kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 09-03-2010 voor het laatst bewerkt.

Peter-Stuyvesant-Collectie

Peter Stuyvesant Collectie

De BATartventure Collection (tot 2004 genoemd Peter Stuyvesant Collectie naar het sigarettenmerk Peter Stuyvesant) was een kunstverzameling van de sigarettenfabrikant BAT, tot voorheen te zien in in Zevenaar, Nederland. De naamswijziging van Peter Stuyvesant naar Batartventure was nodig omdat de tabakswet van 2002 alle reclame en sponsoring voor tabaksproducten verbiedt.

Website: kunstenaars uit meer dan 40 verschillende landen. De aankopen zijn met de jaren internationaler geworden en omvat werk van kunstenaars uit onder meer Amerika, Rusland, China, Brazilië en Zuid-Afrika. Enkele namen: Karel Appel, Alechinsky, Woody van Amen, Armando, Max Bill, Jean Charles Blais, Constant, Corneille, Jean Dewasne, Peter Halley, Anton Henning, Wifredo Lam, Jonathan Lasker, Robert Mangold, Robert Matta, François Morellet, Pavlos, Penck, Serge Poliakoff, Jan Schoonhoven, Jesus Rafael Soto, Daniel Spoerri, Gé Karel van der Sterren, Berend Strik, Peter Struycken, Victor Vasarely, Bram van Velde.

De Geschiedenis van de Collectie
De Peter Stuyvesant Collectie begon als een gedurfd experiment met kunst in het productiebedrijf te Zevenaar in Nederland. Eind jaren ‘50 kwam Alexander Orlow, Managing Director van Turmac Tobacco, tot de conclusie dat de grote fabriekshallen veel te saai waren voor de mensen die er zo’n groot deel van hun tijd doorbrachten. Om dit te veranderen wilde hij grote kleurrijke schilderijen boven de machines hangen. Jaren later werd dit een collectie van wereldklasse die werd verzameld om de werknemers te inspireren en te stimuleren.

In 1960 nodigde Orlow 13 kunstenaars uit verschillende Europese landen uit om schilderijen te creëren voor de fabriekshallen met als thema “Joie de vivre”. Ieder werk moest van groot formaat zijn, met veel kleur, en met vormen die sterk genoeg waren om in de lawaaiige fabriekshallen overeind te blijven. Voor veel kunstenaars was deze toepassing van kunst een totaal nieuwe ervaring. Ook de werknemers van de fabriek werden verrast door dit artistieke avontuur aangezien de schilderijen ‘s nachts en zonder dat iemand het wist, werden opgehangen. De meesten waren aanvankelijk geshockeerd. Dit veranderde snel en zes maanden later bleek dat bij het personeel zelfs een duidelijke voorkeur voor de abstracte werken bestond. Dat was het begin van de Peter Stuyvesant Collectie.

In 1961 werd het duidelijk dat er een leidende hand nodig was om de collectie aan te vullen. Orlow benoemde achtereenvolgens zeer gerespecteerde adviseurs uit de museale wereld en gaf ze allemaal de vrije hand. De enige criteria die hij gaf, waren dat:
• de werken van een grote afmeting moesten zijn
• duidelijk van beeld moesten zijn en dat,
• de werken door artiesten van internationale faam moesten zijn gemaakt

De eerste adviseur die benoemd werd was Willem Sandberg, voormalig directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam vervolgens werd Renilde Hammacher Van den Brande benoemd, voormalig chief curator voor moderne kunst in Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam. Hierna werd Wim Beeren benoemd, voormalig directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Wim Beeren, adviseur van 1993 tot 2000: “Voorzover de kunstwerken in de kantoren hangen kun je spreken over een mate van dialogiserende, of van ireniserende uitwerking. Het schilderij gedraagt zich als een dagelijkse gesprekspartner met een iets andere vorm van inspraak dan die van de medewerkers. Maar in de fabriek ligt het heavy. Een andere ruimteschaal, een groeiend machinepark, monstrueus geluid. Niet bij uitstek de ambiance voor de kijker – dat is de man of vrouw die aan het werk is – om spontaan aandacht en concentratie te geven aan kunstwerken die op panelen boven zijn hoofd hangen. Wil het klikken dan moeten die kunstwerken wel stevige, inspirerende persoonlijkheden zijn met wie men zich bij momenten kan verstaan. Dan moet er in een flits een visuele verovering plaatsvinden of men moet op een ander moment, bij een ander soort schilderij, in de details zijn geheimen kunnen opsporen.”

Tenslotte werd voormalig directeur van het Amsterdamse Concertgebouw Martijn Sanders benoemd tot adviseur van de collectie.

In de afgelopen 50 jaar heeft de collectie zich uitgebreid en kreeg deze wereldwijd goede kritieken dankzij de hulp van topklasse adviseurs. Daarbij is het een zeer gevarieerde internationale collectie geworden van kunstenaars uit Europa, de Verenigde Staten, China, Rusland, Brazilië en Zuid-Afrika.
Aanvankelijk lag de nadruk op Cobra schilders als Karel Appel, Constant, Lucebert en Corneille; artiesten als Alechinsky, Brands, Saura, Poliakoff, Manessier en Matta en expressionisten van de jaren ‘50 en ‘60. Later werd de collectie uitgebreid met vertegenwoordigers van internationale stromingen als Analytical Art, Nouveau Réalisme, Arte Povera, de American colour field painters en de Neue Wilden.

“A Fifty-Year Adventure in Art”
SOTHEBY’S VEILT “DE VOORMALIGE PETER STUYVESANT COLLECTIE”
--- 1960 - 2010 ---

Op maandag 8 maart 2010 werden bij Sotheby’s Amsterdam 163 werken van de voormalige Peter Stuyvesant Collectie, eigendom van British American Tobacco Nederland (BAT), geveild worden. Cees Foet (BAT): “In lijn met de aanzienlijke investeringen die het bedrijf heeft gedaan in de Nederlandse Hedendaagse Kunst, heeft BAT besloten om een deel van de verwachte opbrengst van de veiling te doneren aan culturele doelen in Nederland. Details van deze donaties zullen bekend worden gemaakt zodra de veiling van de collectie is afgerond.”

De kunstcollectie is de grootste verzameling van naoorlogse en hedendaagse kunst die ooit te koop is aangeboden op een veiling in Nederland. De collectie bestaat uit ruim 1000 werken gemaakt door kunstenaars uit meer dan 40 landen. De kerncollectie die in maart zal worden aangeboden omvat 163 werken van vooraanstaande kunstenaars als Karel Appel, Arman, Alighiero Boetti, Corneille, Alan Davie, Simon Hantaï, Mike Kelley, Martin Kippenberger, Per Kirkeby, Wilfredo Lam, Robert Mangold, Robert S. Matta, Kenneth Noland, Romeinse Opalka, Niki de Saint Phalle, Serge Poliakoff, Manuel Rivera, David Salle, Giuseppe Santomaso, Jan Schoonhoven, Jesus Rafael Soto, Gunther Uecker en Victor Vaserely. Al deze werken zijn compleet nieuw op de markt.

De veiling van de Peter Stuyvesant-collectie heeft bijna 14 miljoen euro opgebracht. Flink meer dan de 4 tot 5 miljoen euro die veilinghuis Sotheby's in Amsterdam had verwacht.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 20.