creëert Fontana zijn eerste doorsneden en geperforeerde monochrome doeken, de Ambiente Spaziali, Buchi (Gaten) en Tagli (Sneden), die hij Concetti Spaziali noemt. Door het doek te perforeren komt het licht zowel voor als achter het doek, waardoor het geen plat vlak meer is maar een rol in de ruimte speelt. De basis van de Concetto Spaziale werken is het doorboren of later snijden met een scheermes van het canvas om een dimensie van ruimte te creëren. Fontana maakt hier een lange serie van en breidt het idee uit in het beeldhouwen, in zijn Concetto Spaziale, Natura serie. Andere Spazialismo kunstenaars zijn Giovanni Dova en Roberto Crippa.

In 1950 publiceert Fontana zijn Terzo manifesto spaziale. Proposta per un regolamento.

Ambiente spaziale, Triennale 1961

In 1951 maakt hij lichtinstallaties met neonbuizen in de ingangshal van het Palazzo dell'Arte op de Triënnale van Milaan en schrijft hij zijn Manifesto tecnico dello Spazialismo (zijn technische manifest van ruimte).

Ook in 1951 neemt hij deel aan een wedstrijd voor de vijfde deur van de kathedraal van Milaan en wint samen met Minguzzi en publiceert zijn vierde manifest.

In 1952 tekent hij samen met andere kunstenaars het Manifesto del Movimento Spaziale per la Televisione. Experimentele uitzendingen op de RAI/TV van Milaan. Ook stelt hij zijn voltooide ruimtelijke werken tentoon in de Naviglio galerie in Milaan.

Van 1952 tot 1957 experimenteert hij met steen Pietri, pastel Barocchi, gips Gessi en inkt Inchiostri.

In 1958 maakt Fontana zijn eerste Concetti Spaziali met doorsneden doeken.

In 1959 en 1968 neemt hij deel aan de Documenta 2 en 4 van Kassel en in 1966 heeft hij een grote overzichtstentoonstelling in het Walker Art Center in Minneapolis.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 51.