kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 16-03-2008 voor het laatst bewerkt.

Orlan

Geboren 30 mei 1947 in St Etienne. De Franse kunstenares Orlan beschouwt haar eigen lichaam als een kunstwerk.

Orlan heeft bewust besloten om haar geschiedenis nogal vaag te laten, ze gebruikt niet eens haar eigen naam. In 1980 verhuisde Orlan naar Parijs. Momenteel doceert zij kunst aan de École des Beaux-Arts in Dijon.

Vanaf de vroege jaren zeventig tot nu is haar eigen lichaam het medium van haar keuze. Beïnvloed door Duchamp beschouwt zij haar lichaam als een "readymade" en refereert aan haar werk als "Carnal Art". De definitie "Carnal Art", legt ze uit als "een zelfportret in de klassieke betekenis, gerealiseerd door de technologie van deze tijd." Sinds het begin van haar carrière neemt Orlan een belangrijke plaats in in de hedendaagse grensoverschrijdende kunst.

Kunst van Orlan

Orlan werkt sinds 1990 aan de transformatie van zichzelf. Middels plastische chirurgie wordt haar gezicht, voorhoofd, ogen, neus, mond, en kin gemodelleerd naar mythische vrouwelijke personages uit de kunsthistorie: Mona Lisa, Diana, Psyche, Europa en Venus van Botticelli.

Orlan ziet zichzelf als feministe en beschouwt haar werk als het volgen van feministische idealen. Door plastische chirurgie vormde Orlan verschillende onderdelen van haar gezicht naar de gezichtstructuur van zeven iconen van vrouwelijke schoonheid, zoals deze ontworpen zijn door mannelijke kunstenaars in de kunstgeschiedenis. Bijvoorbeeld twee van de zeven karakteristieken zijn het voorhoofd van Leonardo da Vinci's Mona Lisa en de kin van Botiicelli's Venus. Het is niet Orlan's bedoeling om mooi te worden, maar eerder om in overweging te geven dat de mannelijke perceptie van de ideale vrouwelijke schoonheid een onmogelijke prestatie is om te overwinnen.

De operaties worden als performances vastgelegd op video en zijn soms zelfs via een satelliet-uitzending wereldwijd te volgen. Door middel van zeven plastisch-chirurgische operaties is haar transformatie tot stand gekomen. Alle zeven operaties zijn als publieke performances uitgevoerd. Elke operatie-performance is gebaseerd op een filosofische, psychoanalytische of literaire tekst, welke door Orlan vanaf de operatietafel wordt voorgelezen. Deze performances zijn een illustratie van hoe belachelijk deze onbereikbare ideale schoonheid er eigenlijk uit zou zien en hoe afschuwelijk het chirurgische proces is.

De Orlan operaties ondergaat ze met hooguit een plaatselijke verdoving, zodat ze tijdens de operatie teksten kan voorlezen of via de telefoon of fax berichten de wereld in kan sturen. Haar medewerkers en de chirurgen zijn gekleed door beroemde modeontwerpers en de operaties vinden plaats in een fantasierijk decor. De operatiekamer is ingericht met kruisbeelden, fruitstillevens en filmposters uit de jaren vijftig.

Orlan ziet haar lichaam als bevoorrecht materiaal voor de schepping van haar oeuvre. Elk van haar operaties ziet Orlan als een performance (Conceptuele kunst), als een overgangsrite. Zij heeft haar lichaam aan de kunst geschonken.

Het lichaamsvet dat tijdens de operatie wordt verwijderd, verkoopt Orlan als relikwieën in schaaltjes. Orlan ziet zichzelf als de kunstenaar die het verst gaat: 'ik schenk mijn lichaam aan de kunst'.

website: www.orlan.net, www.digibodies.org


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 773.