kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Michael Tedja

Michael Tedja (1971, Rotterdam)

Opleiding
Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam 1991-1996
Art Institute of Chicago, Verenigde Staten, 1993
Sandberg Instituut, Amsterdam, 1996-1998

2001 Charlotte Kohlerprijs
Jury-rapport Charlotte Kohlerprijs 2001
Op de Rietveldacademie werkte Michael Tedja consequent naar zijn eindexamenpresentatie van tekeningen en schilderijen toe. De openheid en losheid die hij snel in zijn tekeningen veroverd had, probeerde hij ook in zijn schilderijen te vinden. Maar eenvoudig was dat niet. Het papier liet zich gemakkelijk scheuren, beplakken, overschilderen en weggooien. De oplossing voor dit probleem diende zich aan in het werken op grotere formaten papier - waardoor die de allure van schilderijen kregen - en door omgekeerd het doek te behandelen als was het papier door stukken erop te plakken delen weg te scheuren enz.
Deze manier van werken is essentieel voor Tedja omdat daarmee een werk, een schilderij kan ontstaan als was het een roman. Een auteur werkt op gezette tijden aan een roman die zodoende langzaam in de tijd ontstaat. Hij neemt de ballast van dat wat er al is, telkens mee in de volgende scheppingsfase. In de beroemde roman van Albert Camus, ‘La Peste', komt een schrijver voor die nooit verder komt dan de eerste zin die hij elke dag opnieuw herschrijft. Het werk van Tedja komt ook in de tijd tot stand. Hij zet een streek, krabbelt een eerste woord, legt het weg, trekt het na een aantal dagen, soms maanden. weer tevoorschijn en gaat erop door. Hij scheurt het in delen, schrijft er een tekst overheen die misschien iets, misschien niets met de eerste laag te maken heeft, vouwt het papier om plakt een uitgescheurd fragment van een ander werk eroverheen, en zo groeit het werk dat al die tijdselementen zichtbaar in zich draagt.
Als je de vergelijking met de romanschrijver nog even doorzet, dan is Tedja een schrijver van ego-documenten. Hij geeft op beeldende wijze vorm aan zijn persoonlijke lotgevallen en observaties, en die bepalen het ritme van het werk. Het leven in de stad zijn slentertochten, wat hem daarbij opvalt, de kreten van schuttingen. de kleuren van graffiti, opdringerige krantenkoppen - ze dringen zijn werk binnen. Werk dat ook wordt gekleurd door het feit dat zijn herkomst in een andere cultuur ligt. Het is verleidelijk te zeggen dat de verhouding tussen zwart en wit de inhoud van zijn werk uitmaakt. Maar zijn werk is zo meervoudig, speels, boos, rebels en nuchter tegelijk dat de simpele karakterisering deze veelheid aan betekenissen niet kan dekken. Tedja is veeleer een onafhankelijke, beeldende columnist van ons grootsteedse leven. De manier waarop hij dat leven becommentarieert, getuigt van een sterke veelzijdigheid en vitaliteit.
Dat blijkt niet alleen uit de formaten en de behandeling van verf en kleur, maar ook uit het onderzoekende karakter daarvan. Zijn schilderijen maken zich soms los van de muur, ze worden soms op frames in de ruimte gepresenteerd en benaderen dan zijn kleine, driedimensionale collages. De jury vindt het bijzonder aan Tedja's werk dat het met at dat onderzoek, met zijn vitaliteit en commentaar, zijn openheid en wordingsproces, zo klassiek en rustig aandoet. Alsof de maat van de gulden snede de ingrepen bepaalt. Het is om dit natuurlijke evenwicht tussen onderzoek en orde, tussen commentaar en beschouwing - en om die gestage en logische ontwikkelingsgang te stimuleren dat de Charlotte Kohlerprijs-jury Michael Tedja de prijs toekent.

2000 - Rauwe, collage-achtige tekeningen op billboardformaat met een persoonlijke boodschap. Na een bezinningsperiode in Suriname knalt Michael Tedja de inkt en ecoline weer met zichtbaar veel lol - maar weinig zelfspot - op reusachtige lappen papier van drie bij vier meter.
De afgelopen twee jaar had Michael Tedja wat belangstelling betreft geen reden tot klagen. De in Vlaardingen opgegroeide kunstenaar exposeerde zijn explosieve werk meermalen. Bovendien was hij genomineerd voor maar liefst twee kunstprijzen. Door critici werd hij onmiddellijk tot ‘jonge wilde' gebombardeerd. Een etiket - ‘beledigen om het beledigen' - dat hem duidelijk niet beviel. Om aan dat ‘hokje' te ontsnappen, besloot hij zich te bezinnen in Suriname, het geboorteland van zijn ouders. Vol inspiratie en met een frisse blik keerde hij na een paar maanden terug in Nederland en ging direct aan de slag.
Academie Den Bosch, gastles tekenen/schilderen
2000/2001 Rietveld Academie, afdeling tekenen
2001 Academie Den Bosch, gastles tekenen/ schilderen


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 2133.