kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Martin Boyce

(Hamilton, Schotland, 1967). Woont en werkt in Glasgow en Berlijn.

Martin Boyce verwijst met zijn sculpturale werk zowel naar een fysiek stedelijk landschap als naar een visionair landschap dat nog niet bestaat. Hij ontleent beelden aan de geschiedenis van het modernistisch ontwerp, aan archetypen van bepaalde tijdperken die een idee van een democratische utopie oproepen, aan een collectief geheugen van de massaproductie van design. Zijn belangstelling richt zich in de kern op hoe objecten de wereld in komen, vanuit welk ethos en politiek idee ze werden geproduceerd en wat er tijdens hun reis door tijd en ruimte met ze gebeurt.
In de vorm van vuilnisbakken, geabstraheerde boomvormen of glimmend zwarte hekwerken uit de stad plaatst Boyce zijn sculpturen in nieuwe settings en creëert zo imaginaire plekken en alternatieve landschappen. De vervreemdende objecten in Boyce's installaties lijken beroofd van een passende plaats en tijd, verloren, publieke rekwisieten op een leeg toneel. In het werk van Boyce is alles in beweging, de verschuivingen van betekenissen onderstrepen de mislukte functionaliteit van modern design.

09/09/2006 <> 19/11/2006 Witte de With - Street: groepstentoonstelling 'behind the cliché' (www.kunstbus.nl/agenda/2006/1264671.html)
Martin Boyce vervormt alledaags straat- of tuinmeubilair, zoals afvalbakken of glanzende omheiningen, tot theatrale props in de kunstruimte.

Sculptur Projecte Münster 07 - ''We are still and reflective'' (comes to life through the attention we focus on. The cat sitting in the room next door only exists when someone goes and looks at it; what does not show does not exist. And yet it is there, says Martin Boyce, it just needs to be noticed. His work for skulptur projekte münster 07 does not impose itself on visitors, but is underneath the horizon, embedded in the ground.
The inconspicuous site on the premises of the former zoo is covered with formed concrete slabs. Thirteen shapes form a pattern that Martin Boyce has borrowed from the French sculptors Jan and Joel Martel. In the 1920s, these artists designed abstract trees made of concrete, which, according to Boyce, represent “a perfect unity of architecture and nature.” In selected spaces between the concrete slabs, Boyce has installed bands made of brass that form letters following the outlines of the slabs. The letters say, “We are still and reflective.”
A message that is difficult to understand but easy to overlook. Yet, being aware of the sentence embedded in the ground the abandoned site fills with emotion and meaning. It is a silent signal, and though it is transmitted constantly, it does not try to attract attention, for it has all the time in the world.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 807.