kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Natasha Johns-Messenger

Australische kunstenares, geboren in 1970 in Melbourne.

Website: Sculptuur 2007 (Sculptuur 2007 te gast bij Escher in Het Paleis” komen van de wereldberoemde Australische beeldhouwer Ron Mueck “Big Baby” en “Old Woman” naar Escher in Het Paleis. De Chinees Australische kunstenaar Ah Xian laat voor het eerst zijn beelden van mensen in fiberglass en brons in Nederland zien.
'Zilverkamer Installation' (2007) - Natasha Johns-Messenger veranderde op spectaculaire wijze verschillende ruimtes in het museum door speciaal ter plekke gemaakte visuele illusies en spiegels. De voormalige Zilverkamer van Koningin Emma in Escher in Het Paleis is een heel bijzonder doolhof geworden. Een ervaring die slechts door tien mensen tegelijkertijd kan worden gedeeld. Johns-Messenger maakt geraffineerd gebruik van de geometrische patronen op de laat negentiende eeuwse vloer. Door relatief eenvoudige ingrepen wordt in het voormalige bedienden-trappenhuis de wereld letterlijk op zijn kop gezet. Deze twee kunstwerken zijn speciaal in de laatste weken van mei voor “Den Haag Sculptuur te gast bij Escher in Het Paleis” in situ gebouwd. Wie door het doolhof is gelopen, of haar 'Ondersteboven trappenhuis' heeft gezien, wil meteen een eigen spiegeldoos maken.

Winnaar Den Haag Sculptuur Rabobank Award 2007
De jury van de Den Haag Sculptuur Rabobank Award 2007, bestaande uit Jaap Guldemond (conservator Museum Boijmans Van Beuningen - Rotterdam), Wim van Krimpen (directeur Gemeentemuseum Den Haag), Arno van Roosmalen (directeur STROOM Den Haag), Jean Bernard Koeman (kunstenaar/organisator) en Roos van Put (kunst-criticus) heeft vrijdag 15 juni 2007 tijdens de opening van Den Haag Sculptuur 2007: DE OVERKANT / DOWN UNDER de winnaar(s) bekend gemaakt van de Den Haag Sculptuur Rabobank Award 2007: Harold de Bree met Entrance B4 en Natasha Johns-Messenger met Zilverkamer-intallation.
Uit het jury-rapport: De jury beoordeelde de twaalf kanshebbers voor de Den Haag Sculptuur Rabobank Award 2007 op hun artistieke kwaliteiten in samenhang met de gestelde opdracht MAPPING THE SYSTEM.
Zoals er in een tentoonstelling altijd onvermoede associaties ontstaan, bleek de jury unaniem zeer gecharmeerd van twee werken die op verschillende wijze refereren aan een onderwereld of een parallel universum en zo een onverwacht verbond aangaan. Je zou ze met wat romantische fantasie kunnen beschouwen als twee satellieten die de wereld doorklieven.
Beide werken zijn er in geslaagd om heel precies het thema, de locaties en de merites van een parcours (zowel fysiek als mentaal) uit te lichten en heel gericht te gebruiken. In beide gevallen wordt een sterk concept precies en in de juiste verhouding met de omgeving uitgevoerd. Het zijn kunstenaars die weten hoe je met een vanzelfsprekende precisie en scherpte een perfect samengaan van kunstwerk met omgeving kunt realiseren.
Het is een Nederland-Australië, man-vrouw, grof-fijnzinnig, binnen-buiten krachtmeting geworden tussen twee kunstwerken die een interessant niet voorzien samenspel van tegenstellingen vormen. Waar de ene kunstenaar - wars van ‘klassieke’ esthetiek - doet aan non-architectuur en refereert aan bekende voorgangers als Kippenberg, ontvouwt de andere kunstenaar juist de barokke helderheid van een klassieke traditie, waarin een perfect vakmanschap een belangrijk werktuig is, en pareert moeiteloos escheriaanse vergezichten. Als het ene kunstwerk staat voor een mogelijke toegangspoort tot de tentoonstelling over Australië en tot een onderaards gangenstelsel hier in Den Haag, dan is het andere kunstwerk een fysiek te ondergane verwijzing naar Escher en ook een soort van spiegelend in zichzelf besloten ‘eindpunt’ van de tentoonstelling.
Beide werken eisten onze aandacht op door een fascinerende verwijzing naar het idee van het labyrinth en misschien is dat labyrinth ook wel een mooie metafoor voor de tentoonstelling zelf, waarin het eigenlijk draait om de vraag hoe je je verhoudt tot je omgeving die sowieso altijd complex en gelaagd is, en hoe je je die als kunstenaar weet toe te eigenen.
De jury was in een even opstelling van vier bijeen en wilde de ontstane patstelling van de 2/2 stemming niet doorbreken, maar besloot juist vanwege de mooie tegenstellingen die zo’n verrassende samenhang opriepen, de kunstenaars van Entrance B4 en van de Zilverkamer-installation beiden tot - gedeeld - winnaar uit te verkiezen voor de Den Haag Sculptuur Rabobank Award 2007: Harold de Bree en Natasha Johns-Messenger.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 43.