kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Nairy Baghramian

1971 Isfahan, Iran – woont en werkt in Berlijn.

De beelden van Nairy Baghramian zijn hybride constructies die de codes van het westerse modernisme mengen met referenties uit het Midden-Oosten. De grafische en geometrische vormen van de kunstenares doen virtuele scenario's ontstaan, als een soort mechanische balletten gedirigeerd door de beweging van de toeschouwer. Het machtsspel en de denkbeeldige gesprekken die aldus geënsceneerd worden, onthullen de politieke thema's die de kunstenares zo dierbaar zijn, met name de emancipatie van de seksen tegenover het patriarchaat van een regime zoals in Iran, vanwaar Nairy Baghramian afkomstig is. Ze stellen ook de opbouw van ideologische waarheden in hun geheel in vraag. (www.kunstbus.nl/agenda/2007/20070727111022.html)
In de openingstentoonstelling bekijkt Wiels een fenomeen dat de laatste decennia bijna een gemeenplaats is geworden: nl. dat van cultureel nomadisme, hybriditeit en displacement. De titel 'Expats/Clandestines' verwijst naar het feit dat de stad voor meer dan de helft uit vreemdelingen bestaat. Het zijn mensen die zich er tijdelijk of definitief vestigen, legaal of illegaal, van vluchteling tot eurocraat. De titel Expats & Clandestines is metaforisch bedoeld. Het is geen informatieve noch documenterende tentoonstelling met getuigenissen over de harde werkelijkheid van de turbulenties binnen de globale mensen-stromen.
Francis Alÿs, Gabriel Kuri en Nairy Baghramian hebben hun wortels allemaal in meer dan één cultuur en spelen met dat thema. Drie kunstenaars tonen een nieuwe productie. Van de andere kunstenaars is bestaand maar weinig getoonde werken gekozen. Er is zowel schilderkunst, sculptuur, tekeningen, film als installatie te zien. De veelvormigheid is doorgetrokken tot in de verschillende disciplines die voor het eerst de ruimte van Wiels zullen betrekken.
Migraine (2007) van Nairy Baghramian is een blauwzwarte sculptuur die het midden houdt tussen een spin en hersenen.

Onlangs werd in de Kunsthalle van Basel een persoonlijke tentoonstelling gewijd aan Nairy Baghramian. (both propositions – quite an achievement, even for a work of art.
A metal frame, covered with fabric and mirror glass, reminiscent of a partition screen, divides the plaza with sophisticated lightness into two spaces, though neither could be described as private, since you are always visible to others. The work assumes a function, could be used as a screen – but it does not hold up to its promise, at least not immediately – perhaps the difference created by the partition screen will eventually lead to something different happening on the other side. Entr’acte, the title of the work, implies a dance-like intermezzo between two partners referring at the same time to the temporary nature of the installation.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 357.