kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Martin Kippenberger

Duitse schilder, (1953, Dortmund, Duitsland - 1997, Wenen, Oostenrijk),

De Polemische antikunst van Kippenberger sluit aan op het dadaisme en fluxus. Hij werkt in diverse technieken en vindt zijn materiaal in beelden en tekstcitaten uit de massamedia, alledaagse voorwerpen, schilderijen en foto's; zo construeert hij rond zijn eigen biografie een caleidoscopische en vaak ongerijmde wereld.

Martin Kippenberger hechtte hetzelfde belang aan zijn multiples als aan zijn ‘unieke' werken. Dat lag in de lijn van zijn houding tegenover het leven en de kunst: hij kon alles tot kunst transformeren, van het meest banale, in de ogen van de kunstwereld onacceptabele object tot de meest verheven en salonfähige theorie. Hij dacht niet in hiërarchieën, noch op het vlak van onderwerpen, noch op het vlak van de verschillende media en dragers die hij gebruikte om zijn ideeën uit te drukken. Altijd echter wordt zijn werk gekenmerkt door zijn interesse in het menselijke.

1972 Studeert aan de kunstacademie van Hamburg.

1978 Verhuist naar Berlijn, waar hij het Buro Kippenberger opricht en tentoonstellingen van Walter Dahn, Werner Buttner, Albert Oehlen e.a. organiseert,

In de jaren '80 kwamen Duitse kunstenaars op die vonden dat het maar eens afgelopen moest zijn met het collectieve schuldgevoel en de taboes rond de oorlog. Zo zorgde Kippenberger voor een schockeffect met zijn schilderij Ich kann beim besten Willen kein Hakenkreuz entdecken uit 1984. Kippenberger ontleedde swastika's tot hoekige figuren en smeedde ze tot een abstract beeld.

1984 Groepstentoonstelling Arbeit ist Wahrheit met Buttner en Oehlen in het Museum Folkwang, essen.

1986 Uitgebreide studiereis naar Brazilie.

1988 Verhuist naar Los Angeles.

1990 Gastdocent aan de Stadelschule in Frankfurt/Main.

1991 Solotentoonstelling in het Museum of Modern Art, San Francisco.

1992 en 1997 Deelname aan Documenta 9 en 10 te Kassel.

1993 Sticht het Museum voor Moderne kunst op het eiland Siros. Solotentoonstellingen in het Centre George de Pompidou, Parijs.

1994 Tentoonstelling The Happy End of Franz Kafka's Amerika, een completering van de onvoltooide roman van Kafka, in het Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam.

1995 Onthulling van de Exit of the underground Station Dawson City West, een openbaar beeldhouwwerk in Dawson City, Canada.

1997 Overleden.

1997 Documenta, MetroNet van Martin Kippenberger,
Overheersend is de stadsmetafoor die sinds het ontstaan van Internet gebruikt wordt als interface voor complexe netwerken. Data reizigers kunnen in verschillende soorten virtuele werelden en steden ronddwalen en zelfs het binnenste van computernetwerken verkennen.

Cities & Networks bestaat uit een aantal digitale weerspiegelingen van steden of onderdelen daarvan. Onder de naam MetroNet verknoopt de Duitse kunstenaar Martin Kippenberger metro-ingangen met elkaar die hij op verschillende fysieke locaties in de wereld plaatste. De eerste ingang, een cementen trap, werd vier jaar geleden op het Griekse eiland Syros geopend.

In het Canadese Dawson bevindt zich de enige andere 'echte' metro-ingang van het MetroNet. Voor de rest bestaat Kippenbergers installatie uit een reeks luchtroosters in verschillende steden die duiden op het bestaan van metrostations. Op de site vormen de metrostations een imaginair netwerk, waar metropolen als Tokio, Wenen en New York met elkaar verbonden zijn. Het virtuele metrostation New York toont de opwaaiende rok van Marilyn Monroe die op een ventilatierooster staat.

2003 Biennale Venetie,
Bij de Duitsers heeft Candida Höfer de zijkabinetten van het paviljoen ingericht met haar heel sec gefotografeerde interieurs in de stijl van de inmiddels vermaarde Düsseldorfer Schule. In het midden werd een werk van Martin Kippenberger neergelegd: een rooster waaronder op gezette tijden het geluid van een langsrazende metro vandaan komt.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1327.