kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 06-02-2011 voor het laatst bewerkt.

Morris Louis

Amerikaans schilder, 28.11.1912 Baltimore (Maryland) - 07.08.1962 Washington.

Eigenlijk Morris Louis Bernstein. Vertegenwoordiger van de post-painterly abstraction.

Tot 1953 weinig contact met vooraanstaande kunstenaars. Zijn ontmoeting met de schilder Noland en de criticus G. Greenberg en hun gezamenlijk bezoek aan A. Frankenthaler veroorzaakte een doorbraak in zijn werk. Louis ontwikkelde Frankenthalers techniek verder, waarbij de verdunde verf in ongeprepareerd linnen werd opgezogen.

1957-1959: serie Sluiers op katoen, met als titels letters van het Hebreeuwse alfabet.

1960-1961: kleuren los van elkaar in parallelle strepen diagonaal, verticaal of horizontaal op het doek, dat voor een groot deel onbeschilderd bleef (de zgn. streepschilderijen).

Later werden de kleuren belangrijker dan de vorm. (Summa)

Werken:
. Beth Feh, 1958, acryl op linnen, 229x325, New York
De titel bestaat uit twee Hebreeuwse letters. Het werk is een voorbeeld van color-field painting: het doek wordt gewassen met dunne doorzichtige lagen kleur, hier twee verticale transparante verfstrepen (zwart tgo. breder deel in bruintint). De op elkaar volgende kleurensluiers lijken zonder enig teken van kwastgebruik over het doek gespoeld: het resultaat doet aan de geheimzinnige schoonheid van het Noorderlicht denken. Het harmonisch op elkaar inwerken van de kleuren en het zachte vervloeien van de tint verlenen het doek een blijvende aantrekkingskracht. (Janson; Leinz 137; dhk)


VAV 1960

. VAV, 1960, acryl op linnen, 260x362, Londen, Tate Gallery
Louis bevlekt het doek met meervoudige lagen vloeibare verf, transparante lagen kleur die niet de indruk van verf aan de oppervlakte maken. Hoewel ze abstract zijn, hebben de ‘gesluierde’ schilderijen van Louis veel weg van beelden van enorme, prachtige watervallen. (Measham 12)

. Pijler van de dageraad, 1961, acryl op linnen, 220x122, Keulen, Museum Ludwig
Eén van de strepenschilderijen. Hoog en smal op een witte achtergrond. De loodrechte kleurbanen, waarin het rood-groen domineert, verdichten zich tot een monument in de vorm van een zuil. Na het drogen werd het schilderij omgekeerd, zodat de uitlopers van de kleurbanen naar de hemel kwamen te wijzen, alsof ze, naarmate ze het licht naderen, aan zichtbaarheid zullen inboeten. (Leinz 137; dhk)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 4508.

Tweets by kunstbus