kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Michael Heizer

Amerikaanse schilder en Land Art-kunstenaar, geb. 1944 Berkeley (Cal.)

1963/1964 Studeert aan het Art Institute van San Francisco.
1965/1966 Hanteert een abstract-expressionistische stijl.
1966 Verhuist naar New York.
1966-1968 Confrontatie met en experimenten in de Minimal Art.

Organiseert vanaf 1967 zijn eerste Land Art-projecten: ingrepen in natuurlijke graslandschappen, heuvels en rivierbeddingen als levendige uitbeeldingen van rijdelijke processen, zoals onweer en sedimentatie. De projecten werden op film en foto's vastgelegd.

Hij was uitgekeken op het schilderen en hoopte in de eindeloze vlakten van Nevada de ruimte te vinden voor een nieuwe vorm van kunst. Zijn verhuizing had iets van een vlucht uit de stedelijke beschaving, en van een zoeken naar onrepte landschappen. Wat hij hoopte te vinden was, in zijn eigen woorden, 'het soort ongeschonden, vredige en religieuze ruimten die kunstenaars altijd al in hun werk hebben trachten te stoppen'. In de woestijn van Nevada kwamen verschillende aardwerken van Heizer tot stand. Eerst, door geldgebrek, slechts fragmentarische uitgravingen. Later, toen de galerieen zich voor zijn werk gingen interesseren, werd er meer mogelijk. In het woestijnlandschap verschenen reusachtige graaf-en ophoogobjecten als Isolated Mass/ Circumflex (1969) en Five Conic Dispacements (1969).

Walter De Maria maakte in 1968 met assistentie van Michael Heizer zijn Mile-Long Drawing : twee evenwijdige krijtstrepen in het verlaten landschap van de Mojave-woestijn in Californie. elk 1600 meter lang; ondanks de afmetingen een bescheiden blijk van menselijke aanwezigheid.


1969 Double Negative: Twee enorme inkepingen in de rotsen van de Californische Nevada woestijn (tussen San Francisco en Saltlake City).
Heizer graaft met gigantische bulldozers twee immense tegen over elkaar gelegen messcherpe sleuven (5,246 x 15 x 9 m.) in de steile rand van een opgedroogd meer. Het resultaat is een leegte waar de bezoeker doorheen kan lopen maar nooit in ene kan ervaren of overzien. Door de grote schaal en de kloof tussen de twee helften ervaar je altijd maar een fragment (vandaar de naam). De beschouwer is hier in het werk en omgeven van het werk, in plaats van buiten het werk en in confrontatie ermee.
Met Double Negative creëert Heizer een dynamisch spel tussen tijd en ruimte. Zijn kunst wordt letterlijk geïntegreerd in het landschap, zo sterk zelfs, dat ze na verloop van tijd niet meer zichtbaar zijn, terug gewonnen door de natuur. ‘I don’t want any indication I’ve been her at all. My holes should have no history, they should be indeterminate in time and inaccessible in locale.’ - Heizer (bron: 1970 Displaced Replaced Masses, waarbij hij granietblokken in rechthoekige, uitgegraven kuilen in de woestijn van Nevada plaatst. Graaft een diepe kuil op een bouwlocatie in Neuperlach bij München (Munich Depression).
1971 Maakt zijn eerste rekeningen op zinkplaten.
Creëert vanaf 1973 schilderijen in monochroom grijs met minimalistische, trapvormige, geometrische vormen.
1977 Neemt deel aan Documenta 6, Kassel.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 117.

Tweets by kunstbus