kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 31-03-2008 voor het laatst bewerkt.

Michael Pacher

15e eeuwse Tiroler schilder en houtsnijder (ca. 1435 in Bruneck of Neustift - 1498 in Salzburg)

Pacher wordt beschopuwd als een overgangsfiguur tussen de laat-gotiek en de vroege Italiaanse renaissance.

Biografie
Over de eerste periode uit zijn leven is niet veel bekend. Pas in 1467, toen hij werkzaam was als meester in een atelier in Bruneck, werd zijn naam voor het eerst officieel vermeld.

Waarschijnlijk doorliep hij zijn leertijd in het Pustertal in Zuid-Tirol. Aan de hand van de door de Noorditaliaanse renaissance beinvloede uitdrukkingsvormen in zijn latere werken is het vrijwel zeker dat hij tijdens zijn leerjaren in Noord-Italië is geweest. Pacher zal vooral geïnteresseerd zijn geweest door de perspectiefbehandeling en de nieuwe schildertechnieken van de Italiaanse meesters uit Padua, in het midden van de vijftiende eeuw het middelpunt van de Noorditaliaanse schilderkunst, waar naast Jacopo Bellini en Andrea Mantegna ook invloed vanuit Florence, met name van Donatello, merkbaar was. In de vormversobering va zijn figuren en met het verkorten van de perspectieven in zijn werk is hun invloed duidelijk merkbaar.

Omstreeks 1453 ontstaat in Zuid-Tirol zijn vroegst bekende werk, het Thomas Becket-altaar, waarin hij zijn Italiaanse indrukken verwerkte. Van dit altaar waarvan slechts twee luiken bewaard bleven grijpen de symbolen van de evangelisten die oorspronkelijk de binnenste altaarvleugels sierden ondubbelzinnig terug op de altaarreliefs van Donatello in Padua.

In 1460-65 schiep Pacher het hoogaltaar van de kerk in Sankt-Lorenzen. Van het middendeel is slechts een tronende Maria-figuur bewaard gebleven. De verkorte perspectieven en de imposante heiligen-figuren waarmee de beeldvlakken gevuld zijn dragen ook duidelijk Italiaanse invloeden.

Uit de periode 1465-71 is geen werk van Michael Pacher bekend. Mogelijk maakte hij een lange reis door de Zuidelijke Nederlanden, daar zijn latere werken de invloed van Rogier van der Weyden en Hugo van der Goes verraden.


Michael Pacher verwierf vooral faam met zijn momenteel nog enige complete altaar. Het laatgotische altaarretabel (1477-1481) dat hij achterliet in de bedevaartkerk in Sankt Wolfgang brengt een groter realisme in de in hout gesneden altaarstukken naar voren. Pacher snijdt in een ingewikkeld ornament zeer beweeglijke figuren. Deskundigen strijden over de vraag welke delen van het kunstwerk van Pacher zelf zijn en welke van zijn medewerkers.

Zie ook het filmpje op Altaar in de Alte Pinakothek in München (1483). Hij bespreekt de vier grote kerkvaders die Pacher geschilderd heeft. Dit zijn: de heilige Gregorius; de heilige Hyronimus; de heilige Ambrosius en de heilige Augustinus. Daarbij wordt ook aandacht besteed aan de attributen, die bij deze heiligen zijn afgebeeld en daarbij komen enkele verhalen rond deze attributen ter sprake.

In de Franziskanerkirche in Salzburg koestert men een prachtige madonna van deze getalenteerde houtsnijder uit Tirol.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 4661.

Tweets by kunstbus