kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 25-08-2008 voor het laatst bewerkt.

Otto Eckmann

Duitse schilder, tekenaar, binnenhuisarchitect en grafisch ontwerper, geboren 19 november 1865 Hamburg - overleden 11 juni 1902 Badenweiler

Hij begon als landschapschilder, maar verbrandde in 1894 zijn werk en legde zich toe op de kunstnijverheid. Eckmann overleed al op 37-jarige leeftijd, maar maakte in zijn korte loopbaan vele ontwerpen voor textiel, meubilair, tapijten, behang, metaalwerk en keramiek en was een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Duitse Jugendstil. Zijn voornaamste verdienste was het ontwerp voor een Jugendstil lettertype dat algemeen gebruikt werd.

Biografie
Otto Eckmann studeerde aan de Kunstgewerbeschule in Hamburg en Neurenberg en aan de Akademie der Künste in München.

Aanvankelijk begon zijn carrière in de beeldende kunst. Vanaf 1890 exposeerde hij zijn werk in München.

In 1894 geeft Otto Eckmann het schilderen op, veilde al zijn schilderijen in Frankfurt en ging zich concentreren op grafische vormgeving en handwerk, zoals borduren.
Toen de Secessie (Verlating) in Wenen plaats had, was in de Beierse hoofdstad het nieuwe vuur al ontstoken. De in '94 op een tentoonstelling in München ingezonden vlammende textielontwerpen van de Zwitser Hermann Obrist waren de vonk in dit kruitvat. Zodra hij ze gezien had wierp Otto Eckmann zijn penseel weg en begon hij met zijn decoratieve tekeningen van lekkende vlampijpen op een wat sentimenteel-Duitse wijze. Ook Richard Riemerschmid liet eveneens het palet voor de sierkunst in de steek en August Endell werd de derde van het drietal voorgangers. Bernhard Pankok en Bruno Paul, Patriz Huber en Hans Christiansen, die als Eckmann zich van schilder tot kunstnijveraar bekeerden, zouden weldra volgen. De tijdschriften Jugend en in mindere mate Simplicissimus - Th.Th. Heine in de eerste plaats - maakten de nieuwe kunst (Art Nouveau) spoedig populair. - (Japanse houtsneden beïnvloed grafisch werk voor het tijdschrift 'Pan' in Berlijn.

De term Jugendstil is ontleend aan het sinds januari 1896 te München door Georg Hirth uitgegeven satirische weekblad 'Die Jugend', waarvan Otto Eckmann de eerste jaargangen met karakteristieke vignetten en randversieringen illustreerde. Geïnspireerd door Japanse werken heeft Eckmann een nieuwe stijl kunnen gebruiken in de toegepaste kunst.

'Five Swans' is één van zijn beroemde werken, waarin de Jugendstil duidelijk te herkennen is met zijn natuurvormen, vloeiende lijnen en grote contrasten tussen de kleuren.

Eckmann ontwerpt boekomslagen, logo's, posters en boekmerken in de jugendstilstijl voor uitgever E.A. Seemann in Leipzig en keramische tegels voor Villeroy & Boch in Mettlach.

1897 Geeft les in ornamentaal schilderen aan het 'Unterrichtsanstalt des Königlichen Kunstgewerbemuseums' in Berlijn, waar hij hoogleraar in de toegepaste kunst werd. In datzelfde jaar exposeerde hij zijn ontwerpen op de Internationale Kunsttentoonstelling in München.

In 1898 ontwerpt hij het interieur van de studeerkamer van groothertog Ernst Ludwig IV von Hesse-Darmstadt in het Neues Palais.

In 1899 werd het tijdschrift "Die Woche" opgericht. Dat was de aanleiding voor Otto om zijn eigen alfabet te ontwikkelen voor de Rudhardsche Schriftgiesserei (Lettergieterij) in Offenbach, compleet met randversieringen en vignetten. Dit werd het klassieke schrift van de jugendstil. Het diende als voorbeeld voor alle later getekende lettertypen.

1899-02: grafisch werk voor het 'Allgemeine Elektrizitätsgesellschaft (AEG)'. )'.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 100.

Tweets by kunstbus