kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 15-04-2011 voor het laatst bewerkt.

Mark Tobey

Above the Earth, 1953, Gouache op board, 100x75cm (Amerikaanse schilder, geboren 11 december 1890 in Centerville, Wisconsin, gestorven 24 april 1976 in Basel Zwitserland.

Biografie
Mark Tobey wordt in 1890 geboren in Centerville, Wisconsin en in 1893 verhuist de familie naar Jacksonville Tennessee. Vanwege de slechte opleidingsmogelijkheden keren ze een jaar later terug naar Wisconsin. In 1906 verhuizen ze naar Hammond, Indiana. Van 1906 tot 1908 studeert Tobey de technieken van schilderen in aquarel en olieverf op de zaterdagklassen aan het Art Institute van Chicago, de enige fromele kunstopleiding die hij volgt en is dus voornamelijk autodidact.

In 1909 verhuist de familie naar Chicago, waar hij vanwege de ziekte van zijn vader zijn studie moet staken en werk moet zoeken. Na verschillende baantjes wordt hij uiteindelijk tekenaar in een mode-atelier.
In deze periode ontdekt hij de grote kunst uit het verleden, eerst door reproducties en daarna door het bezoeken van het Art Institute in Chicago. Hij voelt zich vooral aangetrokken tot Italiaanse renaissance schilderijen en tot werken van een verscheidenheid aan kunstenaars, waaronder Frans Hals, Joaquin Sorolla y Bastida en John Singer Sargent.

In 1911 verhuist Tobey naar Greenwich Village in New York City, waar hij als mode-illustrator werkt voor McCall's magazine. Tot 1917 reist hij heen en weer tussen Chicago en New York en verdiend goed als illustrator, interieurontwerper en portrettekenaar in houtskool. Zijn portretten brengen hem erkenning in de theater kringen.

In 1917 heeft hij zijn eerste solo-expositie in Galerie Knoedler in New York.

In 1918 komt Tobey in contact met de portretkunstenaar en aanhanger van het Bahaigeloof (een Perzisch geloof) Juliet Thompson en poseert voor haar. Door dit contact gaat hij literatuur over de bahaileer lezen en accepteert een uitnodiging om naar Green Acre te komen, waar hij zich bekeert tot het Bahaigeloof, dat een grote impact op zowel zijn leven als zijn kunst heeft. In de daaropvolgende jaren verdiept Tobey zich in werken uit de Arabische literatuur en de Oost-Aziatische filsofie, wat er samen met zijn bekering toe leidt dat hij de vertegenwoordiging van het spirituele in zijn kunst gaat onderzoeken.
Tobey was geïnteresseerd in onafhankelijk onderzoek door het medium verf. Elk werk is het resultaat van zijn onderzoek van vorm en ruimte. Op hetzelfde moment was de expressie van bezieling wezenlijk voor zijn artistieke benadering.

Na een kort en ongelukkig huwelijk verlaat hij in 1922 New York voor de ruimere en relaxtere atmosfeer van Seattle. Hier werkt Tobey tot 1925 als kunstdocent aan de Cornish School, waar zijn methoden zich richten op aanmoediging, liefde voor de kunst en het ontwikkelen van de fantasie van de student, eerder dan het volgen van gestructureerde procedures en principes.
In deze jaren helpen zijn interpretaties van het kubisme hem om vorm als een resultaat van beweging te zien (geïnspireerd door het bekijken van de bewegingen van een vlieg).

In 1923 ontmoet hij Teng Kuei, een jonge Chinese kunstenaar die hem de technieken en de filosofie van de Chinese kalligrafie leert. Hij wordt ook beïnvloed door Indiaanse kunst uit het Noordwesten en Alaska.

In 1925 reist hij naar Europa, het begin van zijn reizen, dat hij zijn hele leven zal blijven doen. Tobey verblijft enige tijd in Parijs, waar hij Gertude Stein ontmoet. Hij bezoekt Barcelona, Athene, Istanboel en Beiroet en maakt een pelgrimstocht naar de heilige plek Bahá'í in Haifa. Hij bestudeert het Arabische en Perzische schrift (kalligrafie).

De volgende drie jaar verdeelt hij zijn tijd tussen Seattle, Chicago en New York, doceert, schildert en exposeert. In 1928 is Tobey mede-oprichter van de Free and Creative Art School in Seattle en heeft hij zijn eerste solo-expositie in Chicago.

Alfred H. Barr ziet enkele van schilderijen in een café Galerie in New York en selecteert verscheidene werken voor een expositie van Amerikaanse schilders in het Museum of Modern Art.

In 1930 verhuist Tobey naar Engeland en geeft van 1930 tot 1938 les aan de Dartington School van Devonshire. In de jaren hier gaat hij om met vele kunstenaars, waaronder Aldous Huxley, Rabindranath Tagore en de danser Shankar. Hij raakt goed bevriend met de Zuidafrikaanse schilder Reginald Turvey en de Engelse pottenbakker Bernard Leach. Hij maakt ondertussen reizen naar Mexico (1931), China en Japan (1934) en de V.S (1935).

In 1934 reist Mark Tobey met Bernard Leach naar Hong Kong. Van daaruit gaat hij naar Shanghai om zijn vriend Teng te bezoeken en verblijft tenslotte een maand in een Zen-klooster in Kyoto, waar hij kalligrafie, schilderen en poëzie studeert.

In 1938 keert Tobey terug naar Seattle, waar hij naast schilderen en doceren piano en muziektheorie studeert. In hetzelfde jaar componeert hij zijn eigen muziek. In deze periode maakt hij verschillende schilderijen geïnspireerd door de openluchtmarkt van Seattle.

Tobey heeft solo-exposities in de Arts Club van Chicago in 1940 en in 1946. In 1942 wordt zijn schilderij Broadway aangekocht door het Metropolitan Museum in New York. In 1944 exposeert de Willard Gallery in New York voor het eerst zijn White Writings schilderijen, zijn artistieke doorbraak.

In 1945 krijgt hij een solotentoonstelling in het Portland Museum of Art in Oregon.

In 1951 is hij, op uitnodiging van Josef Albers, voor drie maanden gastcriticus van het werk van gediplomeerde kunststudenten aan de Yale University. In datzelfde jaar heeft Tobey een retrospectief in het paleis van de Legion of Honour in San Fransisco. In 1955 heeft hij een solo-expositie in de Galerie Jeanne Bucher in Parijs. Het volgende jaar wordt gekozen tot lid van het National Institute of Arts and Letters en ontvangt hij een internationale Guggenheim beurs.

In 1957 begint Tobey aan zijn Sumi schilderijen. In 1948 vertegenwoordigde hij de V.S op de Biënnale van Venetië en in 1958 wordt hem de de Internationale schilderprijs toegekend van de Biënnale in Venetië. Van 1959 en 1964 neemt hij deel aan Documenta 2 en 3 in Kassel.

Rond 1960 wordt hij gezien als een toonaangevend kunstenaar in het abstract-expressionisme en later ook als Color Field Painter.

In 1960 vestigt de kunstenaar zich in Basel, waar hij tot aan zijn dood blijft wonen. Wel reist hij veel op en neer naar Amerika. In 1961 is hij de eerste Amerikaanse schilder die wordt geëerd met een solotentoonstelling in het Musée des Arts Décoratifs in Parijs. Voorts heeft hij solo-exposities in het Museum of Modern Art in New York in 1962 en in het Stedelijk Museum Amsterdam in 1966. Een grote overzichtstentoonstelling vindt plaats in 1974 in de National Collection of Fine Arts in Washington D.C.

Tobey sterft in Basel op 24 april 1976.

In 1997 wordt er in Madrid een grote overzichtstentoonstelling gehouden van zijn werk met meer dan 130 werken uit meer dan vijftig collecties, waar zijn invloed op en van Jackson Pollock serieuze aandacht krijgt.

Een mooi voorbeeld van zijn eigen stijl zijn de White writings, een netwerk van fijne kalligrafische figuren. Tobey's creativiteit breidt zich ook uit naar andere vormen van kunst. Hij schrijft een flinke hoeveelheid poëzie en hij speelt piano en componeert op de piano en op verschillende andere instrumenten. In de twintig minuten durende film Mark Tobey (1952), geregisseerd door Robert Gardner leest hij poëzie voor en speelt hij een piano en fluitsolo die hijzelf componeerde. Deze experimentele en gevoelige film werd op filmfestivals van Venetië en Edinburgh getoond.

websites:
. Bahai-library
. artnet


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 2047.