kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Mark Bain

Geboren 1966 in Seattle, USA. Woont en werkt in Amsterdam.

,,Mensen zijn niet gewend om naar hun gebouwen te luisteren,''

Het werk van Bain zou je kunnen omschrijven als 'Studies naar de verhouding tussen klank en architectuur'. Hij houdt zich bezig met trillingen, geluidsgolven, in relatie tot hun doorgaans massieve omgeving. Het levert kunstwerken op die je als publiek zeer fysiek ervaart. Zelf ziet hij deze interesse voortkomen uit het gegeven dat hij uit een familie komt die al generaties lang architecten en bouwkundigen voortbrengt, in combinatie met zijn eigen verleden in rockbands. Met rockmuziek hebben de installaties die Bain de afgelopen tien jaar gebouwd heeft echter nog weinig van doen.

mark bain onderzoekt ruimten of gebouwen op basis van geluiden die daarin – hoorbaar maar meestal voor het gewone oor onhoorbaar – aanwezig zijn. Met behulp van seismografische- en andere technische apparatuur registreert en versterkt bain deze geluiden op een centraal punt, op zo'n wijze dat de geluiden dit centrale punt doen vibreren. Tevens koppelt hij aan deze geluidstrillingen een laserstraal die hiervan weer een visuele vertaling geeft. bain transformeert in zijn werk de perceptie van architectonische ruimte tot een fascinerend samenspel van vibrerende geluidsgolven en/of een pulserende laserstraal.

Opleidingen en residencies:
* 1986 Cornish College of Art, Seattle
* 1990 School of the Art Institute, Chicago Bachelor of Fine Arts
* 1998 Showhegan School for Painting and Sculpture, Showhegan, USA
* Citta del Arte, Biella, I ; Skoki, Posnan Academie, Skoki, PL
* 1999-2001 Rijksacademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam
* 2001 Massachusetts Institute of Technology, Cambridge Masters of Science in Visual

Collecties:
* Porin Taidemuseo, Pori, FI
* MIT Museum, Cambridge, USA
* Centre Georges Pompidou, Paris
* Nederlands Media Institute, Amsterdam
* City of Seattle, USA

'The Recording Messenger' 1997
Wat gebeurt er wanneer een vliegtuig een gebouw nadert? Het gaat in het filmpje niet om een explosie maar om een herformulering van de grenzen van beweging en stilstand.

Mark Bain exposeerde over de hele wereld. In Nederland deed hij ondermeer van zich spreken tijdens het Utrechtse Impakt-festival 1999 (Transient Vehicle) en het Fort Lux-project in Ijmuiden in 2000.
Transient Vehicle [installatie], In Transient Vehicle bevestigt Mark Bain diverse oscillatoren aan een container. Alhoewel de trillingen voornamelijk binnen het subsonische bereik liggen, is het dragen van gehoorbeschermers toch raadzaam.

2003 Voor de opening van )toon) 2003 in en om het Millennium Monument op het Verwulft in Haarlem bouwt Bain een 'sound-sculpture' met de werktitel 'Impact/Collapse'. Hiervoor maakt hij gebruikt van de trillingen die seismografisch zijn vastgelegd van het instorten van het World Trade Center op 11 september 2001. Deze trillingen worden omgezet in geluid, verwerkt in een langdurige 'geluids-loop' en de wereld ingestuurd middels een speciaal ontworpen 'sound system'. ,,Terwijl het Millennium Monument toch was ontworpen om een bijzonder moment in de geschiedenis te markeren, zullen veel mensen het begin van de 21ste eeuw vooral assiciëren met de verschrikkelijke gebeurtenis op 11 september,'' motiveert Bain de relatie tussen zijn werk voor )toon) en de lokatie op het verwulft. http://www.toonfestival.nl/

Relevante verwijzingen: http://www.deinrichting.com/


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 44.