kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 20-05-2008 voor het laatst bewerkt.

Max Almy

Amerikaanse videokunstenaar, geboren 1948 Omaha Nebraska.

Biografie
Max Almy gaat in 1970 naar de University of Nebraska en vervolgens naar de University of Minnesota om daar Kunst- en Kunstgeschiedenis te studeren.

Vanaf 1974 is ze werkzaam als Video- en mediakunstenaar.

In 1978 behaalt ze aan de Californian College of Arts- and Crafts haar 'Master of Fine Arts in de film- en videokunst.

Almy's video's zijn onderhoudend en provocerend. Deadline (1980), toont een rennende man die rent over een vierkant dat over een grote mond is geplaatst die tegen hem spreekt. De mond begeleidt hem eerst zachtjes maar wordt dan agressief en bekritiseert de man in zijn desperate pogingen te blijven rennen. Deadline portretteert op abstracte wijze de relatie van de mens tot de maatschappij en geeft de stress weer die de man voelt in de geürbaniseerde samenleving.

Leaving the 20th Century (1982) is waarschijnlijk Max Almy's meest bekende video. Deze video bestaat uit drie delen 'Countdown', 'Departure', en ' Arrival'. Leaving the 20th Century illustreert hoe techniek in snel tempo een mens obsoleet maakt en intermenselijk contact onmogelijk wordt. In het deel 'Arrival', zijn de afbeeldingen van de persoon vervormd en vertroebeld, hiermee de toekomst van man's aanwezigheid en bestaan onzeker latend.

Perfect Leader (1983), is een satire op politieke televisiecommercials. Deze video portretteert het maken van een politiek imago en de marketing van een kandidaat. Drie politieke typen worden geëvalueerd door een verteller; een evangelist, een charismatische mooiprater en een gewetensvolle 'goedzak'. Terwijl het tempo van de veranderende beelden toeneemt, veranderen achtergrondsymbolen van politieke beloftes al snel in ikonen van tirannie en nucleaire oorlogen.

Van 1984 tot 1994 geeft Max Almy les aan de UCLA School of Theatre, Film and Television.

Lost in the Pictures (1985) is een abstracte weergave van een generatie sterk beïnvloed door de media. In deze film zit een jongeman gezapig naar de televisie te kijken. Hij raakt echter steeds meer gehypnotiseerd door de snelle en heldere afbeeldingen die zijn zintuigen penetreren. De video laat zien dat in de televisiewereld alles mogelijk is; kijk dus uit of je raakt erin verloren.

The Thinker (1989). Deze video verkent de relatie tussen technologie en de mens in evolutionaire zin. Deze intelligent en humoristische film toont hoe we in onze honger naar nieuwe technologie degenereren naar een primitief oerwezen.

In 1995 ontvangt ze de Internationale prijs voor videokunst van ZKM, Karlsruhe.

Websites en video's: www.vdb.org


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 71.