kunstbus

Ben jij onwetend, leerling, gezel, meester of uomo universale? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Marcel Odenbach



Geboren Keulen 1953 is een Duitse videokunstenaar

Sinds 1976 heeft Marcel Odenbach een uitgebreid oeuvre van tapes, performances, tekeningen en installaties gecreëerd en wordt erkend als zijnde één van de belangrijkste Duitse videokunstenaars. In zijn installaties gebruikt hij video als uitdrukkingsmiddel bij het creëren van collages over sociale thema's.

Marcel Odenbach studeerde van 1974-79 kunstgeschiedenis, architectuur en semantiek aan de Technische Hogeschool van Aken. Van 1992-98 was Odenbach professor aan de Staatliche Hochschule für Gestaltung in Karlsruhe.


The Consumption of My Own Criticism, 1976 – 1979

In 1976 had hij zijn eerste solotentoonstelling in galerie Hinrichs in Lohmar en begint hij videowerk te maken met tapes en installaties, performances en tekeningen.

Samen met Ulrike Rosenbach en Klaus vom Bruch behoort Marcel Odenbach tot de meest internationaal gevestigde Duitse videokunstenaars. In de jaren 1970 vormden zij de producer-groep ATV.

In 1981 heeft hij een solotentoonsteling in het Museum Folkwang in Essen.

In 1982 ontvangt Odenbach een Glockengasse-beurs in Keulen en in 1983 de Karl-Schmidt Rotluff-beurs in Darmstadt. In 1984 ontvangt hij de prestigieuze First Marler Video Art Award en in hetzelfde jaar wint hij de Grote Prijs op het Locarno Video Festival.

In 1987 kreeg Odenbach van het Centre Pompidou in Parijs een opdracht voor een installatie. Zijn videotapes en installaties zijn wijd verbreid tentoongesteld op festivals en vestigingen over de hele wereld, waaronder groepstentoonstelingen in het Stedelijk Museum Amsterdam; het Museum of Modern Art, New York; Documenta 6 en 8, Kassel, Duitsland; Kunsthaus, Zürich; Neuer Berliner Kunstverein, Berlijn en DuMont Kunsthalle, Keulen.

Odenbach had solotentoonstellingen in onder meer het New Museum of Contemporary Art, New York; IVAM, Centro Julio Gonzales, Valencia, Spanje; Kölnishcher Kunstverein, Keulen, Duitsland; Galerie für Zeitgenössische Kunst, Leipzig, Duitsland; Walter Phillips Gallery, Banff, Canada; Museum Folkwang, Essen, Duitsland; The Institute of Contemporary Art, Boston; Centre Georges Pompidou, Parijs; Badischer Kunstverein, Karlsruhe, Duitsland; Musée d'Art Contemporain, Montreal en Reina Sofia, Madrid.

Odenbach woont en werkt in Keulen.

Werken: The Distance Between Myself and My Losses (1983) Odenbach plaatst op een typerende wijze symbolen van de Duitse "hoog" cultuur en historische mythologieën naast elkaar - klassieke en romantische muziek en opera, westerse literatuur, kunstgeschiedenis en architectuur archieffilms - met subjectieve referenties, niet westerse muziek en objecten en beelden van Hollywood film en populaire media cultuur.


Make a Fist in the Pocket, 1994

Make a Fist in the Pocket, 1994: 8 kanaals video-sound installatie met 7 19-inch monitoren, die 3 minuten programma's laten zien; een projectie van een 7 minuten programma en muurtekst. Make a Fist in the Pocket is een Duits aforisme voor het verbergen van je razernij, in dit geval een verwijzing naar de verwarring achter een kalm openlijk gezicht.

In As if Memories Could Deceive Me (1986), een piano toetsenbord, symbool van de Duitse bourgeois tradities, is de metaforische grond waarop Odenbach een dynamische voordracht van persoonlijke en culturele identiteit construeert, door representaties van de nazi tijd tot hedendaagse modefotografie.

websites: www.eai.org, www.medienkunstnetz.de


Test je competentie op YaGooBle.com.

Je kunt ook zelf een opinie of encyclopedisch artikel op Kunstbus of Muziekbus plaatsen!

lexicon opinie

Test je algemene kennis op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 992.