kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Mariko Mori

Groningermuseum - Oneness

Japanse multimedia kunstenares (Tokyo, 1967)

Mariko Mori werd midden jaren negentig internationaal bekend met haar opvallende multimediawerk van geënsceneerde foto’s, video’s en installaties. In al haar werk staat de tegenstelling tussen fantasie / utopie en werkelijkheid centraal. Ook combineert zij motieven uit de Japanse en westerse kunstgeschiedenis met hedendaagse invloeden uit de mode, designwereld, muziek, manga en science fiction. Mariko Mori schept artificiële landschappen, waarin ze zelf vaak in verschillende gedaanten optreedt.

Mariko Mori had tentoonstellingen in Tokyo, Londen en Chicago en haar werk werd onder andere aangekocht door het Parijse Centre Georges Pompidou; Het Israël Museum; Museum of Contemporary Art, Chicago; Prada Foundation, Italië; The Los Angeles Country of Museum Art; en het Museum of Contemporary Art te Miami.

Biografie
Mariko Mori studeerde aan de Bunka Fashion College in Tokyo. Ze vertrok (nadat ze eerder als model had gewerkt) in 1988 naar Londen voor een studie aan het Chelsea Art College. Daarna volgde ze vanaf 1992 een vervolgprogramma voor kunstenaars aan het Whitney Museum in New York, de stad waar ze, naast Tokyo, nog steeds woont en werkt.

In haar vroege werk (midden jaren negentig) figureert Mori voornamelijk zelf. Gekleed in zelf ontworpen bizarre fantasie outfits plaatste ze zich in verschillende rollen tegen de achtergrond van grootstedelijk Tokyo.
Mariko Mori maakt video-installaties en foto's die ze met de technische perfectie van de computer manipuleert. De kunstmatige transformaties geven haar de mogelijkheid en vrijheid middels diverse identiteiten volledig zichzelf te zijn, iets waar ze moeilijkheden mee had in eigen land. Mariko Mori verliet Japan omdat ze zich niet kon conformeren aan het keurslijf van de Japanse gemeenschapszin. Mori: Japan is an unified society which does not allow for individualism. I was looking for freedom-freedom to express myself on the outside and as a whole. In Japan people try not to behave outside common standards. You are constantly reminded not to step out of line.

De films en fotowerken van Mori zijn perfect geregisseerde combinaties van mode, design, reclame en amusement en lijken te zijn ontstaan uit een mix van science-fiction, New Age en traditionele Japanse ceremonieën. In 1995 voerde zij een performance uit waarbij zij zich opsloot in een transparante capsule. Op verschillende plaatsen in de wereld heeft zij hiermee fotowerken gemaakt onder de titel Beginning of the End.

Vooral in Mori’s eerdere werk zien we een vermenging van Oost en West. Elementen uit de westerse popcultuur zijn gestileerd met een Japans gevoel voor detail en verfijning. Steeds balanceert Mori tussen realiteit en fantasie, zichtbaar gebruik makend van de nieuwste technologie. Zagen we de kunstenares voorheen voornamelijk als cyberster in een of andere futuristische stedelijke omgeving, nu is haar aandacht verschoven naar de natuur, naar de elementen, en zien we dat ze zich op een meer spiritueel niveau begeeft.

Mori presenteert zich in foto's en video's als een soort modieus gestileerde spirituele entiteit. Zwevend boven water of in een grot lijkt ze de beschouwer voor te willen gaan op het pad van verlichting. Een belangrijk werk uit deze periode is het fotowerk Kumano (1997-1998). De digitale video Kumano (1998) straalt een meditatieve sfeer van verlichting uit, mede door de zachte kleuren en ‘esoterische’ muziek. In een schitterende kimono vlindert Mori in een mistig bos als een bovenzinnelijke verschijning voorbij om bij een droomtempel aan te komen waar vrede en harmonie heerst. Kumano refereert aan Alaya, het achtste bewustzijnsniveau in de Boeddhistische filosofie.

Kumano en de serie Esoteric Cosmos (1996-1998) markeren haar spirituele ommekeer. Beïnvloed door Japanse religies als Shintoïsme en Boeddhisme, alsook gemotiveerd door het hernieuwde Westerse zoeken naar spiritualiteit, realiseerde Mori in deze context enkele opvallende installaties, die een nieuwe fase van haar kunstenaarschap kenmerken.

Wave Ufo (1999-2002)
De kunstenares maakt op bijzonder aansprekende wijze gebruik van de moderne wetenschap en techniek. Een spectaculair voorbeeld daarvan is de grote, traanvormige Wave Ufo, een van de hoogtepunten van de Biënnale van Venetië 2005. Het is een futuristisch walvisvormig object van twaalf meter lang en vijf meter hoog. De uitvoering van het project nam drie jaar in beslag. Er werd een speciale holografische verf ontwikkeld, en zittingen van technogel, een materiaal dat reageert op de druk van het menselijk lichaam. Per keer kunnen drie bezoekers in de ufo plaatsnemen en meegenomen worden op een reis van zeven minuten naar een esoterische kosmos. In het gewelf van het binnenste van de ufo worden beelden geprojecteerd door een programma dat de hersengolven van de reizigers leest en tegelijkertijd weergeeft. In die zeven minuten krijgen de bezoekers beelden te zien die voortkomen uit Mori’s geloof dat alles en iedereen in deze wereld uiteindelijk met elkaar verbonden is. Dit visioen, Connected World, is sterk geïnspireerd op het idee van het Nirvana; de hoogst bereikbare staat van absolute innerlijke rust.

Kosmische ervaringen
Megalithische monumenten in zowel Japan als Schotland vormden de basis voor een geheel nieuwe stap in haar oeuvre, dat onder andere bestaat uit foto's en een serie steeds van kleur veranderende ultra hightech installaties die in verbinding staan met het heelal. De kunstwerken wijzen de beschouwers op onze verbondenheid met het heden, verleden en de toekomst. Mori's oeuvre van de afgelopen tien jaar is een reflectie van de tijdgeest, welgemeend, maar niet zonder humor en zelfrelativering.

Het Groninger Museum presenteert van 29 april tot en met 2 september 2007 de solotentoonstelling Oneness van de Japanse kunstenares Mariko Mori (Tokio, 1967). Haar eerste grote museale expositie in Nederland toont vroege en recente fotografie, tekeningen en installaties. Het hoogtepunt in de tentoonstelling is de interactieve installatie, Wave Ufo. ( monumenten in zowel Japan als Schotland, die de basis vormden voor foto’s en een serie ultra hightech installaties. Deze steeds van kleur veranderende werken, bijvoorbeeld Transcircle (2004), zijn een hedendaagse vertaling van hun oude voorbeelden. Zoals de megalieten en steenringen soms gebruikt werden om vat te krijgen op de tijd, zo reageren deze installaties via een speciaal computerprogramma op bepaalde gebeurtenissen in het heelal.

Websites: www.montevideo.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 279.