kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Marc Quinn

Engelse kunstenaar beeldhouwer, geboren in London 1964, woont en werkt in Londen,

Marc Quinn was één van de kunstenaars van de spraakmakende groep Young British Artists die begin jaren negentig de internationale kunstwereld veroverde.

Opleiding: Cambridge University (1986)

BritArt kunstenaar Marc Quinn is geinteresseerd in de fysieke processen, maar tegelijkertijd in de emotionele expressie van het lichaam. Door het tonen van de stoffelijke kanten van het leven, confronteert Quinn de toeschouwer met tegenstellingen tussen het fysieke en het spirituele, schoonheid en lelijkheid, het eeuwige en het vergankelijke. Het werk van Quinn is soms spectaculair en confronterend, op andere momenten is het ingetogen en ontroerend. Het thema is echter steeds weer de bezinning op het wonder van het leven.

Het oeuvre van Marc Quinn oogt zeer divers. Hij maakt sculpturen, ruimtelijke installaties, foto's en schilderijen. Zijn materiaalkeuze varieert van traditionele materialen als brons, glas en marmer tot minder voor de hand liggende als ijs, brood, bloed, lood en zelfs DNA. Het werk is soms spectaculair en confronterend, op andere momenten is het ingetogen en ontroerend. Bij alle uiterlijke diversiteit is Quinns thema echter constant: bezinning op zowel de vergankelijkheid als de schoonheid van het leven.

Self, 1991
Quinn is vooral bekend door het afgietsel van zijn hoofd in vijf liter van zijn eigen afgetapte en bevroren bloed. Dit afgietsel moet wel in een speciale vriesvitrine tentoongestel en bewaard worden: Saatchi kocht het voor 10.000 Pond en verkocht het aan een Amerikaans verzamelaar voor 2,2 miljoen euro.

1993 Sonsbeek, Pissende man 12,5% (Proof/gehalte 12,5%)
Dit was één van de meest opzienbarende werken van Sonsbeek '93. Quinn zette vlak voor de gereformeerde kerk op de Jansplaats een dubbelwandige matglazen vitrine met daarin een slechts zo nu en dan zichtbare naakte man die uit zijn penis een rode vloeistof spoot. De kerkgemeenschap kon geen waardering opbrengen voor de pissende man evenals een groot gedeelte van de Arnhemse bevolking en er werd dan ook meerdere malen gepoogd het werk te vernielen. Heden ten dage bevindt het werk zich in de tuin van het Museum voor Moderne kunst te Arnhem. (Marc Quinn nam in zijn vroege werk zichzelf als uitgangspunt, met name de binnenkant van zijn lichaam. Het proces van vloeien en stromen dat ten grondslag ligt aan elk leven, wordt in Self letterlijk stop-gezet door de permanent bevroren staat van het afgietsel. Het herinnert aan de dodenmaskers die vroeger gemaakt werden van dierbaren. Ook uit de gouache The Origin of Species (1993) en de sculptuur No Visible Means of Escape III (1996) spreekt zijn belangstelling voor kwesties rond leven en dood. Als een surrealistisch kadaver hangt een ‘opengeklapt' afgietsel van zijn lichaam in de ruimte, een afgestroopte buitenkant die niets meer hoeft te om/verhullen, het lichaam gedemystificeerd tot op het bot.

The Complete Marbles
Na jaren zijn eigen lichaam als uitgangspunt te hebben gebruikt, begint de kunstenaar in 1999 aan de serie, waarbij hij zich op anderen richt, met de titel The Complete Marbles. Het is een serie portretsculpturen van mensen die een of meerdere ledematen missen. Deze indrukwekkende serie is sterk maatschappelijk geëngageerd en is onder meer een pleidooi voor emancipatie van de gehandicapte mens.
Dat hij deze beelden in wit Italiaans marmer uitvoert, werkt bevreemdend, omdat wit marmer al sinds de oude Grieken wordt gebruikt voor het vormgeven van een ideaal beeld van perfecte schoonheid. Toch zijn de witte marmeren beelden zoals zij uit de klassieke oudheid tot ons zijn gekomen meestal ook gehavend omdat zij bijvoorbeeld ledematen missen. Dit wordt zelfs eerder gezien als een accentuering dan als een aantasting van de perfecte schoonheid, zoals bij de ontbrekende armen van de Venus van Milo. Hoogtepunt uit deze serie was toen in september 2005 het marmeren beeld Alison Lapper Pregnant werd onthuld op Trafalgar Square. Het model hiervoor was de zwangere, lichamelijk gehandicapte kunstenares Alison Lapper.

In 2001 maakte Quinn DNA-portretten. De basis voor die portretten bestaat uit het DNA dat met behulp van een standaard kloontechniek in bacteriën is gerepliceerd. Een portret is dus geen kopie van het uiterlijk van de geportretteerde, maar van diens genetische code en is meer dan levensecht, namelijk echt levend.

Chemical Life Support
Serie naar modellen waarbij de handicap niet direct zichtbaar is, maar die lijden aan een chronische ziekte en zonder medicijnen niet zouden overleven. Elk beeld is vervaardigd van kunstwas waarin de medicijnen van de betreffende persoon zijn verwerkt.

2005 Alison Lapper Pregnant
Beeldhouwer Marc Quinn is in de prijzen gevallen met zijn inzending “Alison Lapper Pregnant” voor een beeld op Trafalgar Square. Het beeld is een vier meter zeventig hoog naaktportret, uitgehakt in massief wit marmer. Het stelt de Britart kunstenares Alison Lapper voor die op het moment van poseren hoogzwanger was van haar zoontje Parys. Behalve zwanger is Alison Lapper ook zwaar gehandicapt. Haar handicap is duidelijk zichtbaar; Lapper werd geboren zonder armen en met hele korte benen. (bronzen sculpturen in de tentoonstelling zijn gebaseerd op open gebarsten popcorn. In combinatie met hun titel The Big Bang lijken ze vanuit een pop-art perspectief aan te zetten over uiterst actuele en serieuze zaken als het ontstaan van alles en de evolutietheorie.

Tentoonstelling Groninger Museum 29 april - 27 augustus 2006
Marc Quinn
Recent werk - Recent Sculpture
Vormgeving: Rudo Menge, Geïllustreerd (kleur), Paperback, ing., 144 pagina's, Formaat: 22 x 24 cm
Nederlands-Engelse editie, ISBN 90-5662-511-X, € 25,00 (Museum )

Wereldprimeur in Groninger Museum
Bronzen beeld van supermodel Kate Moss gemaakt door Marc Quinn

Met gepaste trots presenteert het Groninger Museum een wereldprimeur. Het levensgrote bronzen beeld van supermodel Kate Moss, in een onmogelijke yogahouding, wordt tentoongesteld in de tentoonstelling Marc Quinn. Na deze tentoonstelling in Groningen gaat het beeld naar New York om daar geëxposeerd te worden.
De expositie in het Groninger Museum toont Marc Quinns recente werk. Naast The Complete Marbles dat als pleidooi voor de gehandicapte mens kan worden beschouwd, zijn dat onder meer bronzen popcornbeelden met de titel The Big Bang en Quinns DNA portretten. Ook is de originele levensgrote sculptuur van Alison Lapper (8 months) te zien.
Alle werken zijn niet eerder in Nederland te zien geweest en tonen de rijkdom en gelaagdheid van één van de meest interessante kunstenaars van deze tijd.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 43.