kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 19-11-2008 voor het laatst bewerkt.

Michael Raedecker

Michael Raedecker (1963)

Nederlandse kunstenaar, woont en werkt in London.

Michael Raedecker, voormalig modeontwerper, tegenwoordig kunstschilder, maar ook in zijn schilderijen combineert hij nog regelmatig verf met naald en draad. Michael Raedecker is ook deejay, en fan van Elvis Presley. Raedeckers heeft een ongewone kijk op banale, alledaagse taferelen (zoals een verlaten hotelkamer of garage).

Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam (1993-1994)

Na de Gerrit Rietveldacademie is Raedecker ‘resident artist’ geweest op de Rijksakademie t/m 1994.

Basisprijs Prix de Rome Schilderen (1994)

Toen hij naar de Rijksakademie ging had Raedecker, naar eigen zeggen, nog nooit een schilderij gemaakt. Hij had de Rietveld gedaan, maar de afdeling modevormgeving. ,,Ik was zoekende in die tijd, wist niet precies wat ik wilde. Toen ik mijn atelier in de Rijksakademie eenmaal had betrokken heb ik in een avond mijn eerste schilderij met verf en borduursel gemaakt. Ik wist meteen dat ik daarmee op de goede weg was. De Rijks bood me, juist door zijn opzet, uitstekend de gelegenheid dat werk verder te ontwikkelen.'' ( London, MA Fine-art (1996-1997)
Voordat Raedecker via Antwerpen in 1996 vertrok naar het Londense Goldsmith College om te gaan studeren zat hij bij Galerie Nouvelles Images. In Londen kreeg Raedecker bekendheid nadat hij Goldsmiths college had doorlopen, de academie waar ook veel van de bekende ‘Brit-artists' naartoe zijn gegaan. Hij werd door Saatchi opgepikt en meteen zo gewild en duur, dat hij geen werk meer beschikbaar had voor zijn Nederlandse galerie.

Raedecker won in 1999 de prestigieuze John Moores Award van bijna 80.000 gulden voor zijn schilderij Mirage en werd in 2000 één van de vier genomineerden voor de prestigieuze Britse Turner Prize.

Hij exposeert in de beste musea en galeries van Europa: Biennale of Sydney 2004, Salzburger Kunstverrein, Andrea Rosen Gallery, New York, Museum für Gegenwartskunst, Basel en Whitechapel London. Collecties: Saatchi, Tate Modern London.

1999/2000 - Stedelijk van Abbemuseum - Michael Raedecker - extract
De schilderijen van Raedecker kenmerken zich door een uitgekiend en exquisiet gebruik van garen en borduursels in combinatie met verf, die soms heel dun wordt opgebracht en andere keren juist dik 'uitgeschonken' wordt op het doek. Maar bovenal laten zijn schilderijen zich karakteriseren door een bijzondere beeldtaal die tegelijkertijd heel bekend voorkomt. Landschappen, exterieurs van bungalows, interieurs en een enkele portret vormen het onderwerp van Raedeckers doeken. Mensen of zelfs sporen van menselijke aanwezigheid, ontbreken op de werken. En toch voel je die aanwezigheid wel degelijk. Is het misschien de precieze kadrering van de beelden, die het gevoel geeft dat er vanuit een menselijk blik naar de lege exterieurs en interieurs gekeken wordt? Of is het de eigen blik die zich vasthecht aan de beelden die zo bekend voorkomen?
Raedeckers schilderijen spelen op het scherp van de snede een spel van weglating en invulling. Enerzijds zijn het lege, bijna schetsmatige beelden, opgebouwd uit slechts enkele lijnen. Anderzijds zijn het archetypische, vertrouwd aandoende voorstellingen. Anders dan het ogenschijnlijk schematische karakter ervan doet vermoeden, wordt dit effect van zijn schilderijen onder andere bewerkstelligd door de voorstelling op te bouwen uit zeer zorgvuldig weergegeven details. Dit, in combinatie met een bijna filmische kadrering, maakt dat Raedecker er in slaagt zijn werken de potentie mee te geven van plaatsen of scènes die mogelijk bekend voorkomen, maar hij weet ze tegelijkertijd aan een te precieze invulling te onttrekken.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 885.