kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Mariana Castillo Deball

Mexicaanse kunstenares, geboren in 1975 te Mexico. Ze woont afwisselend in Nederland en Berlijn. Ze heeft deelgenomen aan verscheidene exposities in Mexico en Europa.

Mariana Castillo Deball richt zich in haar werk (o.a. drukwerk, installaties) op de verschillende manieren waarop informatie is geordend en geclassificeerd. Hoe wordt kennis overdrachtelijk gemaakt en wat zegt dit over een bepaalde cultuur en haar geschiedenis? Boeken, archieven, objecten en verhalen spelen een belangrijke rol in haar werk. Ze legt haar onderzoek naar vormen van informatie en kennis vast op foto’s, in tekeningen en geluidsopnames, maar soms ook laat ze subjectieve elementen achter in bestaande archieven. Op een eigenzinnige manier brengt Castillo Deball de culturele en soms ook politieke implicaties van verschillende manieren van vastlegging en classificatie aan het licht.

Opleiding
BFA Philosophy and Art, National University of Mexico Ibero-American University
Jan van Eyck Akademie, Maastricht

1e prijs Prix de Rome Grafiek/Tekenen 2004
In 2004 won Mariana Castillo Deball (Mexico 1978) de eerste prijs (20.000 euro) van de Prix de Rome Tekenen/Grafiek 2004. Naar aanleiding hiervan is haar werk in Stedelijk Museum CS geëxposeerd.
De tweede prijs (10.000 euro) is voor Derk Thijs (1977, Amsterdam). De twee basisprijzen van ieder 5.000 euro gaan naar Anant Joshi (1969, Nagpur - IN) en Merijn van Kreij (1978, Berlicum). De vier eindrondekandidaten maakten hun werk tijdens een werkperiode van drie maanden aan de Rijksakademie in Amsterdam. Zij hadden daarbij de beschikking over een eigen atelier en de faciliteiten van de akademie.

Mariana Castillo Deball (1978, Mexico)
Het Institute of Chance, dat Castillo speciaal oprichtte voor de eindronde van de Prix de Rome, gaat over ordening en archiveren, over de distributie van gegevens en het ontregelen van systemen. Ze kwam vanuit haar interesse voor Anarchisme terecht bij het Internationaal Instituut voor Sociale geschiedenis, gespecialiseerd in het opslaan van gegevens over alle denkbare denkrichtingen en sociale stromingen. Een doos onbekende foto 's trok daar haar aandacht; foto 's die zich aan het systeem van het instituut hadden onttrokken. De combinatie van Castillo's interesses en gevonden (non)systemen bracht haar op het idee om een bepaalde groep mensen te ontregelen.

2005 publicatie Interlude: the reader’s traces (manieren waarop informatie is geordend en geclassificeerd, onderzocht Mariana Castillo Deball hoe de collecties van openbare bibliotheken in Berlijn, New York en Parijs worden gebruikt. Haar onderzoek legde ze niet alleen vast op foto’s, maar ze bracht ook enkele veranderingen in de collecties aan. Zo vroeg ze kunstenaars, ontwerpers, schrijvers en theoretici om teksten te schrijven en afbeeldingen te ontwerpen die ze in verschillende boeken verstopte: een leren boekenlegger om Frankenstein’s schepsel een gevoel van cultuur bij te brengen, onbelicht fotopapier voor wiskundige publicaties, een sprookje voor Duizend en één Nacht.
Voor zichzelf liet ze sporen achter door haar totale onderzoek op microfilm vast te leggen en deze aan de bestaande microfilmcollectie toe te voegen. Er bestaat slechts een geringe kans dat iemand de toegevoegde teksten, de afbeeldingen of microfilms zal ontdekken. Op deze eigenzinnige manier brengt Castillo Deball de beperkingen van systematische classificatie aan het licht.
Interlude: the reader’s traces combineert de fotoreportage, foto’s van de microfilms en de speciaal voor dit project ontwikkelde ‘sporen’. Om de cirkel rond te krijgen, wordt deze publicatie opgenomen in de collecties van de bibliotheken waar Castillo Deball haar onderzoek heeft verricht.
Mariana Castillo Deball bedacht en voltooide Interlude: the reader’s traces tijdens haar onderzoeksperiode aan de Jan van Eyck Academie.
Samenstelling: Mariana Castillo Deball ¦ Redacteur: Steve Rushton ¦ Met medewerking van: Hubert Czerepok, Paul Elliman, Dario Gamboni, Raimundas Malasauskas, Harry Matthews, Ian Monk, Peter Piller, Manuel Räder, Steve Rushton, Enrique Vila-Matas ¦ Ontwerp: Manuel Räder ¦ Engels ¦ kleur, zwart/wit ¦ 160 p ¦ 164 x 230 mm ¦ ISBN 90-72076-26-5 ¦ Euro 19,- Het boek is te bestellen via: www.janvaneyck.nl

Voor het nieuwe publiekscentrum van het Noord-Hollands Archief, gehuisvest in het gerenoveerde eeuwenoude kerkcomplex van de Jansheren in Haarlem heeft Mariana Castillo Deball heeft een monumentaal werk gemaakt. (Kunstenaars: James Beckett (RSA, 1977), Mariana Castillo Deball (MEX, 1975), Sebastian Diaz Morales (ARG, 1975), Suchan Kinoshita (JAP, 1960), Brian O'Connell (BEL, 1972), Tine Melzer (GER, 1978), Irene Kopelman (ARG, 1974), Maria Barnas (NL, 1973)
Curators: Uqbar Foundation (kunstenaars uitgenodigd een project te ontwikkelen met als uitgangspunt de collectie wetenschappelijke instrumenten van het Utrechtse Universiteitsmuseum. Ze creëerden hiermee een productieve spanning tussen verschillende momenten in de geschiedenis. De vragen die door de kunstenaars werden opgeroepen en de manier waarop zij gebruik hebben gemaakt van de collectie houdt zich verre van een academische benadering. "A tor Alibi" draagt bij aan het verkennen van het verloop van de wetenschapsgeschiedenis vanuit een ander perspectief, waardoor een nieuw verhaal ontstaat. Het project bestaat uit verschillende fasen, waaronder een symposium, doorlopend onderzoek binnen de collectie, een tentoonstelling en een publicatie.
De Uqbar foundation, de samensteller van de tentoonstelling, wil een platform zijn voor interdisciplinaire praktijk en discussie. Zo ontstaat een dialoog tussen kunstenaars, wetenschappers en instellingen, hetgeen weer nieuwe samenwerkingsvormen kan genereren. Het is de stellige overtuiging dat het verleggen van de grenzen van de kunstpraktijk naar andere kennisgebieden en het ontwikkelen van nieuwe 'denkruimtes' van groot belang is om het platform voor productie en discussie te verkrijgen.
De kunst brengt een 'ruimte' voort die niet gebaseerd is op specialisatie maar met een open vizier kijkt naar de huidige algemene staat van de mensheid. Uqbar wil deze capaciteit van de kunsten onderzoeken en streeft daarvoor een nauwe samenwerking na met verschillende kennisgebieden, personen en instellingen, zoals musea, universiteiten, archieven en bibliotheken. De manier waarop verschillende disciplines en kennisgebieden de wereld benaderen, hoe deze methoden functioneren en hoe ze bijdragen aan collectieve noties over de realiteit zijn centrale vragen voor Uqbar. Uqbar is een organisatie opgericht door Irene Kopelman en Mariana Castillo Deball. (www.kunstkanaal.net)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 445.