kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Oey-Tjeng-Sit

Oey Tjeng Sit (1917-1987)

jaren zeventig een fenomeen in Amsterdam. Op ludieke wijze stelde de kunstenaar-apotheker Oey Tjeng Sit hierin niet alleen eigen werk tentoon, maar gaf hij ook collega-kunstenaars de ruimte. Naast installaties en performances omvat het oeuvre van Oey Tjeng Sit schilderijen, tekeningen, collages en grafiek. Daarnaast verzorgde hij met zijn eenmansdrukkerij 'De Vingerpers' bijzondere bibliofiele uitgaven.

Oey Tjeng Sit schrok er niet voor terug om bezoekers van een kunstbeurs proppen krantenpapier naar blikjes te laten gooien, kooien met papieren proppen in brand te steken, pakhuizen met hetzelfde materiaal op te vullen en zijn kunstwerken te voorzien van titels als ‘Fietsend tegen de wind kun je wel eens vergeten dat het wiel is uitgevonden', ‘Wie in een leeg zwembad duikt is eerder vergeetachtig dan kippig'of ‘Het goud van een politicus zit in zijn kunstgebit'.

Oey Tjeng Sit, wiens naam Solide Helder Geel betekent, kwam ter wereld in Purwokerto (Java) aan de voet van de vulkaan de Kloet, die dit feit ‘op eruptieve wijze' luister bijzette. In het Drakenjaar geboren was Oey ontheven van de plicht om voor zijn ouders te zorgen en vertrok hij, na de Chinese school en de HBS in Bandoeng te hebben bezocht, naar Nederland om farmacie te studeren. Na twintig jaar studie opende hij ‘Apotheek Oey' aan de Prinsengracht 128, schuin tegenover de Westertoren. Van hieruit bestookte Oey, door Betty van Garrel eens omschreven als ‘een drakenmens met een passie voor Dada', zijn buurtgenoten met kunst in ‘Oey's etalage', een leeggeruimde apotheekvitrine. De daartoe uitgenodigde kunstenaars brachten de kunst buiten het circuit van galeries en musea en leverden Oey de titel ‘nestor van de hoofdstedelijke window-art' op.

Het oeuvre van de autodidact Oey wordt gekenmerkt door een grote artistieke veelzijdigheid; na een periode van surrealistisch tekenen en schilderen legde hij zich toe op de lino-techniek, de collage en het uitgeven van boeken via zijn eenmansuitgeverij ‘De Vingerpers'.

In de collages (vaak met oostindische inkt en penseel) en installaties maakte hij veelvuldig gebruik van krantenpapier, waarvan hij het vluchtige, aan de actualiteit gebonden bestaan wilde verlengen. De krant riep bij Oey vele vragen op (bijv. ‘Is het gewicht van het gedrukte nieuws meetbaar?' en ‘Wat is houthoudender dan krantenletters?'), die hij beeldend tot uitdrukking bracht zonder een sluitend antwoord op de gestelde vraag te verwachten.

‘Als er al een orde der dingen bestaat, dan is deze van tijdelijke aard', schreef Oey, die zijn teksten graag liet ondertekenen door zijn alter ego ‘Hendrik Saboteur'.

Zie ook De Groene 10-9-97: Kunstenaarskunstenaars


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 515.