kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 10-10-2008 voor het laatst bewerkt.

Michelangelo Pistoletto



Italiaans kunstenaar, geboren 25-6-1933, Biella, Novara (bij Turijn), Italië

Pistoletto geldt door zijn werk met vodden en papier maché als vertegenwoordiger van de arte povera. Zijn bekendste werken zijn echter de schilderijen en objecten met spiegels, zoals de geschilderde en gezeefdrukte zelfportretten en afbeeldingen op grote spiegels uit begin jaren zestig. In de loop der jaren heeft Pistoletto de spiegel ook op tal van andere manieren gehanteerd: hij heeft spiegels aan de onderkant van meubels geplakt; hij heeft ze ingelijst en vervolgens met lijst in stukken gezaagd en tegen de muur gezet en hij heeft ze als plaatmateriaal van objecten gebruikt, bijv. in stervormige constructies. Met het gebruik van de spiegel wil Pistoletto o.a. het thema van de relaties tussen kunst en publiek, tussen beeld en reflectie, en tussen illusie en werkelijkheid centraal stellen. Pistoletto heeft hiernaast ook geheel ander werk gemaakt, dat zich weliswaar nauw verhoudt tot kunst, cultuur en de wereld, maar er steeds een verrassende draai aan geeft. Zo maakte hij enorme sculpturen, bestaande uit opstapelingen van diverse onafgewerkte stukken marmer, alsook grote, als rotsblokken beschilderde objecten. Pistoletto was ook actief in performances, veelal in samenwerking met anderen, zoals de groep ZOO. Al zijn activiteiten heeft hij toegelicht in teksten.

Pistoletto's onderzoek naar de relatie tussen beeld en reflectie past hij ook toe op zijn eigen oeuvre. Pistoletto verklaarde het jaar 1989 tot het ‘witte jaar’. Hij kondigde het jaar aan met de tekst ‘anno bianco’ op een reclameaffiche in Milaan, waarna hij in elf tentoonstellingen o.m. zijn werk uit de voorgaande dertig jaar ‘hergebruikte’ door er fotografische vergrotingen van te tonen. Daarnaast liet hij recent werk zien. Zijn bijdrage aan Documenta IX bestond uit een installatie in een Kasselse winkel (Tartaruga felice, 1992).

De Italiaanse Arte Povera kunstenaar Pistoletto situeert de kunst en de kunstenaar in de maatschappelijke werkelijkheid. In zijn oeuvre worden toeschouwer en werkelijkheid soms letterlijk bij het kunstwerk betrokken en worden er onveranderlijk verbanden gelegd tussen beide ‘werelden'. Pistoletto is een multi-media kunstenaar wiens oeuvre schilderkunst, fotografie, beeldhouwkunst en actiekunst omvat; hij benadrukt de creatieve samenwerking met andere kunstenaars.

Biografie

Pistoletto werkt van 1947 tot 1958 als restaurateur op de werkplaats van zijn vader. In de jaren 1950 maakt hij eerst figuratieve schilderijen, waaronder veel zelfportretten.

In 1958 ontdekt hij het werk van Bacon en raakt enthousiast. In 1959 neemt hij deel aan de Biennale di San Marino.


Venus of the Rags, 1967, marmer en textiel

1960 Eerste solotentoonstelling in Galleria Galatea, Turijn. In zijn zelfportretten van 1960-61, bedekt hij het canvas met een grondlaag van metallic verf en vervangt het canvas later volledig door gepolijst staal.

1961 Eerste schilderijen met reflecterende gedeelten.

Pistoletto ontwikkelde zijn concept van de zogenaamde spiegelvoorstelingen, waarin een fotomontage van een groep menselijke figuren op ware grootte wordt geplakt op een spiegelende plaat van gepolijst edelstaal. De bekoring van deze composities berust op de combinatie van fotografisch nauwkeurige weergave en spiegelwerking.

1964 Solotentoonstelling in galerie Ileana Sonnabend, Parijs.

Pistoletto's Oggetti in Meno uit 1965-66 - vroeg werk waaruit blijkt dat de kunstenaar aan het prille begin van zijn carrière reeds bezig was met ideeën die op late leeftijd in Cittadellarte op een heel ander niveau en een veel grotere schaal worden uitgewerkt.

In 1966 heeft Pistoletto zijn eerste solotentoonstelling in de Verenigde Staten in het Walker Art Center.

1967 Belangrijke prijs op de Biennale van Sao Paolo en de Belgische Art Critics' Award. Ook in '67 begint Pistoletto met Performance kunst, een interesse die zich tijdens zijn hele carrière ontwikkeld en werk omvat in film, video en theater.


Little Monument, 1968

1968 Pistoletto stelt zijn expositieruimte op de Biennale van Venetië aan andere kunstenaars ter beschikking.

Hij neemt deel aan Documenta 4, Kassel en aan Arte Povera azioni povera in Amalfi.

Van 1968-70 Organiseert Pistoletto acties met de groep 'Lo Zoo', die hij in 1968 oprichtte. Bedoeld om kunst en het dagelijks leven te verenigen; deze performances vinden plaats in zijn studio, in openbare instituten zoals scholen en theaters en in de straten van Turijn en andere steden.

In 1970 wordt Pistletto's boek L'uomo nero, il lato insopportabile gepubliceerd door Rumma Editore, Salerno.

1971 Pistoletto neemt deel aan de tentoonstelling van Arte Povera in de Kunstverein van München.

In 1974 behaalt hij een examen voor skileraar en brengt het grootste deel van zijn tijd door in de stad San Sicario in de bergen.


Neither, 1977

1977 Regisseert de Opera Neither in Rome.

1978 DAAD-beurs voor Berlijn.

Gianna Nannini / Michelangelo Pistoletto: Il Terzo Paradiso

In 1979-80 presenteert Pistoletto performance werken in Atlanta en Athens, Georgia, zowel als in San Francisco. Onder zijn theaterwerken zijn Opera Ah gepresenteerd in 1979 i het piazza van Corniglia en Anno uno, uitgevoerd in 1981 in Teatro Quirino in Rome.

1980 Solotentoonstelling in het Museum of Modern Art, Chicago.

1981 Pistoletto neemt deel aan de tentoonstelling Westkunst in Keulen. Hij creëert beeldhouwkunst van polyurethaanschuim.

1982 Deelname Documenta 7, Kassel.

Eerste marmeren beeldhouwwerken.

1985 Michelangelo Pistoletto begint zijn beeldhouwwerken met textiel te bedekken en daarna te beschilderen.

1989 Solotentoonstelling in het Museo Capodimonte, Napels.


Tavolo Love Difference, 2003

1992 en 1997 Deelname Documenta 9 en 10, Kassel.

In 1994 schreef Pistoletto het manifest Progetto Arte, waarin hij een kunstproject schetste dat kan worden omschreven als een permanent gesprek met de wereld contaminatie van ‘cittadella' (citadel) en ‘città dell'arte' (stad van de kunst). ‘Citadel' staat voor een gesloten ruimte die de kunst beschermt, terwijl ‘stad' een metafoor is voor dynamiek en een complex van relaties met de wereld.

Cittadellarte kreeg concreet vorm in een oud molengebouw in Pistoletto's geboortestad Biella en steunt voor de realisatie van zijn doelstellingen op de speciaal daartoe in het leven geroepen Fondazione Pistoletto. Meer dan een plek gaat het om een nieuwe wijze van met cultuur, politiek en economie om te gaan. In twaalf ‘Uffizi' (verwijzend naar het renaissancebegrip) wordt door kunstenaars gewerkt rond bepaalde maatschappelijke terreinen zoals politiek, economie, werk, productie, religie, kunst, educatie en communicatie. Iedere zomer krijgen jonge kunstenaars de kans om in Biella deel te nemen aan UNIDEE (universiteit van ideeën), een zomeruniversiteit annex ‘artists-in-residence'-programma waarin de kunstenaars worden uitgenodigd om uiteenlopende projecten op te starten.

1994 Overzichtstentoonstelling in het Lenbachhaus, München.

Werken:
. Venus der lompen (Venere degli stracci), 1967, Sassuolo, Palazzo ducale
. Omgekeerde meubelen (Mobili capovolti), 1976, tafel, stoel en spiegel, Padua, Studio Esseci
. Gebroken spiegel, 1978, spiegel in verguld kader, twee stukken, 164x135x8 en 59x59, New York, Guggenheimmuseum
. Segno Arte-Unlimited, 1975-1997, Padua, Studio Esseci
. Tafel – Love difference (Tavolo-Love difference), 2003, Padua, Studio Esseci


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 166.

Tweets by kunstbus