kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 19-03-2008 voor het laatst bewerkt.

Marinus Boezem

Nederlands conceptueel kunstenaar en beeldhouwer

Marinus Boezem heeft in zijn werk een bijzondere benadering vol frisse ideeën van sculptuur. Hij vangt aan rond 1960, een periode waarin kunst zich losmaakt van het object en met elk materiaal kunst kan worden gemaakt. Het materiaal dat Boezem aanvankelijk gebruikt is meestal gevonden, zoals de ventilator in het werk 'Signing an Itho-fan', de weer-tekeningen, hemelkaarten, en architecturale grondplannen. In zijn volledig oeuvre komt Marinus Boezem steeds terug op orfische thema's die hij vanuit verschillende invalshoeken benadert. Hij beschouwt het totale universum als een actieterrein voor kunst.

1960 Stelt een gedeelte van de Hollandse polder tentoon.

1963 Ontdekt lucht als sculpturaal materiaal

1965 Signeert een ventilator

Marinus Boezem was in de tweede helft van de zestiger jaren samen met Jan Dibbets en Ger van Elk één van de belangrijke vertegenwoordigers van conceptuele kunst en arte povera in Nederland. Als "uitvinder van sculptuur" ondermijnt hij de uniciteit en de duurzaamheid van een kunstwerk. Hij "dematerialiseert" kunst en wil zich hiermee bevrijden van de vaste waarden van de traditie. Boezem onderzoekt vooral efemere en immateriële eigenschappen.

1968 Ontdekt de schaduw als suggestie van licht, tijd en ruimte

De groene kathedraal

1969 Hangt beddelakens uit de vensters van het Stedelijk Museum, Amsterdam.
Marinus Boezem signeert de hemel met de uitlaatwolk van een vliegtuig en maakt zo een werk dat even snel verdwijnt als het ontstaan is.

De sculptuurprojecten en installaties uit de zeventiger jaren blijven getuigen van zijn conceptuele achtergrond. Lucht, licht, geluid en beweging zijn nu de motieven waarmee hij een beeld van ruimte en tijd creëert.

In Middelburg, waar Boezem leeft en werkt, opende hij in 1975 de "Podio del Mondo per l'Arte" voor kunstenaars die met ruimte werken. Hij organiseert er internationale symposia over sculptuur.

1979-85 Professor in de Kunstafdeling van Architectuur, Technische Universiteit, Leiden

De groene kathedraal (1987-1996)

Gothic Growing Project waarbij hij in de polder bij Almere 174 populieren laat groeien volgens een plattegrond van een gotische kathedraal.

Volledige bron: http://www.fortlaan17.com/


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1698.