kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 23-10-2008 voor het laatst bewerkt.

Paul De Vos

Zuid-Nederlands schilder, ca. 1596 Hulst - 30.06.1673 Antwerpen

Broer van Cornelis De Vos, schoonbroer van Frans Snijders. In 1620 meester in het Antwerpse St.-Lucasgilde. Hij voerde opdrachten uit voor Filips IV van Spanje, voor de landvoogden en tal van kunstliefhebbers.

Schilderde behalve jachttaferelen en stillevens vnl. portretten. Zijn oeuvre heeft veel gemeen met dat van zijn leermeester Frans Snijders. Hij werkte regelmatig samen met Rubens. (Summa; Artis Historia)

Werken:
Hertenjacht, ca. 1633-1637, olieverf op doek, 217x347, Brussel, K.M.S.K.
Het landschap is door Jan Wildens geschilderd. Voor het overige een zeer persoonlijke stijl. Zijn springende dierenfiguren in fijne, elegante kleuren weergegeven, zijn één en al leven en beweging. (Artis Historia)
In een genre waarin hij vaak verward wordt met zijn schoonbroer Frans Snyders, laat dit geauthentiseerde jachttafereel toe de persoonlijke stijl van de kunstenaar te beoordelen: schijnbaar asymmetrisch maar magistraal evenwichtig opgebouwd. Deze meester uit de omgeving van Rubens doet zich gelden als een goede dierenschilder, die bij voorkeur beweeglijke taferelen neerzet. Een diagonaal doorkruist het schilderij. De wijd uitgespreide vormen van de voorgrond convergeren op soepele wijzen naar een tamelijk hoog gelegen punt links op de diagonaal die de compositie oversnijdt, dat het psychologisch centrum van het schilderij vormt. De volumes zijn weinig geaccentueerd, wat het algemeen ritme van de compositie ten goede komt. Deze vervaging van de volumes, evenals de gestileerde slanke bijna uitgerekte of kronkelig en omlijnde vormen van de honden, is zeer kenmerkend voor de schilder. Het harmonisch zacht en eerder licht koloriet (soms donker, in een bruingrauw gamma, verhelderd met ivoorwitte vlekken, verschilt gevoelig van het meer geaccentueerde gevarieerde koloriet van Snijders; De zacht gemodelleerde karige kleuren maken van dit levendig maar sober getint werk een voornaam schilderij. De ongedwongen snelle factuur, die trager i en steviger is bij Snijders en de dunne vloeiende kleur, die dikker en gladder het modelé bij Snijders accentueert, onderscheiden beide meesters. Het schilderij is deels gerestaureerd. De linker voorpoot van de gewonde hond strekt zich niet meer langs de omlijsting uit zoals oorspronkelijk, maar is nu meer in verkorting gezien. (eeuw 284-285)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 2136.