kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 04-02-2013 voor het laatst bewerkt.

Marga van der Aa

Zie website Marga van der Aa is grafisch ontwerpster van professie. Geboren in Almelo, opgeleid in de jaren zeventig aan Kunstacademie Minerva in Groningen en sinds 1980 als ontwerpster verbonden aan de Universiteit van Amsterdam.

Haar weg door de vrije kunst begon midden jaren negentig. Met keramische potten, die ze al experimenterend begon te maken. De karton-techniek past ze sinds eind jaren negentig toe. Tegenwoordig gebruikt ze uitsluitend nog karton.

Het karton wordt gevormd met behulp van inkepingen en (papier)plakband. Nadat het is geïsoleerd komen er lagen papier overheen zoals vliegerpapier, handgeschept papier, vloeipapier enz. De techniek (mixed media) waarmee het oppervlak daarna bewerkt isbenadrukt de eigenzinnige vormen. De objecten zijn lichte, maar kordate vormen met uitsteeksels zoals oren, armen, poten, vleugels, horens, krullen en staarten, die associaties oproepen met mensen of dieren, klein maar vol ironie en humor. Extreem kleurrijke, grillig gevormde potten van karton, waaraan op de meest wonderlijke wijze uitsteeksels zijn bevestigd. Potvormen, die op een andere manier verwijzen naar menselijke figuren en de kijker een wereld voorschotelen van humor en vrolijkheid. Als je de potjes van Marga van der Aa ziet, heb je het gevoel dat ze zó weg kunnen wandelen. Alsof ze uit een sprookje zijn weggelopen en wachten op het vallen van de nacht om tot leven te komen.

De toeschouwer raakt gecharmeerd van het kleine defect: net zoals je gefascineerd kunt raken van een loenzend oog of een atleet die een beetje hinkt, is het het effect van het onvolmaakte dat je ontroert bij het zien van de potten van Van der Aa. 'Ik ben altijd op zoek naar sterke vormen, maar ik maak ook gebruik van de charme van het kleine defect. Naar mijn idee wordt het beter als er iets mee mis is, daarmee wint de vorm aan kracht.'

'Wat ik maak, is niet abstract, niet figuratief, maar iets er tussenin. Je kunt er alles in zien, maar ook niks. Dat is ook de bedoeling. Alleen maar abstract is in deze tijd ook al zo'n maniertje geworden. Zo gauw het in dit land over kunst gaat, wordt het direct zo serieus. Het lijkt wel of het zo is dat je werk beter wordt naarmate je erin slaagt meer weg te laten. Ik heb daar bewust afstand van willen nemen. Ik voeg toe, barok, maar met een knipoog. Ik wil uitbundigheid. In vorm, in kleur, in alles. Waar is in deze tijd de spontaniteit gebleven die bijvoorbeeld de volkskunst heeft? Als ik zie wat die Afrikaanse-kunst maakt, kan ik alleen maar bewondering hebben voor zoveel spontaniteit en fantasie.'


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 666.