kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 08-01-2009 voor het laatst bewerkt.

Paul-Emile Borduas

Frans-Canadees schilder, beeldhouwer, aquarellist, geboren 1 november 1905 in Mont-Saint-Hilaire, Canada - overleden 11/22 februari 1960 in Parijs.

Plaats/periode van werkzaamheid
Montreal (Canada)
Parijs 1927
Montreal (Canada) sinds 1930
emigreert in 1953 naar New York
vertrekt in 1955 definitief naar Parijs

Leerling van Maurice Denis en Ozias Leduc
Leraar van Jean-Paul Riopelle

Studeerde aan de Ecole des Beaux-Arts in Montreal en Parijs.

Schilderde na zijn studietijd figuratieve, ten dele surrealistisch vervreemdende landschappen en portretten.

Leraar van 1933-1939 aan de Commission scolaire de Montréal; van 1937-1948 aan de l'École du Meuble.

Les Automatistes
Na experimenten met diverse actuele stijlrichtingen vond hij zichzelf in het Automatisme. In 1940 was hij de oprichter van de groep 'Automatistes', die in hun manifest van 1948 de supprematie opeisten voor de spontane artistieke uiting. Het was een groep dissidente kunstenaars uit Montréal, die sterk was beïnvloed door het surrealisme en de theorie van het surrealistisch automatisme. Tot deze groep behoorden ook Marcel Barbeau, Roger Fauteaux, Pierre Gaureau, Fernand Leduc en Jean-Paul Mousseau.

De Canadese abstracte expressionist Jean-Paul Riopelle (1923-2002) werd getroffen door de avant-gardistische en ‘surrealistische’ kunst van Paul-Émile Borduas en sloot zich in 1945 aan bij Les Automatistes. In 1945 creëerde hij zijn eerste abstracte schilderstukken en 1946 nam Riopelle deel aan de groepsexposities van deze groep.

Le Refus Global
"Creëer ruimte voor magie, ruimte voor hoop, ruimte voor fantasie," riep de Canadese schilder Paul-Émile Borduas in 1948 bij de introductie van zijn manifest "Refus global" waarin kunstenaars werden opgeroepen om de onderdrukkende sociale verplichtingen, die zij in Quebec zagen, te verwerpen. Dit manifest, dat door 14 artiesten werd ondertekend, riep op tot het verwerpen van het academisme en het creëren van een nieuwe sociale orde; Borduas en zijn groep, de Automatists, waren voorstanders van non-objectiviteit in de kunst. In zijn kielzog namen de schilders Alfred Pellan en Jean-Paul Riopelle afstand van de figuratieve afbeelding. - (1949 de eerste Prix de peinture aan de Salon du Printemps in Montreal.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 188.