kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 15-10-2008 voor het laatst bewerkt.

Peter Halley

Peter halley

Amerikaanse schilder, geboren 1953, New York.

Peter halley maakt werk dat refereert aan de manipulatie van de massamedia of houdt zich bezig met het object-fetisjisme van de consumptiecultuur.

Amerikaans beeldend minimalistisch kunstenaar, maakt sinds 1981 grote, geometrisch-abstracte schilderijen met fluorescerende kleuren. In zijn theoretische geschriften, die zijn beïnvloed door o.a. de filosofie van Jean Baudrillard, probeert hij de uitdrukkingskracht van de door hem gepropageerde nieuwe abstracte kunst (door critici wel als neo-geo omschreven) in relatie te brengen met de sociale en technologische werkelijkheid. De gebouwde omgeving, de sociale orde en het menselijk denken worden volgens Halley steeds strakker door een geometrische indeling bepaald, die hij in zijn schilderijen visualiseert met behulp van gestileerd weergegeven cellen en geleidingssystemen. De cellen worden daarbij niet zelden als gevangeniscellen voorgesteld en de fluorescerende kleuren dienen o.a. om het mystificerende karakter van abstracte kunst te ontkrachten. (Encarta 2001)

Biografie
1975 Studeert tot 1975 aan de Yale University, New Haven (Conn), en tot 1978 aan de University of New Orleans.
1977 Reis naar Europa.
1978 Eerste solotentoonstelling in het Contemporary Art Center van Orleans.
1980 Terugkeer naar New York.
Keert zich af van de traditionele kunstenaarsmaterialen en kiest voor industriele vervangingen.

Ontwikkelt een minimalistische stijl.
Peter halley maakt sinds 1981 grote, geometrisch-abstracte schilderijen met fluorescerende kleuren. In zijn theoretische geschriften, die zijn beïnvloed door o.a. de filosofie van Jean Baudrillard, probeert hij de uitdrukkingskracht van de door hem gepropageerde nieuwe abstracte kunst (door critici wel als neo-geo omschreven) in relatie te brengen met de sociale en technologische werkelijkheid. De gebouwde omgeving, de sociale orde en het menselijk denken worden volgens Halley steeds strakker door een geometrische indeling bepaald, die hij in zijn schilderijen visualiseert met behulp van gestileerd weergegeven cellen en geleidingssystemen. De cellen worden daarbij niet zelden als gevangeniscellen voorgesteld en de fluorescerende kleuren dienen o.a. om het mystificerende karakter van abstracte kunst te ontkrachten.

1981/82 Sluit zich aan bij een New Yorkse kunstenaarsgroep, waardoor hij kennismaakt met Rosalind Krauss, Renee Santos, Peter Fend en jeff koons.
1983 Art Director voor de tentoonstelling 'Science Fiction' in de John weber Gallery.
1983-88 Vervaardigt zijn reeks Kodalithes basés, een poging tot een synthese van schilderkunst en literatuur.

Halley publiceerde talloze essays over kunst en esthetiek. Zijn belangrijkste boek, The Crisis of Geometry, was het resultaat van een intensief onderzoek van het werk van michel foucault en Jean Baudrillard.

Werken:
. Zwarte cel met dubbele doorgang, 1988, day-glo acryl, rollatex op linnen, 163x325, München, collectie Siebenstern
. CUSeeMe, 1995, acrylverf, day-glo en roll-a-tex op doek, 275x280, München, verzameling Goetz



Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 156.

Tweets by kunstbus