kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 14-02-2011 voor het laatst bewerkt.

Pierre Soulages

Frans abstract schilder, graveur, lithograaf en designer, geboren 24 december 1919 in Rodez (Aveyron).

Soulages werkt in een atelier in Zuid-Frankrijk, dat uitkijkt over de Middellandse zee. Hij is beroemd om de ommekeer in richting halverwege zijn carrière, waarbij hij de nadruk legt op hoe licht reflecteert op de kleur zwart - een concept dat hijzelf "noir-lumière" of "outrenoir" (ultra Black) noemt.
Soulages schraapt, duwt en etst met stukjes rubber, lepels, krabbers en borstels in dikke lagen zwarte verf om gladde en ruige texturen te maken, die licht absorberen of terugkaatsen, daarbij subtiele veranderingen creërend in het monotone zwart.

"Ik was altijd geïnteresseerd in zwart, zelfs als kind. Ik gebruikte zwarte verf en wanneer iemand vroeg wat ik aan het schilderen was, zei ik 'sneeuw'. Ik denk achteraf gezien dat ik zwart gebruikte om het papier witter te doen lijken. Thuis heb ik een outrenoir schilderij dat in de richting van de zee hangt en dat van kleur verandert door het weer. Ik heb het zelfs blauw zien worden... Noir-lumière is als een ander Land", zegt Soulages. Volgens hem is zwart sinds mensenheugenis een obsessie voor kunstenaars. "Waarom tekenden mensen in de prehistorie in het zwart op muren in donkere zwarte grotten, terwijl ze kalk konden gebruiken."

De werken van Soulages, die in 2001 de eerste levende schilder werd die een expositie in de Hermitage in St. Petersburg kreeg, hebben geen titel, daarvoor in de plaats bestaat de titel uit het formaat en de datum van produktie.

Biografie
Op 24 december 1919 wordt Pierre Soulages in Rodez Aveyron, in Zuid-Frankrijk geboren. Als jongeling raakt hij onder de indruk van de Romaanse kunst uit de streek en begint te schilderen.

In 1938 verhuist Soulages naar Parijs om schilderen te studeren aan de École des Beaux-Arts. Hij raakt al snel ontmoedigd door de middelmatigheid en het conformisme in het onderwijs en besluit zijn studie af te breken en terug te keren naar Rodez. Tijdens zijn korte verblijf in Parijs bezoekt hij het Louvre, waar hij exposities van Cézanne en Picasso ziet, welke een openbaring voor hem zijn.

In 1940 wordt Soulages gemobiliseerd, maar al in 1941 gedemobiliseerd. Hij vestigt zich in de vrije zone in Montpellier en is een trouwe bezoeker van het Musée Fabre. Omdat hij dienst weigert in 1942 brengt hij de rest van de oorlog door bij de wijnboeren van de regio die hem verbergen.
Soulages schildert niet in deze periode maar in 1943 leert hij Sonia Delaunay kennen en begint zich te interesseren voor abstracte kunst.

Parijs en wijdt zich geheel aan het schilderen. Soulages begint abstracte schilderijen te maken, waarin zwart domineert, geschilderd met zware verfstreken op een lichte achtergrond.

In 1947 richt Soulages in de rue Schoelcher vlakbij Montparnasse zijn eigen atelier in. Hij leert Francis Picabia, Hans Hartung en Fernand Léger kennen. In datzelfde jaar exposeert hij in de Salon des Surindépendants, waar zijn sombere schilderijen detoneren tussen de andere zeer kleurige werken: "U zult zich vele vijanden maken" waarschuwde Picabia toen.

Eind 1948 neemt hij deel aan exposities in Parijs en in Europa, waaronder Französische abstrakte malerei in verscheidene Duitse musea, naast de eerste meesters uit de abstracte kunst als Frantisek Kupka, Cesar Domela, Auguste Herbin etc., gevolgd door exposities in New York, Londen, Sao-Paulo en Kopenhagen van 1949 tot 1952.

In 1949 heeft Soulages zijn eerste solotentoonstelling in de Galerie Lydia Conti in Parijs en exposeert eveneens in de Galerie Otto Stangl in München ter gelegenheid van de oprichting van de groep Zen 49.

In de periode 1949-1952 ontwerpt hij decors en kostuums voor onder meer Roger Vailland's theaterstuk Héloïse et Abélard en voor balletten.

In 1953 wint Soulages de schilderprijs op de Biënnale van São Paulo.

Hij neemt deel aan Documenta 1 en 3 in respectievelijk 1955 en 1964.

In 1958 maakt hij een reis naar Japan.

In 1960/61 heeft Soulages zijn eerste overzichtstentoonstelling in de Kestner-Gesellschaft in Hannover, het Museum Folkwang in Essen en het Gemeentemuseum van Den Haag.

In 1967 heeft hij een overzichtstentoonstelling in het Musée d'Art en d'Industrie in Saint-Etienne.

In de volgende jaren ontvangt Soulages talrijke internationale kunstprijzen, waaronder in 1976 de Rembrandt-Preis in Duitsland, in 1987 de nationale schilderprijs van Parijs, in 1994 de Praemium Imperiale voor schilderkunst in Japan.

Pierre Soulages. Hij gebruikt uitsluitend nog zwarte verf en bedekt het gehele oppervlak van het doek. Op verschillende manieren verandert hij de textuur van de verf, waardoor het licht geabsorbeerd of weerkaatst wordt en er veranderingen in het zwarte oppervlak ontstaan, later outrenoir genoemd.

In 1979 organiseert het Centre Pompidou zijn eerste grote tentoonstelling over Pierre Soulages.

In 1987 ontwerpt hij een monumentaal tapijt voor het nieuwe Ministerie van Financiën in Parijs.

In 1993 heeft hij een overzichtstentoonstelling in Séoel.

Van 1987 tot 1994 produceert hij 104 gebrandschilderde ramen voor de Romaanse abdij van Conques, Aveyron.

Het Centre Pompidou organiseert van 14 oktober 2009 tot 8 maart 2010 een grote retrospectieve tentoonstelling van het werk van Pierre Soulages, ter gelegenheid van zijn naderende negentigste verjaardag.
Soulages, de "schilder van zwart en licht", wordt erkend als één van de belangrijkste figuren uit abtracte kunst.
Deze tentoonstelling kijkt terug op meer dan 60 jaar schilderen en biedt en nieuwe kijk op het oeuvre van de kunstenaar, met de nadruk op de meer recente ontwikkelingen in zijn werk. De expositie brengt meer dan 100 belangrijke werken bij elkaar daterend van 1946 tot heden.

websites:
. pierre-soulages.com
. The Telegraph
. Centre Pompidou
. Galerie Birch
. artnet
. Tate


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 55.