kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 26-06-2011 voor het laatst bewerkt.

Ottmar Horl

Ottmar Hörl


Duitse beeldende kunstenaar, geboren in 1950 in Nauheim, Duitsland.

2011 Museum Jan Cunen - Ottmar Hörl - Een os aan uw gevel
Museum Jan Cunen gaf aan Ottmar Hörl de opdracht om met werk te reageren op het onderwerp gerelateerd aan hun industrie tentoonstelling later dit jaar. Daardoor wordt een hedendaagse overgangszone gecreëerd tussen de industriële regionale geschiedenis en de beeldende kunst.
Ottmar Hörl wil in het centrum van Oss een installatie maken die bestaat uit een groot aantal levensgrote ossenkoppen. In samenwerking met Museum Jan Cunen en de gemeente Oss zullen deze kunstwerken vooral te zien zijn op de gevels van industriegebouwen die vroeger of nu belangrijk waren voor de gemeente. De ossenkoppen zijn goudkleurig en staan voor de betere financiële tijden die de industrie in Oss hopelijk tegemoet gaat. Het is voor Museum Jan Cunen en de gemeente Oss de eerste keer dat er zo grootschalig een sociaal kunstproject wordt georganiseerd.
De ossenkoppen zullen vanaf 26 juni 2011 een maand lang te zien zijn in de binnenstad. Daarna krijgt iedereen de mogelijkheid om een kunstwerk aan te kopen.
Bent u geïnteresseerd om een ossenkop te laten bevestigen aan uw gevel? Neem dan contact op met Nikkie Herberigs, projectverantwoordelijke bij Museum Jan Cunen, via n.herberigs@oss.nl of bel naar het nummer 0412 629 328.
Een ossenkop kopen? Dat kan! Iedereen krijgt de mogelijkheid om een kunstwerk aan te kopen. De prijs is nog niet vastgesteld maar zal ongeveer 275 euro zijn. Neem contact op met Nikkie Herberigs, projectverantwoordelijke bij Museum Jan Cunen, via n.herberigs@oss.nl of bel naar het nummer 0412 629 328.

Het is niet de eerste keer dat de kunstenaar zo grootschalig te werk gaat. Al eerder was er werk van hem te zien in München, Berlijn en Athene. Ottmar Hörl vindt dat kunstwerken inspiratie en levendigheid moeten uitstralen van het hier en nu. Zijn sculpturen, die vaak levensgroot zijn, maken vooral veel indruk voor de grote hoeveelheid ervan. Zo zette hij in Neurenberg- de geboorteplaats van Albrecht Dürer- maar liefst 7000 groene replica’s van Dürers bekende haas in de stad. Hij veranderde het centrum van de stad in een groen gebied van maar liefst 2500 m2. De keuze voor de beeltenis van de beelden hebben vaak een belangrijke symbolische waarde.
In Athene bijvoorbeeld koos hij voor de uil, het teken van de godin Athene, in Berlijn koos hij voor de beer uit de Berlijnse vlag. Deze grootscheepse projecten zijn kenmerken voor Hörl’s werk. Na afloop van de tentoonstelling wordt het werk ontmanteld en nooit meer getoond; een belangrijk aspect van het werk is dat de bezoeker een stuk mee naar huis kan nemen voor een schappelijk bedrag. Het werk van Hörl gaat een relatie aan met de stad en haar inwoners. Het zijn projecten die een breed draagvlak kennen.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 39.