kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 12-04-2011 voor het laatst bewerkt.

Peredvizjniki

Peredvizjniki (De Zwervers of De Trekkers)

De Zwervers waren een groep van Russische kunstschilders uit de laat 19e - begin 20e eeuw wiens kunst tot het Realisme wordt gerekend. Hun kunst zou later tot voorbeeld gesteld worden voor de Sovjet kunst, het socialistisch realisme.

Mecenas Pavel Tretjakov. Geschilderd door Ilja Repin in 1901. Olieverf op doek, 110×132 cm.

De Zwervers wilden de kunst dichter bij de mensen te brengen en maakten daarom sociaal-kritische werken. Zij werden financieel ondersteund door maecenas Pavel Tretjakov, wiens collectie later in de Tretjakov Galerij werd ondergebracht.

De officiële benaming van Peredvizjniki werd later: 'Maatschappij voor reizende kunstexposities'.

Belangrijke leden van de Zwervers waren Nikolaj Ge, Archip Koeindzji, Ivan Kramskoj, Isaak Levitan, Vasili Perov, Ilja Repin, Aleksej Savrasov, Valentin Serov, Ivan Sjisjkin, Vasili Soerikov, Viktor Vasnetsov, Rafail Sergeevich Levitsky, Nikolaj Bogdanov-Belski en Aleksej Bogoljoebov

Rond 1860 waren de opleidingen tot professioneel kunstenaar in Rusland volledig in handen van de Keizerlijke Kunstacademie met vestigingen in Sint-Petersburg en Moskou. De bij de Keizerlijke Kunstacademie verkregen titels en rangen konden uitzicht verlenen op het verkrijgen van volledige burgerrechten.

De Keizerlijke Kunstacademie was de enige die in enige omvang kunst kocht en grote tentoonstellingen mocht organiseren. De studenten aan deze academie werden in een streng keurslijf geperst en moesten proeven van bekwaamheid afleggen op verplichte onderwerpen; voornamelijk bijbelse en mythologische voorstellingen. In 1863 kwamen enkele kunstenaars hiertegen in opstand omdat zij zelfgekozen onderwerpen wilden schilderen.

In 1871 exposeerden deze opstandige kunstenaars in een gezamenlijke expositie die in Sint-Petersburg en Moskou te zien was maar ook rond trok in de Russische provincies. Hierdoor werd de groep die nu officieel 'Maatschappij voor reizende kunstexposities' heette, 'Peredvizjniki' genoemd (Trekkers of Zwervers). De vooraanstaande cultuurcriticus Vladimir Stasov schreef lovende kritieken over deze expositie in kranten en tijdschriften en wist ook geldschieters te interesseren.

Hoe lang dit kunstenaarscollectief uiteindelijk heeft bestaan is niet duidelijk; in ieder geval werd in 1901 de 29e expositie gehouden, waar het schilderij “Tolstoj in gebed” van Repin werd vertoond.

Ilja Jefimovitsj Repin Russisch kunstschilder, geboren 5 augustus [O.S. 24 juli] 1844 in Tsjoehoejiv (Russische Rijk, nu Oekraïne) - overleden 29 september 1930 in Kuokkala (Finland, nu Repino, Rusland).
Repin wordt beschouwd als de belangrijkste vertegenwoordiger van 'De Zwervers': (zie Ilja Repin).

Nikolaj Nikolajevitsj Ge
Russisch kunstschilder van Franse afkomst, geboren 27 februari 1831 in Voronezj - overleden 13 april 1894 in Ivanovski Choetor (bij Tsjernigov). Hij schilderde vooral portretten en historische stukken en was in 1870 een van de oprichters van 'De Zwervers'.
Ge studeerde in 1847 aan de universiteit van Kiev, en een jaar later aan de universiteit van Sint-Petersburg. Hij zette zijn studie voort aan de Keizerlijke Academie der Kunsten in Sint-Petersburg van 1850 tot 1857. Daarna bestudeerde hij nog de klassieke oudheid en de Renaissance in Italië. In 1863 werd Ge al benoemd tot professor aan de Keizerlijke Academie der Kunsten, maar hij zou pas in 1869 definitief naar Rusland terugkeren. Zijn vroege werk werd beïnvloed door Karl Brjoellov.
Ge deelde veel idealen van de schrijver Leo Tolstoj en woonde vanaf 1873 op diens landgoed in Oekraïne. In deze periode schilderde Ge vooral religieuze onderwerpen, waar hij veel succes mee had.

Archip Ivanovitsj Koeindzji
Russisch kunstschilder, geboren januari 1841 in Marioepol in het huidige Oekraïne - overleden 11 juli 1910, waarschijnlijk in Sint-Petersburg. Koeindzji specialiseerde in landschappen en maakte eveneens deel uit van 'De Zwervers.
Koeindzji werd geboren als zoon van een arme Griekse schoenmaker uit Marioepol, maar bracht zijn jeugd voor het grootste deel door in Taganrog. Op 6-jarige leeftijd verloor hij zijn ouders, en moest om in zijn levensonderhoud te voorzien werken op de bouwplaats van de nieuwe kerk en in winkels. Vanaf 1860 werkte hij in een fotostudio. In 1865 werd hij leerling van Ivan Aivazovski in Feodosija en in 1866 vertrok hij naar Sint-Petersburg.
Alhoewel hij voornamelijk autodidact was had hij vanaf 1868 ook lessen op de Keizerlijke Academie der Schone Kunsten genomen. In deze periode sloot Koeindzji zich aan bij de Zwervers. In 1872 verliet hij de academie om als freelancer te werken. Het was Pavel Tretjakov die in dat jaar voor het eerst een schilderij van hem kocht.
In zijn latere periode experimenteerde Koeindzji met de belichting van het landschap, waarbij vooral 'Nacht op de Dnjepr' en 'Het Berkenbos' opvallen door het kleurgebruik.
In 1892 werd hij professor aan de Keizerlijke Academie der Schone Kunsten waar hij in 1893 een volledig lid werd. In 1894 werd hij hoofd van de afdeling landschapsschilderen. Hij werd in 1897 echter ontslagen vanwege zijn steun aan een studentenopstand.

Ivan Nikolajevitsj Kramskoj
Russisch kunstschilder en kunstcriticus geboren 27 mei/8 juni 1837(Gregoriaanse kalender) in Ostrogozjsk - overleden 24 maart/5 april(Gregoriaanse kalender) 1887).
Ivan Nikolajevitsj Kramskoj was de intellectuele leider en één van de oprichters van 'De Zwervers'.
Kramskoj studeerde van 1857 tot 1863 aan de Keizerlijke Academie der Schone Kunsten. Als aanvoerder van de rebellie van de veertien die geen tekening wilden maken van een examenonderwerp, werd hij van de Academie verwijderd, en begon de kunstenaarsgroep 'Artel' die een voorloper was van 'De Zwervers'. Kramskoj die democratische revolutionaire denkbeelden had vond dat een kunstenaar de plicht had om het publiek bij de sociaal-kritische kunst te betrekken, waarvoor realistische schilderijen het meest geschikt waren.
In de periode 1863-1868 gaf Kramskoj les en maakte hij veel portretten van beroemde schrijvers als Leo Tolstoj en Michail Saltikov-Sjtsjedrin, de schilder Ivan Sjisjkin, de kunstverzamelaar en maecenas Pavel Tretjakov en de arts Sergej Botkin. Deze portretten hadden een eenvoudige compositie waardoor het karakter van de geportretteerden sterk tot uiting kwam.
Één van zijn belangrijkste schilderijen is 'Christus in de woestijn' uit 1872 waarmee hij de humanistische lijn van Alexander Ivanov voortzette en een religieus aspect introduceerde in het moraal-filosofische ontwerp. In de Christusfiguur is duidelijk het idee van de heroïsche zelfopoffering te zien.

Isaak Iljitsj Levitan
Russisch landschapsschilder, geboren 18/30 augustus(Gregoriaanse kalender) 1860 in Kibarti - overleden 22 juli/4 augustus(Gregoriaanse kalender) 1900 in Moskou.
Levitan werd geboren in het kleine stadje Kibarti in de omgeving van Kaunas in Litouwen en kwam uit een arme joodse familie. Zijn vader was leraar Frans en Duits en later vertaler. In 1870 verhuisde het gezin Levitan naar Moskou.
In 1873 begon Levitan een studie schilderkunst, beeldhouwkunst en architectuur aan de Moskouse School waar hij les kreeg van Aleksej Savrasov, Vasili Perov en Vasili Polenov. Nadat in 1875 zijn moeder overleed en zijn vader zo ziek werd dat hij zijn kinderen niet meer kon onderhouden, kreeg Levitan een beurs van de school om op school te kunnen blijven. Levitan raakte bevriend met Konstantin Korovin, Michail Nesterov en Michail Tsjechov en diens beroemde broer, de schrijver Anton Tsjechov waar hij vaak te gast was. Mogelijk was hij verliefd op Tsjechovs zuster, Anna Pavlova Tsjechova.
In 1877 had hij zijn eerste tentoonstelling die positief werd ontvangen door de pers.
In mei 1879 werd de familie Levitan door nieuwe wetgeving omtrent de permanente verblijfplaats van Joden gedwongen te verhuizen. Onder druk van de bewonderaars van Levitans werk mocht hij echter in de herfst al terugkeren naar Moskou.
Vanaf 1880 begon Pavel Tretjakov schilderijen van Levitan te kopen.
In de tentoonstelling van 'De Zwervers' in 1884 bevonden zich enkele werken van Levitan. In 1891 mag hij ook lid worden van deze groep.
Levitan was een landschapsschilder en schilderde vrijwel geen stadsgezichten. In 1897 werd Levitan zelfs lid van de Keizerlijke Academie der Schone Kunsten en in 1898 werd hij benoemd tot directeur van zijn oude school.
In 1897 werd bij Levitan een ernstige hartkwaal geconstateerd. Het laatste jaar van zijn leven (1900) bracht hij door in Goerzoef, in het zomerverblijf van Tsjechov op de Krim. Hij werd aanvankelijk begraven op de joodse begraafplaats Dorogomilov, maar in augustus 1941 werd hij herbegraven op de begraafplaats van het Novodevitsji klooster in Moskou, vlak bij het grafmonument van Tsjechov.

Vasili Grigorjevitsj Perov
Russisch kunstschilder, geborern 21 december 1833 in Tobolsk - overleden 29 mei 1882 in Koezminki.
Perov begon zijn opleiding in de stad Arzamas en werd in 1853 geaccepteerd aan de Moskouse school voor schilderkunst, beeldhouwkunst en architectuur. Met zijn werken die hij aan de Keizerlijke Academie van de Kunsten voorlegde, verdiende hij in 1862 een reis naar het buitenland waarop hij veel tijd doorbracht in Duitsland en later naar Parijs vertrok.
Na zijn terugkeer in Moskou schilderde Perov van 1865 tot 1871 meesterwerken als 'Bij de spoorweg'.
In 1871 werd hij professor aan de Moskouse school voor schilderkunst, beeldhouwkunst en architectuur. In deze periode raakte hij ook betrokken bij de kunstenaarsgroep De Zwervers waarvan hij een van de oprichters was.
Perov stierf in 1882 in het dorp Koezminki (tegenwoordig deel van Moskou) aan de gevolgen van tuberculose en werd begraven op het kerkhof van het Donskoj klooster.

Aleksej Kondratjevitsj Savrasov
Russisch kunstschilder, geboren 24 mei 1830 in Moskou - overleden 26 september 1897 aldaar.
Aleksej Savrasov schilderde voornamelijk landschappen, die tot de stroming van 'De Zwervers' behoorde.
Savrasov was al vroeg begonnen met tekenen en studeerde van 1838-1850 aan de Moskouse School voor Schilderkunst, Beeldhouwkunst en Architectuur.
In 1854 vertrok hij naar Sint-Petersburg op uitnodiging van Groothertogin Maria Nikolajevna, destijds hoofd van de Keizerlijke Academie der Schone Kunsten.
In 1857 werd Savrasov leraar op zijn oude school in Moskou, waar hij onder meer lesgaf aan Isaak Levitan en Konstantin Korovin. In datzelfde jaar zou hij trouwen met Sophia Carlovna Hertz, de zuster van de kunsthistoricus K. Hertz. Kunstenaars en verzamelaars zoals Pavel Tretjakov waren graag geziene gasten in hun huis. Een bijzonder goede vriend werd Vasili Perov, die hem bij verschillende schilderijen hielp.
In 1862 bezocht Savrasov de Wereldtentoonstelling in Londen waar hij onder de indruk raakte van de Engelse schilder John Constable. op zijn reis naar Zwitserland was hij onder de indruk vam het werk van de Zwitserse schilder Alexandre Calame.
Het belangrijkste werk van Savrasov is het schilderij De roeken zijn terug uit 1871 waarmee hij het lyrische landschap introduceerde. In 1870 sluit Savrasov zich aan bij de Zwervers.
Toen hij na de dood van zijn dochter in 1871 aan de drank raakte ging de kwaliteit van zijn werk achteruit. Ondanks pogingen van verwanten en vrienden om hem te helpen raakte hij dakloos, en bij zijn begrafenis in 1897 waren alleen Pavel Tretjakov en de portier van de Moskouse School aanwezig.

Valentin Aleksandrovitsj Serov
Russisch kunstschilder, geboren 7/19 januari in 1865 in Sint-Petersburg als zoon van componist Aleksander Serov - overleden 22 november/5 december 1911 in Moskou.
Serov was als leerling van Ilja Repin doorhem en zijn vriend Michail Vroebel en de kring van kunstenaars die in Abramtsevo bijeenkwamen beïnvloed. Hij schilderde vooral portretten waarbij de kunstenaars uit zijn omgeving zijn favoriete modellen waren; bekende portretten zijn die van de landschapsschilder Isaak Levitan, de schrijver Nikolaj Leskov en componist Nikolaj Rimski-Korsakov (allen te zien in de Tretjakov Galerij).
Serov was populair en kreeg opdrachten uit de hoogste kringen, waaronder groothertog Pavel Aleksandrovitsj. Tegelijkertijd begon Serov ook aandoenlijke tafereeltjes van vooral kleine kinderen te schilderen.
Serov was leraar aan de Moskouse School voor Schilderkunst, Beeldhouwkunst en Architectuur van 1897 tot 1909 waar hij onder meer les gaf aan Pavel Koeznetsov, Nikolaj Sapoenov, Koezma Petrov-Vodkin, Nikolaj Oeljanov en Konstantin Joeon.
Vanaf 1900 ging Serov van zijn impressionistische stijl over naar een meer modernistische stijl. Uit deze periode zijn de portretten van de schrijver Maksim Gorki, de actrice Maria Jermolajeva en de beroemde bas Fjodor Sjaljapin bekend.
Uit protest tegen de Bloedige Zondag (9 januari 1905) verliet hij de Academie van Schone Kunsten van Sint-Petersburg waarna hij vooral historische werken schilderde.
Serov is begraven op de Novodevitsji-begraafplaats in Moskou.

Ivan Ivanovitsj Sjisjkin
Russisch landschapsschilder, geboren 13/25(*) januari 1832 in Jelaboega - overleden 8/20(*) maart 1898.
Na vier jaar studie aan de Moskouse school voor schilderkunst, beeldhouwkunst en architectuur ging hij naar de Keizerlijke Academie der Kunsten in Sint-Petersburg waar hij in 1860 afstudeerde.
In 1865 werd Sjisjkin benoemd tot lid van de Academie waar hij later professor werd.
Sjisjkin leefde korte tijd in Zwitserland en Duitsland en sloot zich bij terugkeer naar Rusland aan bij 'De Zwervers'.
Sjisjkin schilderde romantische bosgezichten, soms met spelende jonge beertjes. Zijn schilderij "Ochtend in het dennenbos" is in de Sovjet-Unie vooral beroemd geworden nadat het door de staats-snoepindustrie werd gebruikt als afbeelding op de wikkel van een zeer populaire chocoladeversnapering.

Vasili Ivanovitsj Soerikov
Russisch kunstschilder, geboren 24 januari 1848 in Krasnojarsk, Siberië - overleden 19 maart 1916 in Berjozovo.
Soerikov beeldde in levendige en kleurige doeken momenten uit het leven van het Russische volk uit, vanaf de verovering van Siberië tot Peter de Grote (o.m. De executie van de Streltsy uit 1881, nu in de Tretjakovgalerij).
Soerikov was trachtte de didactische idealen van de groep 'De Zwervers' te verbinden met de nationale artistieke traditie.

Viktor Michailovitsj Vasnetsov
(zie artikel Victor Vasnetsov)

Nikolaj Petrovitsj Bogdanov-Belski
Russisch kunstschilder, geboren 8 december 1868 nabij Smolensk - overleden 19 februari 1945 in Berlijn.
Nikolaj Petrovitsj Bogdanov-Belski leerde iconen schilderen aan de Troitse-Sergieva Lavra waarna hij aan de kunstacademies te Moskou en Sint-Petersburg studeerde. Aan het einde van de 19e eeuw werkte hij nog een een periode in Parijs, daarna vooral in Riga.
Bogdanov-Belski is een genreschilder van boerentaferelen, portretten en impressionistische landschappen. Hij was lid van de schildersgroepering De Zwervers en van het Archip Koeindzji-genootschap, waar hij van 1913 tot 1918 ook voorzitter van was. In 1914 werd hij lid van de Petersburgse kunstacademie waar hij ook lessen ging geven.

Aleksej Petrovitsj Bogoljoebov
Russisch schilder van voornamelijk landschappen en zeegezichten, geboren 16 maart 1824 nabij Veliki Novgorod - overleden 3 februari 1896 in Parijs.
Bogoljoebov was een kleinzoon van de bekende Russische filosoof en schrijver Aleksandr Radistjev. Na een militaire opleiding diende hij een tijd lang in de marine, maar begon in 1949 een studie aan de kunsthogeschool van Sint-Petersburg, waar hij een leerling werd van Maksim Vorovief en onder invloed kwam te staan van Ivan Aivazovski. Vanaf 1853 zou hij zich volledig wijden aan de schilderkunst.
Bij een reis in 1854 naar Europa kwam hij in contact met kunstschilders als Aleksandr Ivanov en nam hij lessen bij Andreas Achenbach. In Parijs zag hij de werken van de School van Barbizon en raakte hij bevriend met Camille Corot en Charles-François Daubigny.
Terug in Rusland in 1860 bereisde hij de Wolga-regio en in 1870 sloot hij zich aan bij de kunstgroepering De Zwervers. In 1871 werd hij nog leraar aan de Russische kunstacademie, maar hij trok in 1873 weer naar Parijs, waar hij in 1896 overleed.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 54.